Zacznę od mocnego stwierdzenia: „Wiele sklepów zupełnie nie dba o swoje wyszukiwarki”.

Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się dzieje? Ogromna większość dostawców oprogramowania dedykowanego sklepom internetowym, w zestawieniach funkcji oferowanych w ramach usługi czy produktu, rozpisuje się o kolejnych modułach sklepu zaczynając od integracji z porównywarkami, a kończąc na drukowaniu dla firm kurierskich listów przewozowych do paczek. Oczywiście są to opcje bardzo potrzebne. Jednak, żaden nie koncentruje się na oferowanej wyszukiwarce. Jeśli już to na liście funkcji umieszcza lapidarne określenie „wyszukiwarka produktów”.

Może zatem dobra wyszukiwarka nie jest, aż tak potrzebna w e-commerce? Ja osobiście nie zgodzę się z taką tezą. Po pierwsze ci, którzy szukają wydają więcej na zakupy w internecie. Z drugiej strony niemożność znalezienia produktu powoduje szybkie zniechęcenie klienta i ucieczkę „one clik away”. Dodatkowo statystyki wyszukiwań mogą być nieocenioną skarbnicą wiedzy dla osób odpowiedzialnych za tworzenie kontentu stron głównych sklepu, przygotowujących akcje promocyjne, czy dbających o marketing w wyszukiwarkach.

Jaka powinna być dobra wyszukiwarka?
Oto kilka cech jakie powinna spełniać dobra wyszukiwarka:
• wyniki powinny być oparte o aktualną bazę towarów w szczególności zwracać uwagę na aktualności związane z cenami i promocjami, a do tego trochę „domyślać się” za użytkownika – jeśli wpisujemy do wyszukiwarki „Harry Potter” to zapewne szukamy ostatniej książki w języku polskim, a nie obcojęzycznego wydania czy też filmu, podobnie z płytą „Pinacolada” zapewne chodzi o ostatnie tj. szóste wydanie składanki, dobra wyszukiwarka właśnie w taki sposób będzie próbowała dopasować wynik wyszukiwania do oczekiwań klienta
• szybko zwracać wyniki – ile razy zdarzyło się Tobie czekać i czekać, aż się załaduje strona z wynikami wyszukiwania? Tracąc resztki cierpliwości?
• dawać możliwość filtrowania/sortowania po określonych parametrach, takich jak kategorie czy ceny – często szczególnie szukając prezentu chcemy szybko znaleźć produkt z danej kategorii w określonej cenie, funkcje filtrowania i sortowania będą wówczas b. pomocne
• przeszukiwać cały sklep internetowy, nie tylko towary ale i strony pomocy. Użytkownicy korzystają z wyszukiwarki, także dlatego by znaleźć informację związaną z kosztami dostawy. Jeśli sklep posiada materiały dodatkowe do swych towarów takie jak np. instrukcje obsługi, spisy treści, listy utworów to też warto rozważyć dodanie ich do indexu wyszukiwarki.
• zauważać błędy popełnione przez internautę przy wpisywaniu frazy do wyszukiwarki i podpowiadać prawidłową wersję – jeśli wpisuję „Hary Poter” wyszukiwarka powinna podpowiedzieć, że zapewne chodziło o „Harry Potter”

Jeśli sklep już posiada dobrą wyszukiwarkę, to może ją w taki sposób zintegrować z resztą systemu, by za jej pomocą prezentować nie tylko strony wyników wyszukiwania, ale różnego rodzaju strony od promocyjnych zaczynając, a na specjalnie przygotowanych „landing pages” kończąc. Dzięki temu już nie co 7 czy 8 strona, ale nawet co 4 lub 3! oglądana przez klienta strona w serwisie e-commerce pochodzi z wyszukiwarki.
Mając na uwadze powyższe myślę, iż każdy czytelnik zgodzi się ze mną, iż wyszukiwarka stanowi serce sklepu internetowego :-).

 

———-
o autorze:
———-
Błażej Stachowiak – związany z e-businessem od początków jego istnienia w Polsce.
Twórca sukcesów i autor innowacyjnych rozwiązań informatycznych w największej księgarni internetowej merlin.pl.
Na co dzień łączący obowiązki ojca i męża godząc je z przyjemnościami podróży na koniec świata, białego szaleństwa oraz dwóch kółek.
Ojciec założyciel Butiku Webowego, w ramach którego doradza jak efektywnie wykorzystywać elektroniczne kanały sprzedaży do kontaktu z Prosumentem.