Aspiracje Googla do prezentowania wyników wyszukiwania o największej dla nas trafności i jakości znane są od dawna. Nie dziwi zatem fakt, iż przyszedł czas na jego ekspansję w temacie porównywarek cenowych, które – jak potwierdza najnowszy raport E-commerce 2012 – nieustannie są jednym z najpopularniejszych i efektywnych kanałów sprzedaży online. Czym jest zatem porównywarka cenowa Google Shopping i jak się do niej odpowiednio przygotować jeszcze przed polską premierą?

Trochę historii, czyli od Froogle Beta po Google Shopping

Choć o nowej usłudze Google Shopping zrobiło się głośno w połowie zeszłego roku to jej prototyp  – o barwnie brzmiącej nazwie Froogle (kombinacja ang. Frugal – oszczędny i Google) – zaistniał już w 2002 roku.

Jak możemy dowiedzieć się z wywiadu z Marrisą Mayer – byłej wiceprezes Search Products & User Experience w firmie Google – głównym celem Froogle było darmowe prezentowanie produktów zamieszczanych przez sklepy internetowe.  Problem z mało zrozumiałą nazwą spowodował, że usługa ta została schowana w wyszukiwarce Google. W 2004 roku zdecydowano się zastąpić Froogla bardziej rodzimym Google Produkt Search, pozostawiając go w dalszej mierze ukrytym i stosunkowo mało upowszechnionym.

Google Shopping

Dynamiczny rozwój technologiczny, jak i przeobrażenia stylu życia użytkownika  wyszukiwarki –  jakie dokonały się od tamtego czasu – miały bezpośredni wpływ na ogłoszenie 21 maja 2012 roku, nowej (lub też odświeżonej) usługi, Google Shopping.

Google Shopping w praktyce

Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Szwajcaria, Holandia, Francja, Niemcy, Czechy, Japonia i Brazylia – to pierwsi wybrańcy, którzy od października 2012 roku i lutego br., mają dostęp do usługi Google Shopping.

W odróżnieniu do swojego protoplasty – Froogle, Google Shopping jest płatnym katalogiem produktów opartym na systemie płatności CPC lub CPA i działającym na podobnych zasadach jak znane nam do tej pory porównywarki cenowe. W celu skorzystania z tego kanału sprzedaży reklamodawca musi wykonać następujące czynności:

  1. Założyć i skonfigurować konto Google Merchant Center (GMC):  www.google.com/merchants.
  2. Zaimportować bazę produktów (np. plik Excel, API) z takimi informacjami jak np. nazwa, opis, kategoria Googla, zdjęcie, producent, kod produktu, cena, stan, link url.
  3. Połączyć konto GMC z tradycyjnym kontem Google Adwords.
  4. Utworzyć kampanie Adwords na sieć wyszukiwania połączoną z reklamami produktów z GMC.

Dzięki temu, będziemy mogli zarządzać reklamami i kampaniami w panelu Adwords, zaś informacje na temat produktów będą pobierane z konta GMC. Po pomyślnej konfiguracji, rezultaty naszych działań wyświetlone zostaną w dwóch miejscach:

  1. W witrynie Zakupy – dostępnej na stronie wyszukiwania Google, gdzie po wpisywaniu produktu  użytkownik będzie miał możliwość porównywania ofert, jak i uprzedniego filtrowania wyświetlanych wyników, na przykład: po sposobie dostawy, kategorii, cenie, marce, czy nazwie sklepu.

Google Shopping

2. W wyszukiwarce Google – w samodzielnym polu, niezależnym od reklam tekstowych.

Google Shopping

Dodatkowo, Google daje nam również możliwość uatrakcyjnienia dotychczasowych kampanii Adwords w sieci wyszukiwania, poprzez tzw. rozszerzenia produktów. Dzięki nim nasze dotychczasowe reklamy tekstowe z kampanii Adwords wzbogacone zostaną informacjami z panelu GMC.

Google Shopping

Jak widać odświeżona usługa Google Shopping konsekwentnie realizuje główne postanowienia giganta z Mountain View. Z jednej strony szybsze porównywanie wyników wyszukiwania mające na celu skrócić ścieżkę zakupową, z drugiej nacisk na jakość ofert sklepów i kampanii Adwords, nagradza obniżaniem ich kosztów. Korzyści mogą okazać się tu obopólne. Google zyska nowy kanał monetaryzacji e-commerce, zaś marketerzy większą widoczność i nowe miejsca reklamowe.

Choć w Polsce usługa Google Shopping jest jeszcze niedostępna to ilość wprowadzanych zmian – w panelu Google Adwords, czy w Google Webmaster Tools – może sugerować, że potrwa to już niedługo i temat ten na pewno jest wart dalszego śledzenia.