Skończyłem właśnie czytać Serwisy społecznościowe. Projektowanie autorstwa Joshua Porter. Podzielę się moimi niektórymi notatkami z książki:

  • Najbardziej popularne oprogramowanie społecznościowe to e-mail. Email jest społeczności owy bo pozwala każdemu przesyłać wiadomość od jednej osoby do wielu.
  • Największe i najszybciej rosnące serwisu internetowe to serwisy społecznościowe.
  • Ciekawe przykłady społeczności nie występujących jeszcze chyba u nas to Sermo (dla lekarzy), PatientsLikeMe (dla pacjentów), Kiva (social lending ale międzynarodowy), RateMyProfessors (ocenianie profesorów przez studentów)
  • Średni czas wizyty na MySpace jest równy długości serialu: 26 minut!
  • Autor proponuję zastosowanie metody AOF (Activities, Objects, Features) do projektowania społecznościowego.
  • AOF – skup się na najważniejszej aktywności. Należy zrozumieć konkretną aktywność, którą wspiera nasz projekt.  Ustalając aktywność trzeba brać pod uwagę cele użytkowników. Np. celem użytkowników Netflix jest rozrywka a podejmowaną aktywnością wypożyczanie filmów.
  • AOF – zidentyfikuj obiekty z którymi ludzie będą wchodzić w interakcję. Może to być fotografia (Flickr), Produkt (Amazon), Nowość (Digg). Każdy obiekt powinien mieć swój URL. Gdy Flickr zidentyfikował jako swoje obiekty zdjęcia i umożliwił przydzielanie im unikalnych adresów, zaczął się wyróżniać i zdobywać popularność.  Jeśli tylko zauważysz, że ludzie coś kolekcjonują jest to dobra podstawa do uczynienia z tego twoich obiektów – wystarczy w następnym kroku dać im możliwość działania na tym zbiorze.
  • AOF – zidentyfikuj zestaw najważniejszych opcji. Gdy już masz swój obiekt zidentyfikuj odpowiednie dla niego czasowniki. To one staną się najważniejszymi opcjami aplikacji.
  • Zachęcanie do rejestracji – najbardziej interesujące grupy do zainteresowani ale niepewni (dostarcz im informacje o produkcie na wielu poziomach szczegółowości), poszukiwacze informacji (jeszcze nie planują zakupu) oraz sceptyczni (chcą tylko udowodnić, że Twój produkt nie jest dla nich – przekaż im dowody na zadowolenie Twoich klientów)
  • Nie twórz profili jeśli nie wspierają one głównej aktywności. Inaczej Twoja sieć profili szybko przestanie żyć.
  • Ludzie współpracują i udzielają się jeśli: istnieje prawdopodobieństwo spotkania w przyszłości, istnieje możliwość wzajemnej identyfikacji , istnieją zapisy współpracy z przeszłości.
  • W badaniach MusicLab udowodniono wielki wpływ społeczności na wybory jednostki. Utwory prezentowane jako popularne cieszyły się znacznie większym powodzeniem. W ocenie grupa była pod większym wpływem ilości pobrań niż jakości samego utworu.

Sama książka jest bardzo treściwa, praktyczna, warta przeczytania, polecam!