Content marketing obejmuje swoją definicją wszystkie formy narzędzi marketingowych, których używamy w celu tworzenia, udostępnienia i dzielenia się treściami, zadaniem których jest inspirowanie, edukacja i zaangażowanie naszego obecnego lub potencjalnego klienta. Dobrze poprowadzony content marketing owocuje poprawą lojalności wobec marki i znacznym zwielokrotnieniem jej zysków.

Content to nie tylko tekst, czyli opisy produktów i usług. To wszystko, co znajduje się na Twojej stronie internetowej i powinno stanowić wartość użytkową dla internauty, czyli m.in.:

– ZDJĘCIA najlepszej jakości, z możliwością zobaczenia detali interesującego nas produktu. Hitem na rynku stają się zdjęcia 3D, na których możemy obejrzeć produkt z każdej strony i odległości, co znacząco podnosi komfort zakupów online, ułatwia, a więc i przyspiesza decyzję o zakupie.

– GRAFIKA spójna i estetyczna,  świetnie sprawdza się w uproszczonym zobrazowaniu informacji liczbowych – tzw. inforgrafika. Trendy wyraźnie wskazują, że infografiki cieszą się nieporównywalnie większą popularnością aniżeli zwykły test czy przejrzyste tabele. Nie zapominajmy, że „obraz jest wart więcej tysiąc słów”.

– VIDEO zdecydowanie urozmaica i skraca sposób podania informacji. Często dużo łatwiej jest coś pokazać niż opisać. Wzbogacenie strony o video nie jest już skomplikowanym procesem technologicznym ani kosztownym przedsięwzięciem. Hosting i udostępnienie video wydaje się być znacznie łatwiejsze niż jego przygotowanie.

– NEWSLETTER (E-MAIL) zawierający niusy o firmie, wydanych artykułach prasowych, informacje o eventach, nowych usługach/produktach jest jednym z najszybszych sposobów dotarcia do zainteresowanych nami osób. Jeśli będziesz utrzymywać wysoka jakość zawartych w nim treści – będzie on cennym narzędziem komunikacji firmy z jej najbliższym otoczeniem.

– CASE STUDY – podziel się z innymi historią o tym, jak poradziliście sobie z wymagającym rozwiązaniem dla Waszego klienta, opowiedz innym jak osiągnęliście sukces (“Facts tell, stories sell”).

– E-BOOKi i AUDIO BOOKi służą głównie do dystrybucji treści edukacyjnych. Warto pamiętać, że jeśli zażądamy za wysokiej ceny za udostępnienie pliku (w tym zbyt dużej ilości szczegółowych danych osobowych, wymaganych do pobrania), stracimy więcej niż nam się wydaje. Jedną z najistotniejszych cech wartościowych treści jest ich dostępność i łatwość użytkowania. Jeśli pozwolisz innym cytować siebie, Twoje idee się rozprzestrzenią, a Ty zyskasz nowych czytelników.

– PODCAST czyli cyfrowy plik audio, dystrybuowany najczęściej przez kanał RSS lub aplikacje iTunes. Nadają się zarówno do dystrybucji treści edukacyjnych, instruktarzowych, jak i rozrywkowych. Przy ich produkcji powinniśmy trzymać się konkretnej tematyki i określonej wcześniej częstotliwości udostępniania. Podcasty z natury są odcinkowe, nie jednorazowe.

– WEBINAR, inaczej wygłaszany online wykład czy seminarium na żywo, którym towarzyszy prezentacja slajdów. Największą zaletą tego rozwiązania jest umożliwienie uczestnictwa w konferencji na żywo wielu osobom, które nie były by w stanie wziąć w niej udziału offline. Ograniczenia czasowe czy lokalizacyjne nie stanowią już przeszkody!

– BLOG ekspercki/ firmowy jest wspaniałym sposobem na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z każdym zainteresowanym. Powinien być interaktywny, czyli pozwalający czytelnikom na komentowanie wpisów. Edukacja uświadamia potrzeby, a więc oprócz budowy wizerunku eksperta możesz zyskać klienta, który do współpracy wybierze właśnie Ciebie. Prowadzenie blogu ma sens tylko, jeśli jest on systematycznie aktualizowany, min. raz w tygodniu.

– WYDAWNICTWA własne, czyli książki, prasa drukowana… bo wciąż łatwiej nam się czyta słowa drukowane aniżeli wyświetlane. Pod rozwagę, o ile tempo zmian naszej branży pozwala nam na podzielenie się wiedzą w bardziej tradycyjnej formie drukowanej.

Słowem: content marketing to unikatowa i zoptymalizowana treść podana w różnorodnej formie – nie ma tu jednak miejsca na przerost formy nad treścią.

Wprawne zarządzanie contentem może stać się swoistą sztuką komunikacji z naszymi odbiorcami, rodzajem zarządzania reputacją marki, a nawet obsługą klienta… Dzięki interaktywności kanałów, przez które dystrybuujemy nasze treści, możemy nawiązać dialog z naszymi odbiorcami, zidentyfikować ich potrzeby i dostarczyć konkretne rozwiązania. Warto więc być optymalnie przygotowanym na odpowiednie podjęcie klienta, który do nas trafi.

Istota content marketingu: „JAKOŚĆ, A NIE JAKOŚ”!

Problemu nie stanowi brak wystarczającej ilości contentu, lecz wiedza co konkretnie zaangażuje naszą grupę docelową, zaskarbi sobie czas i uwagę internautów.

Ludzie nie lubią być zmuszani do pamiętania liczb, nazw, przepastnych tabel danych, ale chętnie opowiadają swoje historie i często się z nimi identyfikują, a więc w naturalny sposób je zapamiętują i chcą się nimi dzielić z bliskimi. Dlatego też jesteśmy świadkami błyskawicznego rozwoju najróżniejszych portali społecznościowych, na których obserwujemy i czytamy treści jakościowo dla nas najatrakcyjniejsze. Znajomym z pracy czy przyjaciołom podsyłamy wyłowione z sieci „perełki” i tak nakręca się system rekomendacji, który wciąż jest najistotniejszym czynnikiem dla większości z nas podczas podejmowania decyzji zakupowych.

Ponad to, przy optymalizacji SEO nic nie liczy się bardziej, niż zawartość naszej strony internetowej. Wyszukiwarki promują bowiem zróżnicowany, oryginalny content o najwyższej jakości.

Brafton's Infographic: Why Content for SEO?