Czy należysz do osób, które odpowiedź na pytanie o adres swojego sklepu mogą zacząć od „ul.”, a nie tylko „www”?  Dla wszystkich prowadzących „działalność naziemną” Facebook przygotował nowe narzędzie promocji – Facebook Places.

FB Places to aplikacja oparta na geolokalizacji użytkownika. Za pomocą „meldowania się” (check-in) w danym miejscu, użytkownik zamieszcza informację o swoim położeniu, a komunikat ten ukazuje się na Facebooku.

Widzisz już potencjał dla siebie? Użytkownik melduje się w Twojej lokalizacji, a informacja o tym pojawia się na jego profilu i w aktualnościach wszystkich jego znajomych. Wpis można komentować, otwiera się więc pole do spontanicznych rekomendacji.

Przeciętny użytkownik Facebooka ma 180 znajomych, w znacznej części są to osoby z tego samego miasta – jedno zameldowanie się to więc pokaźna szansa na to, że w sekundę dowie się o Tobie prawie 200 osób gotowych Cię odwiedzić. Like it?

Biznesowym dopełnieniem Facebook Places jest aplikacja Facebook Deals, pozwalająca na rozszerzenie działań marketingowych. Na użytkownika, który zamelduje się za pomocą Facebook Places czekają specjalne promocje i rabaty. Propozycja jest wielce atrakcyjna, jednak w Polsce wciąż tkwi w fazie testów.

Od teorii do praktyki – kilka przykładów jakże kreatywnego i skutecznego wykorzystania Facebookowego rozwiązania;

Uniwersytet Kentucky: Jak przyciągnąć studentów

Uniwersytet w Kentucky postawił na prostotę. Na terenie kampusu pojawiły się duże plansze z logo FB zachęcające do zameldowania się w różnych miejscach kampusu. I tyle. Pomysł zakładał, że samo publiczne ogłoszenie obecności przyciągnie licealnych znajomych użytkowników i oczywiście pomoże zbudować świadomość marki.

Germanwings: Jak zawstydzić konkurencję

Błyskotliwe wykorzystanie FB Places jako sposobu na zupełnie darmową promocję z gwarantowanym efektem. Podczas największych światowych targów turystycznych ITB Berlin linie lotnicze Germanwings nie wydały ani grosza na swojej stoisko, za to stworzyły punkty Facebook Places przy stoiskach swoich konkurentów. Wsparcie? Bynajmniej – meldującej się osobie pokazywały się następujące komunikaty: „Air France: Francja w okazyjnej cenie dostępna wyłącznie z Germanwings” lub „Berlin Air: Odetchniesz berlińskim powietrzem taniej z Germanwings”.

Facebook Places Germanwings

Nike: Jak skorzystać na partnerstwie

Kampania Nike to kolejny przykład kreowania niespodziewanego efektu. Osoby, które udały się do Koi Fusion – mobilnego sprzedawcy burritos, zameldowały się tam i poprosiły o „Destroyer Burrito” dostawały zamówienie w postaci… zobaczcie sami:

Facebook Places Nike

Biscuiterie: Jak pozyskać lojalnych klientów

A to już pomysł Ideacto – dla naszego Klienta, cukierni Biscuiterie planujemy wprowadzenie Facebook Places. O efektach dowiecie się wkrótce…

Podsumowując działanie FB Places, mogę wskazać 2 najważniejsze zalety dla lokalnego biznesu:

  1. Uzyskanie dowodu społecznego: w internetowej przestrzeni tysięcy informacji/rekomendacji/reklam o produkcie lub usłudze, opinia „realnych” znajomych zyskuje największą wartość i najwyższy poziom wiarygodności. Jeśli Paweł zobaczy na Tablicy swojego kolegi Adama (którego, zakładamy, gust ceni) wpis: „Adam zameldował się w (tu pada nazwa Twojej firmy)”, będzie wiedział, że właśnie tam warto się udać i wydać pieniądze. Facebookowe meldowanie się można porównać do oddania głosu poparcia i zapewnienia – „to miejsce jest ok, możecie wpadać”.
  2. Zatrzymanie klientów na dłużej: nagradzanie osób za meldowanie się daje im powód, aby wracać i w konsekwencji – nieustanne promować Twojego sklepu. Oferta: „zamelduj się 5 razy, a dostaniesz kawę gratis” Ciebie dużo nie kosztuje, a powoduje, że użytkownicy mają wielokrotny powód by Cię odwiedzać. I oczywiście wraz z każdym meldowaniem informacja o Tobie pojawia się na tablicy użytkownika, jego znajomych etc. – a już wiesz, co to znaczy…

Usługa Facebook Places to sygnał dla naziemnych biznesmenów: nie lekceważ klientów, którzy mogą Cię skutecznie wypromować. A będzie Ci to wynagrodzone.

Źródła:

http://www.allfacebook.com/8-cool-marketing-campaigns-using-facebook-places-2011-08

http://www.facebook.com/places/