O rynku e-commerce w Rosji i swoich doświadczeniach opowiada Pavel Karagaev – Dyrektor ds. marketingu internetowego firmy Directiv z Moskwy.

Podstawowe informacje o rynku e-commerce w Rosji

Jeśli chodzi o rynek e-commerce w Rosji, wydaje się być z jednej strony dość prosty, ale i bardzo skomplikowany. Łatwo jest się zarejestrować on-line, żeby np. znaleźć dostawcę. Ale dużo trudniej jest sprzedać dobro, które się posiada. A powód jest dość oczywisty – duża konkurencja.

Rynek e-commerce w Rosji nie jest tak młody, jak mogłoby się z początku wydawać. Jak w wielu innych miejscach, początkowo rozwijał się dość powoli. Nie potrzeba było bowiem sklepów internetowych, jeśli nie posiadało się dostępu do Internetu, a jeszcze 5-10 lat temu w Rosji, głównie na przedmieściach był z tym problem. Ale wszystko się zmienia i minął ten szczęśliwy czas, kiedy to można było wybrać dany, interesujący nas rynek i otworzyć sklep internetowy, który łatwo trafiał na swoich klientów.

Oto przykład: zgodnie z rosyjskim systemem statystycznym SpyLog, popularnym na początku tysiąclecia, w 2000 roku istniało 10 rosyjskich sklepów internetowych sprzedających asortyment sportowy on-line. Dziś funkcjonuje ich ok. 1150, a to jest liczba tylko tych zarejestrowanych w najbardziej popularnym rosyjskim agregatorze dóbr – Yandex.Market.

Kolejny przykład: w branży spożywczej, w 2000 roku istniało tylko 5 sklepów internetowych. W 2011 roku ich liczba wzrosła już do 550 – i tak jak w powyższym przykładzie, mowa tutaj tylko o tych sklepach on-line zarejestrowanych w Yandex. Market. Jeśli chodzi o całkowitą sumę, będzie ona dużo większa, przewyższając podane dane kilkakrotnie.

Ten „boom” konkurencji utrzymuje się od kilku lat na najwyższym poziomie. Zgodnie z badaniami wykonanymi przez Yandex – popularną lokalną wyszukiwarkę i dostawcę usług on-line, wykazano, że tempo wzrostu liczby sklepów internetowych w Rosji w 2006 roku przekroczyło sześciokrotnie wzrost PKB i o trzy razy wzrost sprzedaży offline na obszarach pozamiejskich. Każdego miesiąca coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę z tego, że dużo wygodniej jest zamówić, np. telefon komórkowy w sklepie internetowym, który dostarczy nam go pod wskazany adres, niż szukać danego telefonu w lokalnych, pobliskich sklepach, przemierzając ulice i tracąc na tym kilka dni, a co za tym idzie swój cenny czas.

Konkurencja i ceny

Mówiąc o rozwijaniu się branży e-commerce w Rosji (jak w wielu innych krajach) najpierw należałoby jasno określić potencjał rynku. A pierwszą rzeczą, która powinna być zrobiona jest sprawdzenie konkurencji. Jeśli się tego nie zrobi, można się znaleźć w trudnej sytuacji. Jak np. w takiej, której świadkami była firma „Directiv” kilka miesięcy temu. Otóż jeden z jej klientów zdecydował, że chce rozpocząć biznes – sprzedaż biletów kolejowych przez Internet. Kiedy już kontrakt był podpisany wyznał, że nie miał pojęcia jak zareaguje na jego biznes rynek i jaką będzie miał konkurencję, chcąc przy tym osiągnąć pozycję wśród 10 najlepszych wyszukiwanych wyników. Krótka analiza konkurencji wskazała, że rynek jest już zajęty przez kilka głównych graczy, którzy pozyskują bilety bezpośrednio od jedynego dostarczyciela ze stacji Russian Railways  i dlatego też mogą sprzedawać bilety dużo taniej niż ich konkurenci. Więc wszystkie nowe firmy wchodzące na rynek, są od samego początku w trudnej sytuacji, bowiem nie są w stanie rywalizować ceną. Mają ją wyższą a co za tym idzie, nie będą miały zysków. W tej sytuacji jedynym sposobem na pozyskanie klienta jest zaoferowanie najlepszej obsługi.

I to jest właśnie druga rzecz, ceniona na bardzo konkurencyjnym rosyjskim rynku e-commerce. W Rosji mówi się „ twoja obsługa to twoja marka” – odpowiednia obsługa może pomóc uzyskać własny udział w rynku w branży internetowego biznesu. Ale jeśli rozpoczyna się biznes od samego początku, nie da się w zaledwie kilka miesięcy stworzyć popularnej marki i przy tym zapewnić obsługę na najwyższym poziomie. Dlatego właśnie, jeśli chciałoby się osiągnąć szybkie zyski w sprzedaży online, należałoby rozważyć wybranie takiej branży, w której będzie można konkurować ceną.

Rosyjska poczta

Rosyjski rynek e-commerce posiada pewną słynną cechę wyróżniającą – rosyjską pocztę. Choć istnieje od wieków, nadal nie wie jak szybko i na czas dostarczyć przesyłkę. Jedynie, kiedy słyszy się „The Royal Mail” wiadomo, że przesyłka dotrze na czas. W Rosji krąży znany dobrze wszystkim żart „Rosyjska poczta to nasza firma, która wynalazła rodzynki i suszone morele”. Rozpoczynając handel internetowy w Rosji, powinno się oferować swoim klientom duży wybór różnych opcji dostawy.

Płatności on-line

Innym problemem na rynku jest fakt, że Rosjanie wciąż niechętnie płacą on-line z użyciem kart kredytowych. Tylko dobrze znane i solidne strony internetowe mogą oczekiwać płatności kartą przez Internet. Inne strony nie mogą liczyć na nic więcej niż na e-system (internetowy system płatności) , np. Yandex, Money albo Webmoney. Lepiej przyzwyczaić się do faktu, że dostawca będzie pobierał płatność w gotówce, więc trzeba go zaopatrzyć w drobne pieniądze na wydawanie reszty.

SEO. Nowe słowa – lekcja pierwsza

Każdy zna Google. Ale jeśli rozpoczynasz pracę w Rosji i znasz tylko to słowo, to będzie Twój największy błąd. Powinieneś nauczyć się kolejnego – Yandex. Na rosyjskim rynku to właśnie Yandex jest ojcem , bratem i najlepszym przyjacielem – wszystkim w jednym.  Gdy pracujesz tylko z Google, możesz stracić aż do 85% Rosjan – mówiąc o potencjalnych konsumentach. Dokładna liczba zależy oczywiście od branży, w którym pracujesz. Yandex i Google są w Rosji podobne, ale jeśli mówimy o Google.ru (nie Google.com(!)) to  jest on bardziej tolerancyjny dla płatnych linków niż Yandex. Więc jeśli widzisz swoją stronę internetową na liście Top 10 w Google a nie widzisz jej w Yandex to normalne, nie bądź zaskoczony. Po prostu pracuj dalej – z Yandex musisz uzbroić się w cierpliwość.

Sieci społeczne. Nowe słowa – lekcja druga

Czy wciąż pamiętasz słowo, którego się nauczyłeś – „Yandex”? Teraz musisz nauczyć się kolejnego „VKontakte”. To najbardziej popularna sieć społeczna w Rosji. Jej udział w rynku to ok. 72%, kiedy Facebook ma tylko około 5%. Zobacz poniższy wykres:

obrazek

Wyniki badań J’son&PartnersConsulting dotyczące rynku sieci społecznych.

W 2009 roku, w Rosji, aktywna publiczność sieci społecznych osiągnęła liczbę 31 mln użytkowników. Przewiduje się, że do roku 2015 liczba ta wzrośnie o 71%, a liczba tych, korzystających z płatnych serwisów o 202%. Wielkość przemysłu gier komputerowych i płatnych serwisów w sieciach społecznych wynosiła w 2009 roku w Rosji 105 mln $. Szacuje się, że do roku 2015 przemysł sieci społecznych wzrośnie 15-krotnie i wyniesie 1,5 bln $.

Kupony

Moglibyśmy mówić i mówić o rynku e-commerce w Rosji, ale póki co ostatnia rada. Jeśli mowa o alternatywnych metodach reklamy, jedną z popularnych jest kupon reklamowy. To dobry sposób na pozyskanie lojalnej społeczności na rosyjskim rynku. Efekty takich kuponów mogą być porównane z reklamą telewizyjną, a są dużo tańsze. To może być to!

O firmie Directiv (profil FB)

Firma powstała w 2006 roku. Jest doświadczoną agencją marketingu internetowego zapewniającą efektywne usługi marketingowe dotyczące SEO i SEM klientom z Rosji i Europy. „Directiv” początkowo funkcjonowała jako firma SEO ale szybko zdała sobie sprawę, że klienci potrzebują czegoś więcej niż tylko rankingów. W zależności od kampanii marketingowych firma osiąga cele wyznaczone przez danych klientów (np. odnośnie sprzedaży czy świadomości marki). Obecnie firma zapewnia kompleksowe usługi marketingu internetowego firmom rosyjskim oraz europejskim, tym rozpoczynającym swoją działalność w Rosji albo rozwijającym swoją pozycję na rynku krajowym. Po przeanalizowaniu potrzeb firm, które wymagają wykwalifikowanych usług SEM, firma zdecydowała się zmienić oryginalny koncept SEO i SEM w coś, co może być tylko mierzalne. Zaczęła pobierać opłaty od klientów nie za wykonaną pracę, ale za uzyskane rezultaty, co uczyniło jej usługi opłacalnymi dla klientów. Nowoczesne technologie i głębokie analityczne spojrzenie – oto model firmy „Directiv”, używany dziś by świadczyć usługi SEM swoim klientom na najwyzszym poziomie.

Z tego cyklu także: