Czym powinien charakteryzować się sklep internetowy? O to najlepiej zapytać samych klientów. Prezentujemy wyniki badania przeprowadzonego przez Oneupweb, a opisane na blogu Get Elastic w formie artykułu Top 10 Things Customers Expect from Your Online Store, w których respondenci wskazali 10 najważniejszych według nich aspektów e-Sklepu.

  1. Po pierwsze liczy się cena – wyraźnie zaprezentowana, zawierająca także wyszczególnione koszty przesyłki i podatek . Jasne sprecyzowanie i zaserwowanie klientowi owych informacji już na początku procesu zakupowego pozwala uniknąć niemiłego zaskoczenia tuż przed sfinalizowaniem transakcji, które często jest powodem porzucenia koszyka.
  2. Na drugim miejscu znalazła się wiarygodność – o tym jak ją uzyskać piszemy we wpisie 9 sposobów na sklep pełen zaufania.
  3. Miejsce trzecie – prezentacja produktu na stronie głównej. I to nie byle jaka – nie wystarczy po prostu pokazać, trzeba skategoryzować i zasugerować użytkownikowi sposób, w jaki może przeszukiwać stronę.
  4. Pozycję czwartą zajmuje strona wizualna – przejrzysta i estetyczna.
  5. Kalkulator kosztów przesyłki, podatku itd. – podobnie jak widoczność ceny zmniejsza ryzyko porzucenia koszyka tuż przed dokonaniem zakupu.
  6. Wyszukiwarka – wzbogacona o funkcjonalności ułatwiające proces wyszukiwania, takie jak sugestie haseł pojawiające się już podczas wpisywania w wyszukiwarce (autouzupełnianie), a także filtry umożliwiające wyszukiwanie pod kątem wybranych aspektów produktu (kategoria, cena, ocena, kolor, rozmiar, itd.). Ważną kwestią jest także ograniczenie do minimum sytuacji, w których wyników wyszukiwania brak. Dodatkowym atutem będzie możliwość dodania wyników wyszukiwania od razu do koszyka, bez konieczności wchodzenia na podstronę konkretnego produktu.
  7. Polityka prywatności – jasno sprecyzowana i dobrze widoczna. Najlepiej zaprezentuje się w miejscach, w których użytkownik ma za zadanie podać swoje dane.
  8. Opinie użytkowników – nie tylko pomagają użytkownikom dokonać wyboru i zwiększają wiarygodność strony, ale także są źródłem unikalnego contentu i tym samym naturalnie optymalizują stronę pod kątem SEO.
  9. Obsługa klienta online – w formie czatu, inicjowanego przez samego użytkownika, bądź przez konsultanta na podstawie zachowania użytkownika na stronie poddanego monitoringowi. Możliwość wyjaśnienia wszelkich wątpliwości w chwili ich wystąpienia zwiększa szanse, że transakcja zostanie dokonana.
  10. Wtyczka społecznościowa – żeby można było podzielić się dobrą nowiną o produkcie ze znajomymi w serwisach Facebook, Twitter, itp. Samo umieszczenie przycisku „Lubię to!” i pola komentarzy zsynchronizowanych z Facebookiem stwarza możliwość zwiększenia zasięgu i widoczności produktu w Sieci. Z drugiej strony, jak podkreśla autorka artykułu źródłowego, nagły przyrost komentarzy i oznaczeń „Lubię to” może negatywnie wpłynąć na prędkość ładowania się strony, który to czynnik jest bardzo ważny i w istocie dziwi jego brak w rankingu Oneupweb. Niewątpliwą zaletą będzie możliwość przejścia na stronę na Facebooku wprost ze strony sklepu i tym samym ułatwienie użytkownikom dostępu do atrakcyjnych promocji i konkursów, zarezerwowanych dla fanów strony na Facebooku, a także uczestniczenie w komunikacji na żywo na tablicy i śledzenie codziennych nowinek.