Wiadomości powitalne dają najprawdopodobniej największą szanse na zaangażowanie konsumentów poprzez emaila do wykonania akcji. Generują najwyższy współczynnik otwarć i gdy poprawnie stworzone pozostawiają po sobie dobre wrażenie na długi, długi okres. Gdy nowy klient prosi o regularną subskrypcje, oznacza to, że znalazł właśnie coś interesującego i był bardzo podekscytowany Twoimi produktami czy usługami. Niestety ten wyjątkowy moment, gdy zdobywa się uwagę internauty, otrzymując od niego pozwolenie na przesłanie wiadomości, szybko traci na swojej magiczności. W największych sklepach w Polsce w ponad 95% przypadków na powitanie nie wysyła się żadnej ciekawej informacji lub jedynie proste tekstowe potwierdzenie rejestracji (zrzut ekranu poniżej).

Wygląda to fatalnie. Rzadko który e-sklep zwraca uwagę na przekaz, wysyłając automatycznie treści pozbawione jakiejkolwiek wartości. Subskrypcja nowego klienta nie jest traktowana jak szansa na prezentację dobrej obsługi.

Zachowania internautów wyraźnie pokazują kiedy i którzy klienci są najbardziej podatni na dokonanie transakcji. Jeśli odbiorca zapisuję się do newslettera, należy zakładać, że znalazł interesujące treści i przymierza się do kupna. Spostrzeżenia te potwierdza raport CheetahMail pokazujący, że maile powitalne posiadają 9 razy większą konwersję niż standardowe maile promocyjne. Również przychód z pojedynczego maila jest ponad 8 krotnie większy.

Konsumenci przy pierwszym kontakcie ze sklepem, w którym rozważają dokonanie zakupów wykazują znacznie większą aktywność. Już po dwóch tygodniach od odwiedzin ludzkie zaangażowanie spada o 20-25% i znacznie ciężej zmobilizować klientów do dokonania transakcji. Wcześniejszy impuls ulega zmianie lub po prostu znika. Sklep ma więc wyjątkowo okazje, by zaskarbić sobie uznanie odbiorcy, jednocześnie przy tym zarabiając.

Wiedząc jak maile powitalne mają wysoki współczynnik konwersji, warto klientów dodatkowo zmobilizować proponując zniżkę na pierwsze zakupy. Oto najczęstsze rodzaje zachęt jakie stosują amerykańskie sklepy:

  • Kupon rabatowy
  • Bezpośrednia oferta produktowa
  • Darmowa wysyłka towaru
  • Konkurs
  • Darmowy upominek

Marketingowcy sklepu whitehouseblackmarket.com rozumieją psychologię klienta. Już na wstępie zachęcają nowego odbiorcę dużym 10% rabatem. Całość ograniczona jest 2 tygodniową pętlą czasu (teraz albo nigdy), co dodatkowo ma zmobilizować internautę do zakupu. Oczywiście jeśli prowadzisz własny sklepie należy przetestować wszystkie z w/w rozwiązań wybierając to najefektywniejsze. Może się okazać, że dla niektóry najpopularniejszym mobilizatorem będzie gratisowy transport.  „Dzień Darmowej Dostawy” przypadający na 30 listopada pokazuje, że polscy klienci bardzo entuzjastycznie podchodzą do tego rodzaju zachęty.

Wzór email marketingu na polskim rynku – sklep answear.com swoim klientom daje 50 zł rabatem na pierwsze zakupy, a Ty jak witasz nowych odbiorców w swoim sklepie ?