Zachowania e-konsumentów oraz bodźce mobilizujące ich do zakupu pokazują, że nadchodzi era personalizacji kontaktu z klientem. By zaspokoić potrzebny rynkowe pojawiają się coraz więcej narzędzi indywidualizujących komunikację B2C (business-2-client). Jednym z nich jest LifeCycle marketing, które według badania JupiterResearch daje 9 razy lepsze efekty niż standardowe rozwiązania mailingowe. Przyjrzyjmy się tej formie z bliska.

LifeCycle (z ang.) – Cykl życiowy – to proces przemian prowadzących do pełnego rozwoju organizmu od czasu jego powstania aż do śmierci. To naturalne zjawisko zostało wprowadzone do biznesu i marketingu, dzięki analogii zachodzących zdarzeń. Podobnie jak z życiem, sytuacja przebiega w relacjach z konsumentami. I tak:

  • zdobycie uwagi klienta (porównywalne jest ze zjawiskiem narodzin),
  • uczenie go co mamy do zaoferowania (rozwijanie się),
  • zdobycie lojalność i zachęcenie do szerzenia wieści innym (rozmnażanie się),
  • czasami utrata klientów (śmierć).

Na różnym etapie relacji z klientem, komunikacja powinna przebiegać w różny sposób. W CRM-ie istnieje kilka najpopularniejszych programów mailingowych typu LifeCycle. Oto one:

  • Maile powitalne
  • Maile porzuconego koszyka
  • Maile o eventach
  • Maile o spadkach cen
  • Maile ponownego pojawienia się produktu
  • Maile Cross / Upsellingowe
  • Maile po-zakupowe:

Oto jakiego rodzaju programy LifeCycle marketingu stosują liderzy biznesu w Stanach Zjednoczonych (badanie StrongMail maj 2011 roku):

LifeCycle marketing - badanie StrongMail maj 2011

Czemu warto – dane liczbowe:

– La Quinta – maile powitalne – wzrost ROI o 100% w stosunku do zwykłych maili promocyjnych.

– Movie Unlimited.com – maile porzuconego koszyka – prze-kliknięcia 25.2 %,  konwersja 26%.

– Asford.com – maile pozakupowe – wprowadzenie graficznych maili z prośbą o ocenę produktów poprawiło liczbę dziennych recenzji o 137,5 %.