Zdjęcia i ilustracje są punktem zaczepienia dla oka. Niezależnie czy jest to serwis internetowy, broszura, czy czasopismo, rozmiar obrazu ma znaczenie. Publikacje bogate w duże obrazy łatwiej i szybciej się ogląda. Są one zdecydowanie bardziej atrakcyjną formą komunikacji, niż strony pełne tekstu. Dlaczego wolimy oglądać obrazki? Odpowiedź jest prosta. To wynika z naszej natury – jesteśmy leniwi. Podświadomie staramy się oszczędzać swoją energię, szukając dróg na skróty, by nie męczyć się niepotrzebnie.

Prosty sposób na przekazanie informacji

To zjawisko przejawia się również w sposobie konsumowania treści. Skanowanie zdjęć uwalnia nas od zatrzymywania się na silnie absorbujących informacjach tekstowych. Jednocześnie pozwala na szybkie określenie, czy dana informacja nas interesuje, czy nie.

Największe skupisko obrazów zwykle spotykamy na stronie głównej. Można porównać ją do rozdroża lub skrzyżowania. Tutaj obraz skrywa obszar, w którym odnajdziemy drogę do różnych miejsc, czy tematów.

Inspiracja przychodzi ze sztuki

Rozważając sposób prezentacji informacji graficznych, warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze układ typograficzny, czyli w jaki sposób obrazy są rozmieszczone w przestrzeni – czy zachodzą między nimi jakieś relacje, czy są ułożone na siatce modułowej chaotycznie lub harmonijnie. Drugi aspekt, który warto poruszyć to przestrzeń wokół obrazu. Mistrzowie fotografii pozwalali swoim dziełom oddychać. W tym celu stosowali passe-partout, czyli kartonową ramkę, która pomagała skupić uwagę widza na fotografii.

W związku z tym, czy wykorzystanie dużych obrazów na stronach internetowych można nazwać trendem? Należy zaznaczyć, że ten „trend” trwa od kilku wieków i w końcu trafił do Internetu.

Na tej podstawie serwisom publikującym duże zdjęcia trudno nadać miano „modnych”, czy trendy. Natomiast zdecydowanie wykorzystują one mechanizmy psychologiczne, jakie wykształciły się w nas bardzo dawno temu.

Poniżej kilka udanych przykładów kreacji z wykorzystaniem dużych zdjęć.

Mashable

Mashable

Wallpaper Magazine

Wallpaper  Magazine  design  interiors  architecture  fashion  art

Fab.com

Fab.com   Everyday Design

NaTemat

NaTemat.pl   informacje  komentarze  opinie