Zmiana platformy sklepowej zawsze wiąże się ze stresem. Ważne jest aby nowy sklep działał równie dobrze i lepiej od obecnego rozwiązania. Po zmianie strona nie powinna obniżyć swojego rankingu w wyszukiwarkach internetowych. Przede wszystkim musimy przenieść wszystkie treści, produkty i zsynchronizować sklep z systemem magazynowym i księgowym. Lista czynności jakie są wykonywane przy zmianie platformy z oprogramowania w modelu SaaS na platformę dedykowaną i odwrotnie są zasadniczo takie same.

Informacje o tym jak przygotować się na „godzinę zero” zostały zebrane w ramach listy zadań do wykonania – checklisty. Lista zawiera najważniejsze elementy o których trzeba pamiętać z perspektywy osoby odpowiedzialnej za migrację platformy.
Lista nie zawiera czynności technicznych związanych stricte z samym przenoszeniem danych i grafiki sklepu ponieważ takie czynności powinny leżeć po stronie firmy wdrożeniowej dokonującej migracji. Lista ma na celu z jednej strony weryfikację czy czynności zostały poprawnie wykonane. Z drugiej strony zawiera listę rzeczy o których trzeba pamiętać samodzielnie – m.in. zmiany w treściach na stronie.

0. Testy

Na testy sklepu internetowego przed jego uruchomieniem powinniśmy zarezerwować minimum kilka dni podczas których sprawdzimy wszystkie ważne aspekty oprogramowania i będziemy mieli pewność, że po odpaleniu nic się „nie wysypie”.

1. Czy sklep został przetestowany i odebrany? Czy warunki odbioru nie blokują uruchomienia nowej wersji?
Uruchamianie sklepu bez przeprowadzenia testów to trochę jak mieszkanie w budynku bez odbioru techniczengo. Niby wszystko jest w porządku, do czasu aż komuś nie stanie się krzywda. Sklep powinien zostać przetestowany przede wszystkim funkcjonalnie. Nowa platforma z pewnością działa inaczej niż stara. Czy na front-endzie sklepu działają wszystkie linki? Czy ścieżka zakupowa działa poprawnie i nie sprawi, że użytkownicy będą czuli się zakłopotani? Czy w panelu administracyjnym nasi operatorzy mogą spokojnie obsługiwać zamówienia? Czy działają wszystkie integracje z których korzystaliśmy do tej pory?

2. Czy platforma jest bezpieczna?
To pytanie jest zwłaszcza ważne, gdy przechodzimy na rozwiązanie dedykowane lub open-source. Standardem branżowym jest przeprowadzanie testów bezpieczeństwa uruchamianych systemów informatycznych. Jest to zwłaszcza ważne w przypadku e-commerce gdzie wyciek danych osobowych lub podszywanie się pod klientów może mieć wymierne i zarazem tragiczne konsekwencje. Jakie dostajemy zapewnienia od dostawcy platformy i jaką gwarancję? Czy zapewniliśmy bezpieczeństwo naszym klientom? Czy dane są szyfrowane a sklep zabezpieczony certyfikatem SSL?

3. Czy platforma jest wydajna?
Wg. deklaracji i zapewnień każda platforma sklepowa jest wydajna elastyczna i skalowalna. Powinniśmy przeprowadzić testy lub otrzymać ich wyniki. Wnioskiem płynącym z testów powinno być stwierdzenie, że platforma działa minimum tak szybko jak wcześniejsza wersja sklepu.

4. Czy wygląd się nie „sypie” w zależności od przeglądarki?
Czy wszystkie ekrany sklepu dobrze wyglądają w popularnych przeglądarkach – minimum: Internet Explorer >=8, Firefox, Chrome, Safari? Czy grafiki i formatowanie tekstu wszędzie jest zachowane i dobrze przeniesione?

1. Katalog produktów

1. Czy wszystkie produkty, opisy i zdjęcia zostały przeniesione?
Oczywista sprawa, ale konieczna do weryfikacji. Czy przeniesione zostały wszystkie opisy z zachowanym formatowaniem? Czy nie popsuły się proporcje zdjęć (na listach, na kartach produktów)? Czy przeniosły się dane o dostępności produktów?

2. Czy przeniesione zostały produkty powiązane, crosseling i promocje?
W nowym sklepie nie powinny zniknąć nam powiązania między produktami. Warto zwrócić uwagę czy te dane zostały przeniesione automatycznie. Ręczna aktualizacja powiązań pomiędzy kilkuset produktami może być bardzo czasochłonna

3. Czy wszystkie kategorie i ich wygląd zostały zachowane?
Drzewo kategorii ma kluczowe znaczenie do poprawnego funkcjonowania sklepu i zarządzania katalogiem produktów. Czy nie zostały poskracane odnośniki do kategorii, czy ich opisy zostały przeniesione? Czy są takie same ścieżki okruszków (breadcrumbs) i opcje nawigacyjne? Czy nie zostały utracone powiązania między produktami i kategoriami?

2. Treści statyczne

1. Czy zostały wprowadzone strony statyczne?
Strony takie jak „Regulamin”, „Dostawa”, „Dostępność produktów”, „Płatności i metody dostawy” zazwyczaj muszą zostać przeniesione ręcznie przez operatora sklepu. Czy zaktualizowano linki wewnątrz tych tekstów? Czy formatowanie jest odpowiednie w nowym sklepie? Czy poprawnie wyświetlają się obrazki i zdjęcia?

2. Czy ustawiono odpowiednie dane kontaktowe?
Adres e-mail sklepu, numery telefonów kontaktowych, adres siedziby i dane konta bankowego. Te informacje są potrzebne do normalnego wykonywania zakupów przez kupujących. Zazwyczaj powinny być ustawione ręcznie przez operatora w konfiguracji sklepu. Koniecznie musimy upewnić się, że w żadnym miejscu nie występują dane testowe lub przykładowe.

3. Czy szalony e-maili są zgodne z grafiką sklepu?
Często, zwłaszcza przy platformach SaaS wykorzystywane są gotowe, standardowe szablony maili dołączane do sklepu. Musimy pamiętać, że maile transakcyjne (np. potwierdzenie zamówienia itd.) świadczą o naszym profesjonalizmie i otrzymują je wszyscy nasi klienci. Musimy koniecznie upewnić się, wysyłając testowe e-maile transakcyjne – czy ich formatowanie jest odpowiednie? Czy zawierają aktualne dane adresowe? Czy zawierają aktualny logotyp i wygląd zgodny z layoutem sklepu?

4. Plansze reklamowe i bannery zostały dopasowane do nowego wyglądu?
Większość sklepów korzysta z mechanizmu bannerowego wyświetlającego odpowiednie plansze na stronach kategorii, na kartach produktów czy też w postaci slidera na stronie głównej. Czy plansze zostały dopasowane przez grafika do nowego layoutu strony? Czy plansze wyświetlają się poprawnie? Czy nie brakuje którychś z elementów?

3. SEO

1. Czy nasza strona nadal będzie dostępna w wyszukiwarkach?
Zmiana oprogramowania sklepu internetowego zazwyczaj niesie za sobą zmianę struktury adresów URL. Razem ze starymi adresami nasza strona wypadnie z wyszukiwarek które nie zaindeksowały jeszcze nowej struktury. Przestaną też działać wszystkie linki które prowadzą bezpośrednio do podstron w naszym sklepie. Prostym rozwiązaniem jest zastosowanie wygenerowanej mapy przekierowań (przekierowania HTTP 301) ze starych adresów na nowe. Rozwiązanie takie może być wdrożone w 100% po stronie nowej platformy i nie ma uzasadnienia dlaczego nie miałoby być wykonane

2. Czy szablon jest pocięty zgodnie z dobrymi praktykami SEO?
Czy pomyślano o strukturze kodu (nagłówki, paragrafy, listy itd)? Czy zdjęcia mają opisy alt=”” a linki title=””?

3. Czy poprawnie zdefiniowano opisy i nie zmieniły się tytuły stron?
Tytuły stron są generowane automatycznie – podobnie jak często tagi meta. Warto zwrócić uwagę czy nowe wartości odpowiadają naszej strategii pozycjonowania SEO a jeśli nie to należy dokonać zmian.

4. Czy jest generowana mapa sitemap.xml?
Jeśli posiadamy zainstalowane narzędzia Google Webmaster Tools lub inne i korzystamy z sitemaps – sprawdźmy czy mapa strony jest odświeżana i czy zawiera poprawne dane.

4. Metody dostawy i płatności

1. Czy metody dostawy się zgadzają i mają ustawione dobre koszty?
Zazwyczaj metody dostawy nie są automatycznie migrowane i trzeba je skonfigurować ręcznie. Czy warunki (np. od metody płatności od ceny) są ustawione? Czy są poprawne koszty metod dostawy? Czy uwzględniono darmową dostawę jeśli była uwzględniana wcześniej?

2. Czy są odpowiednie metody płatności i ich ceny?
Metody płatności podobnie jak metody dostawy muszą być zawsze zweryfikowane. Czy działa integracja z płatnościami elektronicznymi? Czy przetestowano za pomocą płatności testowej? Czy ustawienia punktu płatności u operatora zostały zaktualizowane aby wskazywały na nowy serwis (zmiana adresów URL)?

5. Integracje

1. Czy przetestowano integrację z programem magazynowym?
Czy w sklepie są aktualne stany magazynowe i dostępność produktów? Czy zgadzają się indeksy towarowe podczas synchronizacji?

2. Czy przetestowano integrację zamówień i danych kontrahentów?
Czy system FK używa tych samych identyfikatorów co sklep internetowy? Czy po zmianie nie doszło do konfliktów? Czy zamówienia wpadają do systemu księgowego a statusy zamówień są aktualizowane do sklepu internetowego tak jak wcześniej?

3. Czy kody śledzenia konwersji i analityczna (Google Analytics i inne) wstawione?
Na pewno nie chcemy aby w nowym sklepie pomiary konwersji i sprzedaży a także użytkowników były wykonywane inaczej niż w poprzedniej wersji. Nasze pomiary muszą być miarodajne i porównywalne. Wstawienie kodu to banał o którym czasami się zapomina. Warto to sprawdzić ze specjalistą Analytics/Adwords.

6. Poczta, domena, certyfikat SSL

1. Czy poprawnie oddelegowano domenę w DNS?
Czy po testach i innych pracach związanych z uruchomieniem poprawnie przekierowano domenę internetową na serwery nowego sklepu? Propagacja DNS trwa od kilkudziesięciu minut do kilku godzin w zależności od wielu czynników. Koniecznie musimy sprawdzić poprawne przepięcie domeny wcześniej (np. modyfikując wpisy w lokalnym DNS) – tak aby po rozpropagowaniu się zmiany nie okazało się, że domena kieruje w próżnię. Wtedy na poprawę działania musielibyśmy znów czekać kilka godzin w czasie których sklep nie byłby dostępny.

2. Czy zachowane zostały ustawienia poczty?
Jeśli platforma nie daje dostępu do poczty internetowej to musimy posiadać własny serwer na którym hostujem pocztę. Można skorzystać z Google Apps lub oferty innego dostawcy. Ważne, aby przy przenoszeniu domeny internetowej poprawnie ustawić rekordy MX odpowiedzialne za dostarczanie poczty. Należy zwrócić na to uwagę naszemu dostawcy oprogramowania lub administratorowi. Konieczne są też testy przed samym uruchomieniem a już po propagacji DNS – czy poczta dochodzi i nie ma problemów z jej odbieraniem.

3. Czy certyfikat SSL został przeniesiony i podpięty?
SSL to podstawa bezpieczeństwa w obecnych sklepach i trudno sobie wyobrazić aby poważny sklep internetowy nie był zabezpieczany tego rodzaju szyfrowaniem. Jeśli posiadamy już certyfikat SSL musimy poprosić naszego administratora aby przesłał odpowiednie pliki z certyfikatem do nowego dostawcy w celu instalacji ich do nowej platformy. Jeśli nie – powinniśmy kupić certyfikat SSL i przekazać go do instalacji. Koniecznie należy sprawdzić czy nowy sklep dobrze radzi sobie z obsługą SSL. Zwłaszcza na ekranach takich jak Koszyk, Twoje konto, Zmiana hasła i innych wymagających podania danych wrażliwych przez użytkownika.

7. Zgodność z prawem

1. Czy zbiór danych sklepu został zgłoszony do GIODO?
Nowy platforma to najczęściej nowe serwery i miejsce hostowania danych. Czy mamy pewność, że jest ono zgodne z wytycznymi GIODO? Musimy nasz zbiór zgłosić do inspektoratu i wykazać we wniosku jakie zabezpieczenia są stosowane. Poprośmy dostawcę usługi o pomoc w takim zgłoszeniu ponieważ to on zna najlepiej parametry techniczne nowej platformy i środowiska hostingowego.

2. Umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych.
Jeśli nie hostujemy sklepu we własnej infrastrukturze (na własnym serwerze) a robi to za nas firma trzecia, to powinniśmy podpisać z nią umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych. Firma taka ma dostęp do danych naszych klientów. Siłą rzeczy dane osobowe zawarte są w bazie danych przechowywanej na jej serwerach oraz w kopiach zapasowych. Wiele platform posiada odpowiednią umową w ramach regulaminu platformy lub umowy wdrożeniowej/hostingowej. Koniecznie zwróćmy na to uwagę aby uniknąć ewentualnych problemów w przypadku zajścia incydentu bezpieczeństwa w przyszłości.

Zebrane powyżej kwestie to minimum na które musimy zwracać uwagę w trakcie i po migracji naszego sklepu z jednego oprogramowana na inne. Zagadnienia te zostały zebrane na bazie praktyki i doświadczenia. W przypadku różnych sklepów różne aspekty powinny być sprawdzane z innym ciężarem uwagi. Warto pomyśleć o co rozszerzyć tę listę w przypadku konkretnego, naszego sklepu. Koniecznie zróbmy to jednak przed a nie po migracji aby uniknąć problemów!