Demografia rosyjskich surferów internetowych zmienia się z miesiąca na miesiąc.
Przytaczając sierpniowe badania Internet world Stats, w czerwcu 2011 liczba użytkowników Internetu w Rosji wynosiła 59.700.000, co stanowi 43% całej populacji tego kraju. Badania VCIOM (Rosyjskiego Centrum Badania Opinii Publicznej), opublikowane w lutym bieżącego roku, wskazują już wynik 55%.

comScore donosi, że zaledwie w sierpniu 2011 Federacja Rosyjska osiągnęła wynik 50 mln UU (Europa: 372 mln UU), którzy w październiku 2011 spędzili średnio 21.7 godzin online, przeglądając 2.332 stron internetowych.

Użytkownicy Internetu w Rosji 2008-2013:
(eMarketer, maj 2009)

  • 2008: 41.0 million
  • 2009: 45.8 million
  • 2010: 50.6 million
  • 2011: 54.9 million
  • 2012: 58.7 million
  • 2013: 61.9 million

W sierpniu 2011, Fundacja Opinii Publicznej (FOM) w Rosji oznajmiła, że dostęp do Internetu w gospodarstwach domowych wzrósł o 10%, jednak wynik ten przypisała głównie użytkownikom korzystającym z sieci poprzez urządzenia mobilne.

Social Networks among Russian Internet users, 2012

źródło: dane uzyskane z ankiety przeprowadzonej przez VTsIOM w 2012. Grafika: Niyaz Karim

Przedział wiekowy użytkowników Internetu w Rosji Czerwiec-Sierpień 2011:
(% respondentów w każdej grupie, eMarketer, listopad 2011):

  • 12-17: 86%
  • 18-24: 84%
  • 25-34: 72%
  • 35-44: 57%
  • 45-54: 34%
  • 55+: 10%

Rosjanie są najbardziej zagorzałymi użytkownikami social mediów na świecie.
Poświęcają na nie aż 9.8 godzin miesięcznie, czyli ponad dwukrotnie więcej niż średnia światowa, donosi comScore data.

82% buszujących w rosyjskim Internecie korzysta z serwisów społecznościowych (w roku 2010 było ich zaledwie 52%) donosi nam VCIOM w najświeższym raporcie, wg którego typowy użytkownik social media to mężczyzna w wieku 18-24 lata (69%), który mieszka w Moskwie i St. Petersburgu (94%).

Starając się zrozumieć tak imponujący wynik należy wziąć pod uwagę fakt, że zdecydowana większość Rosjan ogranicza swoją przygodę z Internetem do przeglądania prostych, najbardziej popularnych stron, w tym przede wszystkim serwisów społecznościowych. Jedynie wąska elita, posiada technologiczną wiedzę, pozwalającą jej na swobodę w sieci, korzysta intensywnie ze wszystkich produktów i usług IT.

Liczby te tłumaczą także fakt, iż poprzez rosyjskie serwisy społecznościowe z łatwością można uzyskać dostęp do nielegalnej muzyki i filmów, co niewątpliwie podnosi ich atrakcyjność wśród użytkowników.

Popularność rosyjskich serwisów społecznościowych, wg dość optymistycznego raportu TNS Rosja z sierpnia 2011, przedstawia się następująco:

Social Networking Sites, 2011

źródło: TNS Rosja, sieprpień 2011 http://www.dreamgrow.com/social-media-in-russia/

  1. VKVkontakte” szczyci się 23.4 mln użytkowników (54.2% rosyjskiej populacji online) i rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu użytkowników rosyjskiego Internetu. Wielu użytkowników nie wylogowuje się w ogóle z serwisu w ciągu korzystania z komputera, słuchając muzyki czy oglądając filmy online, dlatego też średni czas spędzony w serwisie to aż 20 min. dziennie. Siła i rozmiar VK gwarantują mu dalszą możliwość rozwoju i implementowania coraz to bardziej innowacyjnych rozwiązań.
  2. Moi Mir” (ang. ”My World”) ma 18. mln użytkowników (43.8 % rosyjskiej populacji online). Jest częścią gigantycznej platformy  Mail.ru, należącej do oligarchy Alishera Usmanova i wysokie miejsce w tym rankingu zawdzięcza głównie użytkownikom poczty zintegrowanej z serwisem społecznościowym. Średni czas spędzony w serwisie to jednak tylko 9 min. dziennie, co obrazuje, że użytkownicy trafiają do serwisu często przypadkiem, głównie poprzez kliknięcie zawartości ich korespondencji. Z uwagi na fakt, że Mail.ru posiada obecnie 2 serwisy społ., a Moi Mir nie wyróżnia się oryginalną funkcjonalnością, zapowiada się na jego konsolidację z bardziej obiecującym Odnoklassniki.
  3. Odnoklassniki” (ang. ”Classmates”) z 16. mln użytkowników (38.1 % rosyjskiej populacji online), jest także częścią platformy Mail.ru.  Średni czas spędzony w serwisie to bagatela 25 min. dziennie. Odnoklassniki umożliwia swoim użytkownikom dzielenie się zdjęciami, dodawanie gier i video hosting. Interface serwisu i przestarzały design odzwierciedlają jego podeszły wiek (powstał w 2006), a więc po ewentualnej konsolidacji z Moi Mir przydałoby się odświeżenie designu.
  4. Facebook z wynikiem: 10.7 mln użytkowników (24.7 % rosyjskiej populacji online) plasuje się poza podium, ale sukcesywnie nadgania dystans, choć na tak wysoce konkurencyjnym rynku nie jest mu łatwo. Średni czas spędzony w serwisie to tylko 3 min. dziennie. Facebook w Rosji przyciąga głównie młodych, myślących globalnie ludzi, którzy mają przyjaciół poza granicami kraju i w ten sposób mogą utrzymywać z nimi bieżący kontakt. Jest to jednak bardzo wąska grupa osób, stanowi bowiem tylko 10% populacji.
  5. Twitter cichnie… badania przeprowadzone w lipcu 2011 przez Yandex wskazały, że tylko 6.4% kont było codziennie aktywnych (vs. 60% w marcu 2010).
  6. LifeJournal to raczej portal blogerski nastawiony na content, wykreowany przez jego członków. Wg danych dostępnych na stronie serwisu, posiada 30 mln. użytkowników, w tym 5 mln. kont w cyrylicy i naliczył 250 mln. postów miesięcznie.

Dominacja oligarchy rosyjskich mediów społecznościowych ma już zasięg globalny.
Warto zwrócić uwagę na zależności panujące pomiędzy wymienionymi wyżej graczami na rynku rosyjskim, a mianowicie większość z nich jest kontrolowana przez jednego człowieka – Alishera Usmanova. Oligarcha jest głównym udziałowcem finansowym w Digital Sky Technologies, które posiadają duży udział w portalu vKontakte, większość Mail.ru (Odnoklassniki i Moi Mir) i udziały mniejszościowe w amerykańskim Facebooku czy Twitterze. Ponadto LiveJournal został wykupiony w 2007 roku przez SUP Media – rosyjskie przedsiębiorstwo zarządzane wspólnie przez Alexandra Mamuta i… Alishera Usmanova. Jego wpływy mają już zasięg globalny poprzez znane nam, międzynarodowe serwisy takie, jak Groupon, Spotify czy Zynga.

Do wyboru, do koloru i bardzo konkurencyjnie.
Rynek social mediów w Rosji jest bardzo różnorodny. Chcąc go podbić konieczne jest przestudiowanie możliwości jej krajowych serwisów, ponieważ nie dadzą się one zbić z podium zachodniemu konkurentowi. Pytanie czy skupiamy się na ilości czy cenimy przede wszystkim jakość?

Głównym atutem Facebooka jest międzynarodowy zasięg, ale czy to robi wrażenie na rosyjskich użytkownikach Internetu? Wg TNS Rosja obecnie jedynie 10% Rosjan ma kontakty poza granicami kraju, z którymi mogłoby chcieć utrzymywać kontakt poprzez FB… są to głównie ludzie młodzi (64% w wieku 18-34 lata), robiący karierę w mieście (najprawdopodobniej Moskwie lub St. Petersburgu), a wiec i sytuowani lepiej niż reszta społeczeństwa. Wg Social Bakers z Facebooka korzysta dzisiaj już 5 mln Rosjan, a przekrój przez najpopularniejsze jego strony ilustruje raport „Social Media Statistics of Facebook & YouTube for brands in Russia – January 2012”.

Sytuacja statystyczna zmienia się z miesiąca na miesiąc wraz ze wzrostem rosyjskiego rynku, poziomem wykształcenia Rosjan i coraz łatwiejszym dostępem do Internetu. Z każda chwilą przybywa użytkowników globalnej sieci, więc rynek ten jest wciąż świeży, a co za tym idzie chłonny. Stały przyrost web surferów zapewnia markom odbiorców, ale to jakość content marketingu zdecyduje kto zdobędzie najwięcej dobrych jakościowo fanów.

źródła:
New Media Trend Watch
SeoRussia.com
Dream Grow, Social Media in Russia by Leighton Peter Prabhu
Dream Grow, Social Media Trends 2012: More than 1 Billion People Using Facebook by Priit Kallas
Russia beyond the headlines, Stagnation procedures political change by Nadezhda Petrov