Otwierając swój sklep lub zarządzając już istniejącym e-sklepem często zapominamy o znaczeniu opisu produktów w budowaniu przewagi konkurencyjnej. W ferworze walki z porównywarkami cenowymi, integracją z e-płatnościami, stanami magazynowymi i panią księgową Krysią… tworzenie tekstów sprzedażowych pozostaje na ostatnim miejscu listy priorytetów. Ale czy czasami nie powinno być odwrotnie?

Pomimo, że robiłem to już kilkukrotnie, po raz kolejny przytoczę badania, które wskazują, że jedynie 16% internautów bardzo dokładnie przeczyta tekst na naszej stronie internetowej. Większość z e-klientów przeskanuje stronę (100 słów „przeczytają” w 4,5 sekundy!) i przyswoi jedynie 20% treści. To właśnie dlatego copywriting (czyli de facto tworzenie opisów produktów) jest dla nas bardzo istotny. Musimy po prostu walczyć o zaangażowanie internetowego klienta!

Czy to naprawdę jest takie ważne?

Aby pokazać jak ważne jest posiadanie solidnej bazy opisu produktów w e-commerce zastanówmy się po co tak naprawdę powinniśmy poświęcać czas na copywriting oraz jakie profity mógłby on nam przynieść. Jak wiemy najważniejszym celem sklepu internetowego jest generowanie sprzedaży, czyli po prostu zarabianie pieniędzy dla jego właściciela. To oczywista oczywistość. Jakie jest więc miejsce w tym wszystkich copywritingu?

Po pierwsze – konwersja. Rynek sprzedaży internetowej w znaczący sposób różni się od handlu tradycyjnego. To tutaj konkurencja czai się na odległość dosłownie jednego kliknięcia myszką i klient w bardzo szybki sposób może dokonać zakupu gdzie indziej. Często jest nawet tak, że w oknie przeglądarki ma już otwartych kilka sklepów i dokonuje porównania. Klient nie może również dotknąć produktu, nie może sprawdzić jego rzeczywistej wielkości, faktury czy materiału z jakiego jest przygotowany. Może on polegać wyłącznie na naszym opisie, zdjęciu oraz własnych przemyśleniach. Cały e-handel można przecież podsumować stwierdzeniem, że tak naprawdę jest to sprzedawanie wyobrażeń o produkcie.

Potwierdzeniem wpływu copywritingu na jakość opisów są twarde dane analityczne. W Grupie Divante przeprowadziliśmy niedawno pilotażowy projekt stworzenia dedykowany opisów produktów dla asortymentu dostępnego w sklepie Praktiker.pl.  W przeciągu czterech tygodni powstało 100 opisów po 500-700 znaków każdy w pięciu kategoriach produktowych. Efekt? Odnotowaliśmy 3-krotny wzrost sprzedaży produktów nad którymi wspólnie z klientem pracowaliśmy.

Po drugie – SEO. Niewiele jest e-sklepów które mogą pozwolić sobie na całkowite ignorowanie kwestii pozycjonowania serwisu. Większość z internetowych przedsiębiorców korzysta z usług zewnętrznych firm trudniących się tym, aby pozycja naszego sklepu w wynikach wyszukiwarki była jak najlepsza. Pozycjonowanie to często wysokokosztowa pozycja budżetu e-marketingowego zwłaszcza w niektórych branżach. Czy copywritingu może wspomóc nas w SEO? Jak najbardziej.

Od dawna  widać coraz większe dążenie Googla do kładzenia coraz większego nacisku na unikatowość i jakość contentu. Każda kolejna aktualizacja algorytmu wyszukiwania powoduje zawirowania w pozycjach niektórych serwisów – zwłaszcza tych, które nie posiadają mocnej jakościowo treści. W przywołanym już przeze mnie case-study Praktikera także widać wpływ stworzonych opisów na SEO. I to nie mały wpływ – wzrost ruchu z Googla na wybrane słowa kluczowe osiągnął 120%, a 33% sprzedaży całego sklepu pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania. Nie mówiąc już o spadku współczynnika odrzuceń, czy wzroście średniego czasu spędzonego na stronie przez internautów.

Po trzecie – content marketing. Fachowe i indywidualne opisy produktów wpływają również na całe spektrum innych kluczowych cech dobrego e-biznesu. Profesjonalna treści pozwala sprzedawcą na budowanie wizerunku eksperta i kreowanie silnej marki.  Może stać się także częścią naszego USP (Unique Selling Proposition). Nie można również zapomnieć o jej wpływie na usability strony – to nie tylko pomoc w podjęciu decyzji „kupić / nie kupić”, ale także skrócenie całego procesu zakupowego.

Tekst ukazał się w Online Marketing Polska

Głodny więcej wiedzy od Ideacto? Pobierz naszą Biblię Jakości!

biblia_jakosci (1) Biblia Jakości to zbiór checklist – know-how Ideacto w zarządzaniu projektami internetowymi. Stworzone przez nas checklisty odnoszą się do każdego etapu budowania serwisu internetowego. Pobierz już teraz – same dobre praktyki i 100% naszego doświadczenia!