Większość sklepów internetowych ma zwykłą, prostą wyszukiwarkę. Wpisuje się wtedy jakiś wyraz lub frazę, a sklep przeszukuje produkty biorąc pod uwagę pod uwagę nazwę i opis produktu. Zwykle wystarcza to aby znaleźć poszukiwany przedmiot.

Często przy prostej wyszukiwarce jest link do wyszukiwania zaawansowanego, gdzie dodatkowo możemy zdefiniować zakres cenowy czy ograniczyć wyszukiwanie do wybranej kategorii.

Nigdy nie sprawdzałem tego w badaniach, ale zawsze wydawało mi się, że z wyszukiwania zaawansowanego korzysta niewielka liczba osób. Dlatego gdy w Kadoro zrobiliśmy wyszukiwanie zaawansowane, postawiłem sobie za cel analizę jak często użytkownicy korzystają z dodatkowych opcji wyszukiwania.

Tutaj należy się jednak drobna uwaga – zamiast odnośnika do wyszukiwania zaawansowanego, w naszym sklepie opcje te są zawsze widoczne na ekranie, po prawej stronie. Z założenia miały być niejako „pod ręką” co na pewno ma jakiś wpływ na częstotliwość korzystania z tej funkcji.

Dodatkowe opcje wyszukiwania w Kadoro to rozmiar, kształt, kategoria i kolor.

Wyniki badania

Ponieważ prezentacja samych wartości procentowych nic zwykle nie mówi, a w ten sposób można zafałszować rzeczywistość, publikuję również dane liczbowe.

Analiza obejmowała okres od 2008-09-08 do 2008-10-29. W tym czasie:

  • wyszukiwarka została użyta 13622 razy (ok. 267 razy dziennie)
  • liczba wyszukiwań kolorów wyniosła 3153
  • liczba wyszukiwań w wybranej kategorii wyniosła 2354
  • liczba wyszukiwań kształtu wyniosła 1787
  • liczba wyszukiwań rozmiaru wyniosła 897

Biorąc pod uwagę wartości procentowe, wychodzi na to, że:

  • kolor został wybrany w 23% przypadków
  • kategoria została wybrana w 17% przypadków
  • kształt został wybrany w 13% przypadków
  • rozmiar został wybrany w 6% przypadków

Jak widać liczba osób korzystająca z dodatkowych opcji nie jest wcale znikoma. Warto więc rozbudować wyszukiwarkę sklepową o dodatkowe opcje, oczywiście o ile asortyment sklepu pozwala na definiowanie takich cech oraz sprzedajemy więcej niż 200-300.

Wyszukiwarka zaawansowana dla 50 pozycji raczej mija się z celem, chociaż mogą być bardzo specyficzne branże gdzie zawężenie produktów ułatwi nawigację i pomoże w podjęciu decyzji.

Początkowy nakład pracy związany z koniecznością przypisania odpowiednich cech do produktów powinien zwrócić się w postaci bardziej zadowolonych i powracających klientów.

Uzupełnienie – 2013.01.15

Po ponad 4 latach postanowiłem dokonać ponownej analizy wykorzystania wyszukiwarki. Mimo, że sklepu nie prowadzę już osobiście (sprzedałem w połowie roku 2011), dzięki uprzejmości Kadoro.pl mam możliwość analizy wszystkich wyników.

Do analizy wybrałem te same okresy co w roku 2008, czyli dni pomiędzy 8 września a 29 października w kolejnych latach. Wyniki przedstawia poniższa tabelka.

2009 2009 2010 2010 2011 2011 2012 2012
razem 9318 9318 15822 15822 30152 30152 72136 72136
kolor 855 9% 4726 30% 4089 14% 6072 8%
kategoria 212 2% 157 1% 266 1% 1626 2%
kształt 540 6% 3881 25% 3796 13% 2920 4%
rozmiar 468 5% 1840 12% 3653 12% 2488 3%

Ponieważ zaskoczyły mnie spore wyniki w roku 2010 dla wyszukiwań koloru i kształtu, postawnowiłem sprawdzić jak będą wyglądały rezultaty przy badaniu danych z pełnych lat. Z uwagi na to, że dane dot. wyszukiwań były zbierane dopiero od połowy roku 2009, rok ten został wykluczony z tabelki.

2009 2009 2010 2010 2011 2011 2012 2012
razem 181210 181210 166164 166164 457368 457368
kolor 23862 13% 19036 11% 36057 8%
kategoria 2877 2% 1783 1% 10438 2%
kształt 18464 10% 18054 11% 24387 5%
rozmiar 11906 7% 14829 9% 19532 4%

Jak widać mogło to być chwilowe wahanie, związane np. z przebudową jakiejś podstrony. Może tak się stać, gdy do wyszukiwarki kierujemy użytkownika w celu pokazania produktów o tym samym kształcie czy rozmiarze. Warto o tym pamiętać, gdyż mając dobre dane będziemy je błędnie interpretować, a najlepiej takich przekierowań w ogóle nie zliczać do statystyk.

Więcej publikacji autora na www.skaruz.com