Sprzedaż w e-commerce rośnie i sięgnęła już jednego biliona dolarów na świecie w zeszłym roku. Może warto już dziś pomyśleć o założeniu własnego e-biznesu?

Są dwa rodzaje e-commerców, które powinny być teraz brane pod uwagę. Są to:

  • Już istniejące sklepy tzw. brick-and-mortar, które posiadają dobrze prosperującą placówkę stacjonarną oraz doświadczenie w sprzedaży offline. Dzięki wejściu w e-commerce ich działalność może się rozwinąć.
  • Osoby, które chcą trafić w niszę rynkową i tylko sklep online pozwoli im dotrzeć do grona swoich odbiorców. Zwykle sprzedawane są tam specyficzne produkty, które powiązane są z jedną określoną dziedziną np. dartem (http://darttown.pl/).

Oto cztery powody, które dla powyższych grup powinny przekonać o rozpoczęciu działalności online.

1.     Możesz zarabiać pieniądze prowadząc e-commerce

Wzrost sprzedaży przez Internet jest bardziej dynamiczny niż wzrost sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Firma badająca trendy w branży e-commerce szacuje, że współczynnik ten był nawet 4 razy lepszy online niż w offline.

Sklepy internetowe zdobywają coraz większe rzesze klientów dzięki niższym cenom, wygodzie korzystania oraz większej możliwości wyboru. Dzięki temu e-commerce pochłania już 10% wydatków amerykańskich konsumentów (wyłączając wydatki na jedzenie, paliwo samochody) wedle danych z czwartego kwartału 2012 roku.

sprzedaż w e-commerce w USA

źródło: http://www.practicalecommerce.com/articles/3930-4-Good-Reasons-to-Sell-Online

Sam fakt, że rynek sprzedaży przez internet rośnie nie gwarantuje jednak automatycznego sukcesu dla sklepów, które rozpoczynają swoją działalność. Daje jednak sporo możliwości rozwoju i jest okazją do zarobienia pieniędzy dla tych, którzy wiedzą jak sprzyjające trendy wykorzystać.

2.     Klienci już tu są

W 2012 roku Google współpracując z Ipsos OTX opracowało badanie, w którym zapytano potencjalnych klientów biur podróży, gdzie będą poszukiwać informacji o ofercie. Aż 80% osób ze 1500 ankietowanych zadeklarowało, że najpierw sprawdzą ceny oraz propozycje w Internecie. Dla sprzedawców powinno to oznaczać jedno – możliwość sprzedaży i zarobienia pieniędzy.

W Stanach ponad 78% osób korzysta z Internetu według Internet Word States. W Polsce ten odsetek sięga 64% wedle raportu World Internet Project 2012. Badanie realizowane w naszym kraju od 2010 roku z inicjatywy Orange Polska oraz serwisu Gazeta.pl pokazuje, że rokrocznie liczba użytkowników sieci rośnie.

Word Internet Project 2012

źródło: http://www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2012/48/jak-polacy-korzystaja-z-internetu—badanie-wip-2012.aspx

Biorąc pod uwagę fakt, że klienci są już dostępni online, szukają produktów w sieci przedsiębiorcy nie muszą już budować popytu. Jedynym ich zadaniem jest jest znalezienie dostępu do rynku, który już istnieje.

3.     Urządzenia mobilne pomogą Ci sprzedawać

Badanie Arona Smitha z Instytutu Pew Internet & American Life Project ze stycznia 2013 roku pokazują, że 6 na 10 Amerykanów, posiadających telefony komórkowe porównuje ceny podczas zakupów w sklepie stacjonarnym z tym w Internecie.

Jedna z firm prowadzących badania rynku – Forrester oszacowała w sierpniu 2012 roku, że w ciągu najbliższych kilku lat połowa z amerykańskich użytkowników Internetu mobilnego będzie dokonywała zakupów poprzez swoje telefony i tablety. Mogłoby to stanowić czterokrotny wzrost mobilnego handlu.

Sprzedaż przez urządzenia mobilne stanowi obecnie mały procent transakcji e-commerce, ale dalszy wzrost i adaptacja na rynku mobilnego Internetu może stanowić ogromną szansę dla małych przedsiębiorstw.

4.     Rozpoczęcie działalności jest proste

Kiedy Amazon czy Zappos rozpoczynały swoją działalność internetową wymagane były czasem wielomiesięczne i kosztowne przygotowania, poprzedzone ekspertyzami technicznymi i marketingowymi. Pierwszy z wymienionych otworzył sklep w 1995 roku i dopiero po 5 latach zaczął przynosić zyski.

Dziś start w e-commerce nie jest tak trudny. Można otworzyć atrakcyjny, dobrze zaopatrzony sklep, który będzie z powodzeniem sprzedawał w ciągu zaledwie 1-2 miesięcy po stosunkowo niewielkim koszcie.

Co może pomóc?

Po pierwsze na rynku istnieje wiele platform, za pośrednictwem których można otworzyć praktycznie gotowy sklep. Działają na zasadzie typu SaaS lub Open Source. Do tych pierwszych zaliczają się np. Shopify i Magento Go na rynku światowym oraz WellCommerce czy Shoper w Polsce.

Do drugie, sami producenci dążą do poprawy wsparcia dla sklepów internetowych. Niektóre hurtownie będą np. oferowały upust dla sprzedawców online.

Po trzecie, sprzedawcom, którzy oferują niszowy produkt łatwiej jest dotrzeć do potencjalnych klientów. Często zostają znalezieni sami, gdyż sami klienci poszukują ich produktów w Internecie.

Więcej na ten temat w artykule na Practical eCommerce.