Polski rynek e-handlu aktualnie jest wart 18 mld złotych i z roku na rok rośnie o ponad 30%. Dlatego też obserwujemy coraz większe zainteresowanie posiadaniem własnego sklepu internetowego przez dużych i małych graczy na rynku tradycyjnym. Ale w jaki sposób stworzyć strategię „wejścia” w eCommerce? O czym należy pamiętać, a na co przede wszystkim zwrócić uwagę przechodząc z off-line do on-line?

Powodów na wejście w e-handel może być przynajmniej kilka. Większość firm chce po prostu rozszerzyć sprzedaż o kolejny kanał dystrybucji. Czasami także pragną pojawić się w Internecie, aby przeciwdziałać spadkowi cen i wzmocnić wizerunek marki niszczony w ich mniemaniu przez drobnych sprzedawców „allegrowych”. Ten drugi powód zwykle wymieniany jest przez producentów lub generalnych dystrybutorów. Niestety czasami powodem może być także „moda na eCommerce” przychodząca wtedy, kiedy znajomy prezes Marian i biznesmen Zdzisław już są w tych „internetach” od dawna.

Krok pierwszy: określ gdzie i kim jesteś

Tworzenie strategii budowania e-biznesu warto rozpocząć od określenia gdzie obecnie się znajdujemy. Wyróżnić możemy przynajmniej trzy podstawowe modele:

  • Innowator (first mover) – nowa firma tworząca internetowy biznes od „zera” tak jak Allegro, czy Merlin.
  • Szybki naśladowca (fast fallower) – istniejąca organizacja zakłada nową spółkę internetową, przykładem może być  Empik.com
  • Rozszerzenie e-marki –  istniejąca firma uruchamia sprzedaż przez Internet, np. Euro.com.pl
  • Alians – powstaje nowa firma z połączenia dwóch firm (internetowej i tradycyjnej), np. Nexto.pl

Często stosowany jest także podział pod względem grupy docelowej. Po jednej stronie eCommercowej branży znajdują się sklepy wyjątkowo specjalistyczne, dedykowane konkretnej grupie docelowej. To właśnie w nich klient może liczyć na fachowe doradztwo i rozbudowaną pomoc przy zakupie. Natomiast po drugiej stronie znajdziemy sklepy „dla wszystkich”. W takich internetowych molochach kupujący jest jednym z wielu, a jego pojedynczy zakup ginie w natłoku innych zamówień.  To oczywiście nie odstrasza klientów, bo siłą tych sklepów jest ich marka – kto w końcu nie słyszał o Empiku czy Praktikerze.

Artykuł ukazał się w 13 numerze Mensis.pl

 

Głodny więcej wiedzy od Ideacto? Pobierz naszą Biblię Jakości!

biblia_jakosci (1) Biblia Jakości to zbiór checklist – know-how Ideacto w zarządzaniu projektami internetowymi. Stworzone przez nas checklisty odnoszą się do każdego etapu budowania serwisu internetowego. Pobierz już teraz – same dobre praktyki i 100% naszego doświadczenia!