Autorka artykułu Anna Heim pracuje w The Next Web – jednym z największych wydawnictw internetowych na świecie. Wcześniej pracowała w branży filmowej w Kanadzie, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Jest poliglotką, uwielbia gadżety cyfrowe. Studiowała w Paryżu, obecnie jest zakochana w Brazylii i właśnie o rozwoju e-commerce w tym Państwie opowiada.

Rosnący rynek eCommerce w Brazylii

Z całej populacji Brazylii wynoszącej przeszło 190 mln, już 27,4 mln ludzi dokonało zakupu przez Internet, z czego 4 mln Brazylijczyków w ciągu pierwszego półrocza 2011 roku. Warto zauważyć, że aż 61% z tych osób zarabia mniej niż 1 870 $ miesięcznie. Oznacz to, że zakupów w sieci nie dokuje sama elita, jak mogło by się wydawać, ale przede wszystkim klasa średnia i niższa. Strony internetowe będą musiały sprostać wymaganiom i oczekiwaniom tak różnych klientów. Sektor eCommerce cały czas się rozwija. W pierwszej połowie 2011 roku wygenerował 5,2 mld $ zysku, o 24% więcej niż w roku poprzednim.

Co Brazylijczycy kupują on-line:

  • elementy wyposażenia domu/mieszkania (13%),
  • komputery i akcesoria z branży IT (12%),
  • kosmetyki (11%),
  • książki i gazety (8%),
  • sprzęt elektroniczny (6%).

Nowym trendem na brazylijskim rynku eCommerce stają się serwisy społecznościowe, które odgrywają coraz ważniejszą rolę. F-commerce, portal Facebook oraz ‘Lubię to!’ wpływają na wzrost rozwoju e-commerce poprzez pomaganie firmom w tworzeniu profili swoich firm, umożliwiając tym samym ich promowanie i docieranie do szerszego grona odbiorców.

Pomimo tego, że e-commerce się rozwija, ciągle istnieje jeszcze spora liczba Brazylijczyków, którzy mają obawy przed dokonywaniem zakupów i płatności online. Liczba ta maleje w dużych miastach, gdzie ludzie mają coraz większy dostęp do Internetu i mogą się przekonać, że Internet jest bezpieczny.

Również firmy w Brazylii starają się zmniejszyć te obawy i wprowadziły możliwości dokonywania płatności offline za towar zakupiony online. Jedną z nich jest opcja wydrukowania specjalnego małego pokwitowania dokonania zakupu, pójścia z nim do banku i tam dokonania zapłaty. Jest to przydatne nie tylko ze względu na to, że ludzie mają obawy przed płaceniem poprzez Internet, ale wiele osób nie posiada kart kredytowych, którymi mogliby zapłacić online.

Rozwój rynku e-commerce stwarza nowe miejsca pracy, jednak potrzebuje też specjalistów branży handlu internetowego, a tych wciąż brakuje. Dla przykładu: na początku roku 2011 sklepy internetowe zatrudniły specjalistów do pracy, jednak prawie 80% z tych osób nie spełniło deklarowanych umiejętności.

Jak widać z powyższego, rynek eCommerce w Brazylii rozwija się i w roku 2012 w porównaniu z rokiem poprzednim może wzrosnąć nawet o ok. 25%. Z czego wynika aż tak duży wzrost? Miliony Brazylijczyków z klasy biednej stają się klasą średnią. Oznacza to, że społeczeństwo się bogaci, ludzie coraz częściej posiadają komputery, telefony komórkowe oraz dostęp do Internetu, dzięki czemu mogą dokonywać zakupów online.

Zobacz więcej na:

http://thenextweb.com/la/2011/08/29/how-e-commerce-is-growing-in-brazil/

http://thenextweb.com/la/2011/12/23/e-commerce-in-brazil-may-grow-by-25-in-2012/