Do niedawna sądzono, że nie. Jeszcze trzy lata temu, tylko jedna trzecia luksusowych marek sprzedawała swoje produkty w Internecie. Jednak obecnie, jak przekonuje Marcia Kaplan w swoim artykule Selling Luxury Goods Online, jest coraz większy potencjał na uruchomienie sprzedaży towarów z górnej półki w Sieci, ponieważ badania rynku wskazują, że osoby o wysokich dochodach lepiej niż te zarabiające średnią pensję przetrwały kryzys i częściej decydują się na e-zakupy.

Pozostaje pytanie, jak przenieść luksusowy aspekt w cyberprzestrzeń? Autorka tekstu podaje kilka istotnych wskazówek. Poniżej skrót artykułu.

Co powinno znaleźć się w luksusowym e-sklepie?

  1. Informacja – Klienci, którzy są skłonni zapłacić słono za markowe towary, są bardziej wymagający i dociekliwi. Sklep musi zawierać profesjonalnie podane, pełne informacje o produkcie oraz komplet zdjęć umożliwiający dokładne oględziny.
  2. Komunikacja – FAQs nie zastąpią komunikacji na żywo ze sprzedawcą w butiku. Dlatego opłaca się uruchomić live chat i zapewnić kupującym wirtualne towarzystwo osobistego doradcy.
  3. Atmosfera butiku – Jak stworzyć ją online? Przemyślana graficznie i funkcjonalnie, przykuwająca uwagę strona główna to pierwszy krok do sukcesu. W przypadku odzieży i obuwia, strona powinna oferować możliwość zbliżenia zdjęć by ukazać fakturę. Dodatkowo, warto zamieścić nagrania video podkreślające atuty ubiorów. Dobrym przykładem udanego e-butiku jest Gucci , prezentujący niezwykle wysokiej jakości zdjęcia produktów.

Wyróżnij się!

  1. Stwórz niszę – Idź za przykładem stron takich jak Blue Nile,  która zapewnia, że oferowane diamenty pochodzą ze stref wolnych od konfliktów zbrojnych. Inne strony z kolei sprzedają wyłącznie „organiczne”  i ekologiczne towary.
  2. Polityka zwrotów – Powinna być jasno określona. Jeżeli zwroty nie są możliwe, musi to być wyraźnie zakomunikowane. Co więcej, warto zaoferować w zamian inną formę rekompensaty, np. zniżkę przy zakupie następnego towaru lub upominek. Jeżeli zwroty są możliwe, ułatw ich dokonanie klientom zamieszczając gotowy formularz zwrotu, najlepiej w formie pre-paid, gdyż takie są oczekiwania grupy docelowej.
  3. Podbij rynek międzynarodowy – Autorka wspomina o takich krajach jak Rosja i Chiny, w których istnieje duża grupa potencjalnych klientów.

Posłuchaj ekspertów

Andy Hood, założyciel sprzedającej luksusowe towary platformy Amara, doradza, by strony tego typu skupiały się na sprzedaży towarów wyłącznie z wysokiej kategorii cenowej. Z kolei Uche Okonkwo, autor książki Luxury Online: Styles, Systems, Strategies, wskazuje na kilka sposobów przeniesienia „zmysłowych” wrażeń z butików do Sieci: kolorystyka stron, video, pokazy slajdów, zdjęcia 3D, Flash media,  a także odpowiednio dobrana do specyfiki produktów i klientów muzyka.

To wszystko wskazówki dla dużych, znanych zagranicznych marek. Jak sądzicie, czy takie techniki znajdują zastosowanie w Polsce?