Gdy zapytam ludzi czy wiedzą co konsumenci robią na ich stronie zazwyczaj otrzymuję dostęp do statystyk. Statystyki pokazują jakie treści w serwisie są najczęściej oglądane. To zawsze coś ale dana strona może być oglądana z różnych powodów – może dlatego, że ludzie mylnie klikają w link do niej a może dlatego, że mocno ją promujemy.

Lepszą wiedza uzyskać można z testów z użytkownikami. Wiadomo – zbadamy czy ludzie rozumieją serwis i czy potrafią wykonać ważne dla nich zadania.

Przydałoby się dowiedzieć nie tylko jakie DANE użytkownicy oglądają i czy je rozumieją ale także z jakich FUNKCJI korzystają. Dziś coraz więcej serwisów WWW przybiera postać aplikacji. Ważniejsze bywają zatem funkcje niż dane.

Serwis Blogfrog.pl, który współtworzę jest tutaj dobrym przykładem. Agregujemy dane z blisko 4 tysięcy blogów. Aby sprawdzić które funkcje są chętnie używane przez użytkowników założyliśmy liczniki na funkcje. Dzięki temu uzyskaliśmy informacje na przykład na temat preferencji co do oceny notek.

Okazało się, że w serwisie Blogfrog każda notka jest oceniona średnio 0,5 raza (w ciągu ostatnich 55 dni było 13 000 ocen), natomiast na blogu notka jest oceniona średnio 10 razy (w ciągu ostatnich 55 dni było 527 510 ocen). Obserwacja tego z jakich funkcji korzystają użytkownicy skłoniła nas do dalszego rozwijania systemu ocen notki bezpośrednio na blogu.