Autorzy książki Getting to Plan B. (J. Mullins, R. Komisar) prowadzą czytelnika przez proces innowacji, oparty na kolejnych przybliżeniach prowadzących do idealnego produktu.

Książka zaczyna się od opisu spotkania w uznanej firmie Venture Capital (Kleiner Perkins Caufield & Byers). Partner firmy (i autor książki) zadaje szefom firm w które inwestują proste pytanie: która z firm porzuciła swój oryginalny biznesplan i zmieniła go na plan B?”. 2/3 zgromadzonych podnosi rękę. Wielu z nich mówi, że zrestarowali swoje firmy trzy razy.

Drugi autor książki dokonał analizy danych z pięciu lat funkcjonowania studenckiego programu wsparcia przedsiębiorczości. Okazało się, że spośród stworzonych w ramach tego programu firm (tych, które przetrwały) aż 60% nie realizuje pierwotnie zgłaszanych przez studentów pomysłów.

Autorzy prezentują w książce ponad 20 historii firm, które zmieniły plan działania i odniosły sukces.

Moje notatki z książki:

Badania wykazują, że potrzeba zrealizować 58 pomysłów na produkt by dostarczyć na rynek jeden udany produkt.

Autorzy proponują usystematyzowany proces

  1. Analogie – poszukiwanie firm, które rozwiązały analogiczne problemy.
  2. Antilogs (antylogartym) – wyszukiwanie sytuacji gdy firmy rozwiązujące zbliżone problemy, zachowały się przeciwnie niż byś tego oczekiwał – być może właśnie realizowały swój plan B.
  3. Leaps of faith – pytania na które nie ma odpowiedzi w powyższych danych sprowadzają Cię do ustalenia co jest jedynie Twoim przekonaniem (na które nie ma dowodu). Tutaj pojawia się miejsce na eksperyment.
  4. Dashboards – ostatni krok to stworzenie usystematyzowanego narzędzia do prowadzenia eksperymentów.
    Istotne jest aby stawiane w badaniach hipotezy były mierzalne.

Sześć kluczowych pytań w planie przychodów

  1. Kto kupuje?
  2. Co kupuje?
  3. Jaki problem klienta rozwiązujesz lub jaką wartość oferujesz?
  4. Jak szybko, jak często i jak wiele i jak często będzie realizowany zakup?
  5. Ile będą płacili klienci i od czego jest zależna wysokość opłat?
  6. Jakie będą koszty i nakłady po Twojej stronie?