Trzy przykazania początkującego copywritera

Mając świadomość dlaczego tworzenie opisów jest takie ważne bierzmy się w końcu do dzieła! Ale copywriting wbrew pozorom nie jest jednak prostym zadaniem i warto poznać najpierw kilka zasad nim kierujących.

1. Różni odbiorcy, różne style

Odwiedzając serwisy internetowe na pewno zwróciłeś uwagę, że adresowane są one do różnych odbiorców. Innym językiem operuje Fakt.pl (chociażby pamiętny tytuł „Nie śpię, bo trzymam kredens”) a zupełnie innym NaTemat.pl czy Gazeta.pl. Inne treści można znaleźć na aukcjach internetowych w Allegro.pl a inne na blogu kulinarnym lub motoryzacyjnym. Różnice nie ograniczają się nawet jedynie do języka. Jest to nawet zupełnie inny design całego serwisu, zastosowane fotografie, dobór tematów.

Tak samo sprzedawcy w e-sklepach powinni mieć świadomość grupy docelowej własnej firmy i sformatować odpowiednio swoją ofertę. Tak jak sprzedając spodnie z krokiem mieszczącym się w okolicach kolan raczej powinniśmy unikać stosowania zwrotów do klienta w typie „Szanowny Panie”. Tak samo sprzedając garnki nie twórzmy w ofercie rozbudowanego opisu technologicznego.

Warto również zastanowić się czy w ogóle jako sprzedawca dobrze zdefiniowaliśmy nasz target. Na jednym ze szkoleń z cyklu Edukacyjnych Spotkań Allegro przedsiębiorca z branży części motoryzacyjnych zaskoczył mnie pewnym stwierdzeniem. „Bardzo ładnie nam pan opowiada o tym copywritingu, ale u mnie to nie przejdzie. Sprzedaję części do BMW i u mnie wystarczy nr z katalogu napisać. Kupują profesjonaliści, pasjonaci – oni wiedzą czego chcą!” – powiedział. Po moim pytaniu o to czy aby na pewno tylko profesjonaliści kupują części samochodowe i tylko pasjonaci poruszają się samochodami marki BMW zmienił zdanie.

2. Cecha – korzyść

Wielokrotnie przeglądając aukcje internetowe i oferty e-sklepów spotykam się z rozbudowanym opisem funkcji, parametrów i charakterystyk sprzedawanych przedmiotów. Być może są one przydatne dla części konsumentów, ale w tworzeniu perswazyjnych tekstów sprzedażowych lepiej stosować język korzyści. Tworzy on u klienta potrzebę zakupu produktu, gdyż odpowiada na jego oczekiwania i przedstawia rozwiązania dla jego problemów.

O wiele lepiej konwertuje tekst w który suchą informację „pralka posiada 11 programów automatycznych” zamienimy na „dzięki tej pralce będziesz miał czyste ubrania bez względu na rodzaj tkaniny”. Na tej zasadzie możemy także stworzyć inne przykłady zamiany cechy w korzyść:

  • Budzik z głośnym dzwonkiem à Dzięki temu budzikowi już nigdy nie spóźnisz się do pracy
  • Telefon z bazą na 10.000 numerów à Będziesz miał stały dostęp do wszystkich telefonów swoich współpracowników i rodziny

3. AIDA

Ten tajemniczo brzmiący skrót nie jest w rzeczywistości niczym nowym, a jego ramy zakreślono już w XIX wieku. Można go traktować jako model na bazie którego łatwo stworzyć poprawny tekst sprzedażowy. Rozszyfrujmy więc jego znaczenie:

  • A – Attention

Zwróć uwagę klienta i spraw, aby to na ten konkretny produkt poświęcił swój czas. W przypadku e-sklepu zwykle tą rolę przyjmuje tytuł produktu (nagłówek), a w innych mediach może być to np. tytuł e-maila.

  • I – Interest

Wzbudź zainteresowanie produktem i nakłoń e-klienta do dalszego czytania. Na realizację tego zadania masz zwykle tylko kilka sekund i to w pierwszej części tekstu.

  • D – Desire – wywołaj pożądanie

Odpowiedz klientowi dlaczego to akurat twój produkt będzie dla niego najlepszym wyborem. Najlepsze efekty dostarczy przemawianie językiem korzyści, czy przedstawienie opinii dotychczasowych klientów (referencji).

  • A – Action – wezwij do akcji

Wezwanie do działania to najważniejszy moment oferty. Samo działanie może być różne – w przypadku e-sklepu będzie to zakup produktu, w e-mail marketingu samo przejście do strony docelowej. Zwykle call-to-action wzmacniane jest poprzez informacje o rychłym końcu oferty (np. ograniczona ilość produktów promocyjnych) lub przedstawienie informacji o dodatkowych gratisach wiążących się ze złożeniem zamówienia.

Tekst ukazał się w Online Marketing Polska

Głodny więcej wiedzy od Ideacto? Pobierz naszą Biblię Jakości!

biblia_jakosci (1) Biblia Jakości to zbiór checklist – know-how Ideacto w zarządzaniu projektami internetowymi. Stworzone przez nas checklisty odnoszą się do każdego etapu budowania serwisu internetowego. Pobierz już teraz – same dobre praktyki i 100% naszego doświadczenia!