Wojciech Czarnecki, Prezes zarządu i współzałożyciel internetowej porównywarki cen – Nokaut.pl. Jako nastolatek założył i prowadził serwis Twoja-Firma.pl, który został sprzedany do Grupy Bankier.pl. Odpowiedzialny za przygotowanie i realizację wielu projektów m.in. dla Travelplanet.pl i Bankier.pl. Od 2008 r. współinwestor serwisu nieruchomościowego Morizon.pl.

Co dzisiaj porównują porównywarki

Żeby dobrze odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące strategii, należy uświadomić sobie, że wbrew obiegowej opinii użytkownik porównywarki nie porównuje wyłącznie cen. Dzisiaj porównuje on sklepy i zrobi zakupy w tym, który zdobędzie jego największe zaufanie.

Co o porównywarkach mówią badania

Według badania rynku e-commerce 2009, 67,5% sklepów korzysta z promocji w porównywarkach cen:

  • „Sklepy o największych przychodach za najbardziej skuteczne działania marketingowe uważają obecność w porównywarkach cen, pozycjonowanie w wyszukiwarkach i programy partnerskie.”
  • „Pośród sklepów z kategorii Foto, RTV, AGD i Komputery najczęściej stosowaną formą marketingu okazała się obecność w porównywarkach cen – tę odpowiedź wybrało aż 89,5% ankietowanych z pierwszej grupy i 75% z drugiej.”

Które porównywarki

Na rynku dostępne są zarówno płatne i jak i darmowe serwisy. Na pewno warto zintegrować się z liderami tej branży. Już sama obecność w wiodących porównywarkach jest postrzegana jako podnosząca wiarygodność – wiele sklepów umieszcza ich loga na swoich stronach.
Warto też wypróbować różne modele biznesowe. Są porównywarki, które pokazują oferty posortowane rosnąco wg ceny – wtedy trzeba na bieżąco monitorować ceny konkurencji. Drugim modelem jest system aukcyjny (znany z Google Adwords) – sklep, który jest gotowy zapłacić więcej za użytkownika jest prezentowany wyżej. Ten sposób faworyzuje sklepy, które nie chcą prowadzić wojny cenowej i za ciut większą marżę dają wyższą jakość usług.
Darmowe porównywarki – tutaj jedynym Twoim kosztem będzie czas poświęcony na integrację. Ruch z darmowego serwisu, nawet jeżeli będzie niewielki, ucieszy każdego sprzedawcę.

O czym należy pamiętać podczas integracji z porównywarką

  1. Właściwe nazwy produktów – przy nazywaniu produktów w swoim sklepie korzystaj z nazw jakie proponuje producent lub z nazw jakie są powszechnie używane. W ten sposób oprogramowanie porównywarek będzie mogło łatwo zgrupować Twoje oferty z ofertami innych sklepów (inaczej użytkownicy ich nie znajdą).
  2. Szczegółowe informacje – w pliku z ofertą umieść opis produktu oraz informacje na temat kodu EAN/ISBN, modelu produktu, koloru, producenta. Im więcej informacji, tym lepiej będzie prezentowana Twoja oferta.
  3. Właściwe i dobre jakościowo zdjęcia – ludzie kupują oczami, pozwól im przyjrzeć się Twoim produktom.
  4. Aktualna informacja o kosztach przesyłki i formach płatności – udostępnij te informacje kupującym. Sortowanie typu „cena wraz z przesyłką” jest bardzo częstym sposobem na znalezienie najtańszych ofert.
  5. Dostępność – wiodące porównywarki posiadają mechanizmy, które wyświetlają dostępność produktów w każdym sklepie. Podziel się tą informacją z użytkownikami, a zaoszczędzisz na pustych wizytach. Po co płacić za przekierowania, jeżeli dany produkt jest już niedostępny.
  6. Odbiór osobisty – jeżeli Twój sklep umożliwia odbiór osobisty, koniecznie wpisz adresy punktów. Użytkownicy często szukają sklepów ze swojej okolicy, by móc odebrać towar tego samego dnia.

Jak długofalowo budować skuteczną strategię w porównywarce

  1. Pozytywne opinie – to jeden z kluczowych czynników budujący zaufanie do sklepu. Zadbaj o to, aby klienci po zakończonych zakupach wystawili pozytywną opinię w porównywarce. Wyślij do nich maila z prośbą i linkiem do odpowiedniego formularza.
  2. Aktualne ceny – nie trzeba chyba tłumaczyć jaką opinię o sklepie może mieć klient, który po przejściu do sklepu zobaczył inną cenę niż w porównywarce. Dowiedz się jak często porównywarki aktualizują cenę (zwykle raz dziennie) i dostosuj do tego zmiany swojego cennika.
  3. Zakres oferty – stale rozbudowuj swoją ofertę. Im więcej masz produktów, tym więcej użytkowników znajdzie Twój sklep. Pamiętaj, że klient często wkłada do koszyka więcej niż 1 rzecz.
  4. Konwersja – podstawą działań marketingowych w e-commerce (nie tylko w porównywarkach) jest badanie zwrotu z inwestycji. W przypadku porównywarek jest to bardzo proste – musisz wiedzieć, ilu użytkowników, którzy przyszli do sklepu z porównywarki zrobiło u Ciebie zakupy, czyli jaka jest konwersja. Znając konwersję z różnych źródeł i porównując ją z kosztem pozyskania użytkownika będziesz wiedział, czy ustawienia kampanii są dobre, czy też należy je zmienić.

SEO i porównywarki cen – płać za efekt!

80% sklepów internetowych deklaruje, że promuje swoją ofertę poprzez pozycjonowanie swojej strony w wyszukiwarkach. Niewątpliwie jest to dobre źródło pozyskiwania użytkowników – porównywarki cen również z niego korzystają i ze względu na ich popularność są pozycjonowane dość wysoko (łatwo to sprawdzić wpisując w Google dowolną nazwę produktu). Z racji tak wysokiej pozycji porównywarek w wynikach wyszukiwania, przed podjęciem decyzji o przeznaczeniu znacznych kwot na SEO warto zastanowić się nad efektywnością tej strategii.

Dzięki integracji z porównywarką, użytkownik z wyszukiwarki trafi do sklepu za jej pośrednictwem. Jedyny koszt, jaki poniesie sklep, to opłata za przekierowanego użytkownika. Natomiast w przypadku indywidualnego SEO efektem, za który trzeba zapłacić, jest miejsce na stronie wyszukiwania. Jest to więc stały wydatek na „obecność” – tym wyższy, im bardziej popularna branża w której działa sklep.

Ostatnie badania rynku e-commerce z branży RTV, AGD, i Komputery pokazują tendencję dotyczącą zmiany ważności głównego kanału z wyszukiwarki na porównywarkę.

Więcej w tym temacie znajdziecie w książce eCommerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania.