Gdy podczas szkoleń pytamy słuchaczy czy znają firmę IDEO, najczęściej pada odpowiedź, że to rzeszowska agencja interaktywna. No, nie da się ukryć, że tak. Niemniej jest jeszcze inne IDEO, firma będąca inspiracją dla wielu innowatorów. IDEO powstało kilkadziesiąt lat temu w Dolinie Krzemowej. Są agencją projektową, specjalizują się w tworzeniu nowych produktów w metodologii User-Centered Design. Są autorami między innymi pierwszej popularnej myszki komputerowej (Apple). Firma zatrudnia dziś 500 osób, których głównym zadaniem jest projektowanie nowych produktów. Od IDEO każdy projektant może nauczyć się bardzo dużo.

Najwięcej o tym jak pracują można dowiedzieć się z programu telewizyjnego w którym na oczach milionów amerykańskich telewidzów zaprojektowali nowy wózek sklepowy. Film najlepiej obejrzeć w oryginale.

Nie będę powtarzał tego co w nim znajdziecie. Wypiszę niżej najciekawsze dla mnie wnioski z lekcji jaką dało nam IDEO.

  1. Korzystaj z ekspertów jako skrótu do uzyskania wiedzy. Ludzie z IDEO dowiedzieli się między innymi, że problemem z wózkami sklepowymi są częste kradzieże tychże. Informacji tych udzielił im ochroniarz supermarketu.
  2. Korzystaj z obserwacji użytkowników pracujących w swoim naturalnym środowisku. IDEOwcy zauważyli, że ludzie męczą się jeżdżąc od półki do półki wózkiem – ludzie boją się zostawiać załadowany wózek bez opieki.
  3. Burze mózgów prowadź dopiero po zebraniu wiedzy i wymienieniu się nią.
  4. Podczas burzy mózgów można tworzyć rysunki zamiast opisów. Kartki z pomysłami przylepiać na widocznym miejscu.
  5. Po zakończeniu burzy mózgów głosowanie na najlepsze pomysły. Każdy ma kilka żółtych karteczek – głosów. Pomysły wyróżnia się oddając na nie głos – przylepiając karteczkę.
  6. Dobrze ocenione pomysły są dalej opracowywane w grupach. Powstają konkurencyjne prototypy.
  7. Prototypy są prezentowane i oceniane publicznie. Na podstawie udanych elementów prototypów tworzy się kolejną wersję prototypu.
  8. Efektem pracy jest innowacyjny i użyteczny produkt.