Wielkimi krokami zbliża się wejście w życie nowych przepisów dotyczących plików cookies o czym pisaliśmy już jakiś czas temu. Na finiszu są już prace prowadzone przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska mające na celu ustandaryzować sposoby wdrażania nowego prawa w praktyce. Dziś prezentujemy najważniejsze z dotychczasowych ustaleń, a także wzory zmian dokumentów, które wkrótce powinniśmy wdrożyć w naszych serwisach.

Zgodnie z nowymi przepisami administratorzy strony aby wykorzystywać pliki cookies tak jak dotychczas muszą spełnić dwa obowiązki: poinformować użytkownika oraz uzyskać jego zgodę. Zwłaszcza ten pierwszy warunek budził od początku wiele kontrowersji, ponieważ trudno było ustalić gdzie umieścić komunikat o polityce cookies, aby można było uznać że spełnia on wymogi ustawy. Zgoda jest wyrażana na poziomie ustawień przeglądarki, więc w praktyce zmiana nie miałaby żadnych widocznych konsekwencji.

Co robimy?

Przede wszystkimi musimy skupić się na sformułowaniu odpowiedniego komunikatu o plikach cookies i umieszczeniu go w widocznym miejscu.  Przykładowy komunikat zdaniem IAB może wyglądać następująco:

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej  szczegółów w naszej „Polityce Cookies”/”Polityce Prywatności”.

Zwróćcie uwagę na odniesienie do bardziej szczegółowego dokumentu. To rozwiązanie sprawia, że nie musimy wszystkich informacji zwierać w podstawowym komunikacie, ingerencja jest więc minimalna. Dopiero tam możemy zaprezentować szczegóły. Minimum niezbędnym do spełnienia wymogów ustawy stanowią informacje:

  • podmiotach wykorzystujących pliki (np. nasz sklep oraz współpracujący z nim reklamodawcy,
  • o celu przechowywania plików (np. zapamiętanie ustawień użytkownika;  dostosowanie do indywidualnych potrzeb,
  • o możliwości zmiany ustawień dotyczących plików cookies (poprzez przeglądarkę).

Jak widać zmiany będą dla nas widoczne, ale nie powinniśmy się ich obawiać, ponieważ stopień ich ingerencji w serwis jest stosunkowo niski.  Więcej informacji można znaleźć na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

IAB wypracowało dwa rozwiązania, w tej sprawie na podstawie niedawno przeprowadzanej ankiety.

Pierwsze zakłada, że na górze strony zostanie umieszczony tekst:
(Serwis lub nazwa firmy) korzysta z plików cookie. Poznaj szczegóły Polityki prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.     Zmień ustawienia cookie.
strona IAB
Drugie opiera się na opcji samego linku do „Polityki prywatności” u góry oraz link w stopce strony. Takie rozwiązania jest widoczne na stronie GIODO.

GIODO

Pamiętajcie: zmiana przepisów obowiązuje od 22 marca!

Więcej szczegółów znajdziecie w dokumentach do pobrania:
1. Wytyczne oraz opis działań
2. Wzorcowa polityka cookies

Z powyższych dokumentów możemy korzystać w całości lub we fragmentach, w taki sposób aby w pełni odpowiadać wymogom znowelizowanej ustawy.