Wymagania biznesowe wraz z  wymaganiami systemowymi  tworzą kompleksowe wymagania końcowego produktu. Zbieranie wymagań biznesowych jest jednym z najważniejszych i zarazem najtrudniejszych etapów projektu. Może decydować o sukcesie lub porażce każdego projektu.

Co to jest zarządzanie wymaganiami? Zarządzanie wymaganiami jest niezbędne podczas prowadzenia każdego projektu. Proces może składać się z kilku etapów w zależności od etapów projektu. Pierwszy etap jest odpowiedzialny za zebranie wymagań biznesowych oraz systemowych. Daje nam to szkic wymagań odnośnie docelowego systemu. Dzięki temu możemy stworzyć listę wymagań funkcjonalnych opisanych w specyfikacji wymagań. Taki dokument zaakceptowany przez wszystkie strony uczestniczące w analizie jest podstawą do dalszych prac nad szczegółowymi funkcjonalnościami. Proces zbierania wymagań nazywany jest Analizą Wymagań.

Jak wygląda kompleksowy proces zbierania wymagań dla każdego produktu? Pierwszym krokiem jest zebranie wymagań biznesowych. Drugim krokiem jest zebranie wymagań od użytkowników, którzy będą korzystać z danego produktu. Tutaj bardzo częstą metodą zbierania wymagań są przypadki użycia (use case). Kolejnym krokiem jest sporządzenie szczegółowej listy wymagań funkcjonalnych, wymagań jakościowych lub niefunkcjonalnych (np. odnośnie bezpieczeństwa, bezawaryjności, dostępności, itd. ) . To wszystko tworzy dokument wymagań względem oprogramowania często określany, jako SRS (Software Requirements Specification).

Jak wykonać analizę wymagań biznesowych? Przy analizie wymagań możemy skorzystać z wielu technik lub metod np. z Business Analysis Body of Knowledge stworzonej przez International Institute of Business Analysis. Najbardziej popularnymi technikami analizy są burze mózgów, analizy aktualnej dokumentacji lub procesów biznesowych, wywiady, obserwacja, prototypowanie czy warsztaty. Wybór techniki lub ich łączenie zależy od projektu, skomplikowania, czasu, itd.

Jak dokumentować wymagania biznesowe podczas analizy? Przy spisywaniu wymagań biznesowych warto skorzystać z takich narzędzi jak mapy myśli (mind maps), diagramy przypadków użycia użycia (use case), czy narzędzi do modelowania procesów biznesowych (Business proces modelling).

Jakie są najczęstsze błędy analiz biznesowych? Dobra analiza może decydować o porażce lub sukcesie projektu. Zawarte w niej informacje muszą jednoznacznie opisywać wymagania oraz co się oczekuje od wykonawcy. W większości przypadków wymagania są niejednoznaczne a możliwości interpretacji dość duże. Przypomnijmy wymagania powinny być kompletne i spójne oraz powinny jednoznacznie opisywać, co chcemy osiągnąć.

Jak priorytetyzować wymagania? Możemy posłużyć się prostą skalą opisową np. Wysoki, Średni, Niski, skalą liczbową np. od 1 do 5 lub w oparciu o metodę MoSCoW charakteryzującą się skalą Must (musi być), Should (powinien być), Could (może być), Would lub Won’t (może być lub nie musi być). Priorytet najwyższy powinny mieć wymagania wdrażane w pierwszej kolejności, najważniejsze z punktu widzenia biznesu, najniższy wymagania, bez których system może istnieć i bez których możemy skończyć projekt w założonym czasie.

Jak zarządzać wymaganiami podczas trwania projektu? Należy posiadać proces zarządzania zmianami w projekcie (Change Management) zarówno jak stosujemy metodyki typu Prince2 czy techniki zwinne. Proces zarządzania zmianami w projektach informatycznych został opisany w kolejnym artykule.