Najbardziej rozpoznawalnym konkursem stron WWW w Polsce jest Webstar Festival. Odkąd powstał, budził emocje. Sam kiedyś proponowałem by brać pod uwagę dynamikę wzrostu i w ten sposób nagradzać najbardziej udane serwisy. Modnie było swego czasu konkurs ten bojkotować.

Główny problem jaki ja widziałem w Webstar to ocena oparta głównie (jedynie) na wizualnej stronie projektu. Wydawało mi się (do niedawna), że jesteśmy już dużo dalej jeśli chodzi o Sieć i powinniśmy oceniać skuteczność biznesową, tudzież użyteczność społeczną.

Jak srodze się myliłem.

Oto moim oczom ukazała się strona nowego konkursu o wiele mówiącej nazwie „Konkurs Polski Internet”. Tagline projektu to „Podejmujesz Wyzwanie – Osiągasz Prestiż” a w nagłówku umieszczono zdjęcie z jak mniemam gali rozdania nagród – wygląda faktycznie prestiżowo.

polski-internet

Z tego co zrozumiałem to trwa już 11 edycja tego konkursu (naprawdę nigdy nie słyszałem).

Poziom tego wszystkiego co dzieje się w serwisie konkursowym. Tutaj faktycznie obraz warty jest 1000 słów a może i większej ilości, głównie epitetów.

Oczywiście nie przeszkodziło to w objęciu patronatu nad konkursem Ministerstwu Infrastruktury (może taki konkurs jaka i infrastruktura) i Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (j.w.). Brawo.

Polacy podobno chodzą w skarpetkach do sandałów i budują domy zwane gargamelami. To oczywiście stereotypy, krzywdzące itd. Takim samym krzywdzącym stereotypem staje się organizowanie konkursów – w szczególności w połączeniu z patronatami szacownych instytucji. Czy zaangażowani w nie ludzie nie widzą, że to jest fatalnie kiepskie? Czy ktoś, kto zajmuje się w jakiejkolwiek formie webdesignem nie przeklnie sobie pod nosem widząc takiego internetowego gargamela?

Ludzie… design internetu jest częściąi info-środowiska w którym spędzamy codziennie wiele godzin. Może czas zacząć promować ładne, estetyczne strony – tak jak chwalimy piękne samochody, budynki, parki. Jak widać jest wiele firm i osób, które konkursach internetowych gargameli występują. Webstar Festival – jeśli ma promować dobry design – niech się zdrowo rozwija!