Wiele można się nauczyć obserwując konsumentów. Zarówno w świecie online za pomocą usertestów jak i w świecie offline za pomocą.. podglądania. W podglądanie bawi się już kilka firm, które na tej podstawie formułują propozycje optymalizacji przestrzeni sklepowych, urzędów, banków. Takie offlinowe usability.
Niektóre obserwacje ze świata offline przenieść można na świat online. Niektóre nie. Kilka ciekawych wniosków firmy Envirosell na temat sprzedaży offline.

Killer sprzedaży
Największym zabójca sprzedaży jest… efekt muśnięcia pupy. Tak! Nikt z nas nie lubi być dotykany przez obce osoby, zwłaszcza z tyłu i zwłaszcza kobiety. Zbyt ciasne uliczki sklepowe prowadzą wprost do tego, że klienci przechodząc szturchają osoby oglądające półki z produktami. Te czują się nieswojo i odchodzą, nie wybrawszy produktu. Poszerzenie alejek sklepowych zwiększało znacznie sprzedaż.

Strefa cienia
Zauważono, że wchodząc do sklepu konsumenci na pierwszych metrach nic nie widzieli. Dopiero po chwili zwalniali i otwierali się na komunikaty. Umieszczenie jakichkolwiek informacji w strefie cienia nic nie da – nie zostanie ona zauważona przez konsumenta. Podczas obserwacji ustalano gdzie kończy sie strefa cienia (gdzie ludzie idą już wolnym, zakupowym tempem) i dopiero od tego momentu komunikowano przekaz marketingowy.

Koszyk przyjacielem twym
Wiele osób wchodzi do sklepu z myślą o jednej rzeczy. Nie biorą koszyka bo przyszli tylko po masło. Buszując po sklepie zaczyna jednak kupować więcej. Jeśli umieści się koszyki na całej powierzchni sklepu znakomicie wzrasta ilość zakupów impulsowych. Po prostu ludzie sięgają po koszyk gdy tego potrzebują. Taką strategie stosuje chyba IKEA.

Bardzo podoba mi się podejście do obserwacji swoich klientów – próby zrozumienia tego w jaki sposób myślą. Przykłady z offline pokazują dobitnie jak wielkie znaczenie mogą mieć niuanse i jak trudno dostrzec je z perspektywy analizowania wyłącznie raportów handlowych.

Dodam tylko, że wraz z moim zespołem chętnie podejmiemy się przeprowadzenia takiego pilotażowego badania offline. Może być to doskonałą okazją do nauki o konsumentach i optymalizacji sprzedaży. Jeśli ktoś ma ochotę na współpracę w tym zakresie zapraszam do kontaktu.