Celem projektów realizowanych dla naszych klientów jest zazwyczaj osiągnięcie pozycji lidera lub wice-lidera. Ważne by oszacować z jakimi kosztami taka biznesowa eskapada będzie się wiązać i czego można oczekiwać gdy już dotrzemy do celu.

Można zastosować kilka prostych narzędzi do analizy konkurencji.

  1. Raporty rynkowe – szczególnie te płatne. Można je np. kupić w porównywarkach cen.
  2. Systemy monitoringu mediów – od płatnych narzędzi do zupełnie prostych jak Google Alerts.
  3. Systemy monitoringu aukcji internetowych – możemy dowiedzieć się co się sprzedaje na aukcjach i w jakich cenach. Trzeba brać pod uwagę, że aukcje to jednak inne środowisko niż sklep internetowy.
  4. Megapanel PBI – pokaże nam jaki ruch notują portale konkurencyjne, jak kształtuje się profil odwiedzających je użytkowników.
  5. Alexa – porównując dane z Alexa znanego nam i nie znanego nam serwisu można próbować ustalić takie parametry jak ilość unikalnych użytkowników. Dobrze sprawdza się w pierwszej ogólnej analizie rynku. Szybko dowiesz się kto tak naprawdę ma większy zasięg i jak on kształtował się w czasie. Można dzięki temu ocenić też skuteczność działań marketingowych konkurenta a to już cenna wiedza.
  6. Google AdPlanner. Służy do planowania kampanii Adwords. Wszystkie witryny, które mają moduły reklamowe AdSense na swoich stronach mają swoje statystyki. Wystarczy poszukać nazwy domen i otrzymamy rząd wielkości z liczbą odsłon dziennie (np. do 10000).
  7. KRS – serwisy takie jak Infoveriti pozwolą zorientować się w finansach i strukturze interesujących nas firm.