Fraza „darmowe oprogramowanie sklepu internetowego” to jedna z popularniejszych w przeglądarce. Bardzo często, choć nie zawsze, „darmowy” oznacza tak naprawdę „open source„. Dla małych biznesów szukanie darmowych rozwiązań wydaje się zupełnie naturalną drogą ale czy na pewno dobrą? Czy open source jest dla małych?

Globalne zmiany

W moim odczuciu w Sieci widoczny jest trend wypierania narzędzi komercyjnych przez ich odpowiedniki Open Source. Idea Open Source polega na bezpłatnym udostępnieniu kodów źródłowych oprogramowania. Pozwala to rozwijać oprogramowanie każdemu kto ma ku temu potrzebę i możliwości.

W systemach CMS komercyjne kolubryny dawno już przestały robić na kimkolwiek wrażenie. W 95% serwisów WWW nad jakimi pracowałem w ostatnim czasie wykorzystano jako system CMS WordPress.

Wyróżnik konkurencyjny

Największą zaletą Open Source jest możliwość dopasowania oprogramowania do specyficznych potrzeb biznesu. Jednocześnie nie trzeba pisać od początku tego wszystkiego co konkurencja może pobrać bezpłatnie z sieci. Mechanizm koszyka, strona produktu, przechowalnia – te elementy, które mają w danym wdrożeniu działać bez zmian, po prostu zostawiamy tak jak je pobraliśmy. Zmian dokonujemy tam gdzie stworzy to wyróżnik konkurencyjny. W ten sposób optymalnie wykorzystujemy środki przeznaczone na wdrożenie eCommerce.

Niezależność

Oparcie sklepu na open source uniezależnia właściciela sklepu od firmy wdrożeniowej. W wypadku zamkniętego oprogramowania zmiana firmy informatycznej wymaga w najlepszym wypadku wynegocjowania warunków zakupu kodu źródłowego a w najgorszym przepisania całego systemu od nowa (bo firma może a nie musi udostępnić kod źródłowy swojej aplikacji). W tym wypadku warto zabezpieczyć się odpowiednimi klauzulami w umowie. Nie zmienia to faktu, że przejęcie zamkniętego kodu może wiązać się z dużymi nakładami po stronie nowej firmy i może być droższe niż nowe wdrożenie.

Open source nie znaczy darmowy

Dochodzimy do senda i konkluzji. open source daje elastyczność i niezależność ale jestem bardzo daleki od stwierdzenia, że open source to darmowe oprogramowanie.

Największą wadą open source jest konieczność wejścia w proces tworzenia oprogramowania. Dla małych firm korzystniejsze może być nie wybieranie żadnego typu oprogramowania tylko wybór platformy udostępniającej gotowe sklepy internetowe. Jeśli dopiero zaczynasz i masz na głowie poważniejsze problemy niż wybór sklepu to warto skorzystać z platformy na której założymy sklep i będziemy opłacać go miesięcznie, w zamian zyskując pewność iż technologią zajmie się za nas ktoś inny.

Dla kogo?

Open Source polecałbym wszystkim tym, którzy planują uruchomić większy sklep lub tym których sklep już się na tyle rozwinął iż oczekują wielu usprawnień pod swoim kątem. Platformy sklepowe oferują wszystkim klientom te same funkcje i z tego powodu nie spełnią oczekiwań bardziej wymagających klientów.
Warto pamiętać, że wybierając popularne oprogramowanie (zarówno komercyjne jak i Open Source) należy liczyć się z koniecznością bieżącego monitorowania uaktualnień bezpieczeństwa. Popularne oprogramowanie przyciąga hackerów, którzy po odnalezieniu luku bezpieczeństwa, masowo atakują witryny oparte na danym oprogramowaniu. Ten argument podnoszą często przeciwnicy Open Source. Nie jest to jednak kwestia różnić w otwartym i zamkniętym oprogramowaniu a raczej kwestia popularności systemu.