Mniej znaczy więcej

Zamiast walczyć z zachowaniami i przyzwyczajeniami użytkowników, lepiej dać im swobodę w poruszaniu się po sklepie. Lista produktów w koszyku powinna być w pełni edytowalna: dodawanie i usuwaniu produktów, zmienianie ilości sztuk poszczególnych towarów. W każdej chwili klient powinien móc ponownie wrócić do karty produktu znajdującego się w koszyku. Równie ważne jest informowanie o możliwości kontynuowania dalszego przeglądania sklepu lub przejścia do kasy. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ideactowielkość, kolor oraz nazwy przycisków mają znaczący wpływ na intuicyjność interfejsu. Klient nie powinien się zastanawiać nad tym, jak złożyć zamówienia lub jak zmienić ilość produktów. Każdy powód do zastanowienia się  w tej sytuacji oddala użytkownika od finalizacji.

answer koszyk zakupowy

Kolejnym elementem podczas procesu zakupowego, który skutecznie zniechęca klientów do założenia zamówienia jest rejestracja. Czy rzeczywiście zakładanie konta jest konieczne podczas jednorazowych zakupów? W rzeczywistości nie potrzebujemy mieć konta w każdym sklepie, w którym coś kupiliśmy. Dlatego pozytywnie odbierane są sklepy, które oferują klientom bezpośrednie przejście do krótkiego formularza zamówienia.

Wykorzystanie formularzy w Internecie jest powszechne. Niemal codziennie je wypełniamy, korzystając z różnego rodzaju usług. Pomimo to, duże grono użytkowników ma z tym problem. Nie oszukujmy się, nikt nie lubi wypełniać formularzy. W związku z tym nasuwa się pytanie, jak zaprojektować poprawnie formularz w sklepie internetowym, aby nie sprawiał problemów? Tutaj zasada „mniej znaczy więcej” wyznaczy kierunek poszukiwań rozwiązania. Zdaniem Nielsena, im o więcej informacji prosimy klienta, tym  większa jest szansa popełnienia błędu. Projektując formularz powinniśmy ograniczyć ilość pól do absolutnego minimum. Powinny pojawić się pola w których zawarte informacje są niezbędne do realizacji zamówienia. Warto, aby same pola oraz ich nazwy były odpowiednio duże, czytelne i zrozumiałe – to ułatwi wypełnianie. Dobrą praktyką jest umieszczenie nazw nad polami lub po lewej stronie, w odpowiedniej odległości, tak, by było widać wyraźne powiązanie. Jeżeli użytkownik popełnia błąd podczas wypełniania formularza, warto go o tym na bieżąco informować. W tym celu należy przygotować listę komunikatów, które będą się wyświetlać po popełnieniu pomyłki. Komfortowo wypełnia się formularz, gdy wiemy, że wszystko jest poprawnie. Unikniemy dzięki temu frustracji spowodowanej ponownym wypełnieniem formularza.

Ostatnim etapem procesu zakupowego jest potwierdzenie zamówienia. Tutaj należy poinformować użytkownika o przyjęciu zamówienia oraz dalszych etapach jego realizacji. Warto też, wyświetlić dane, które klient wpisał w formularzu, w celu sprawdzenia ich poprawności.

Z pewnością zaprojektowanie procesu zakupowego w sklepie internetowym nie należy do zadań łatwych. Warto pamiętać, że cały proces powinien być zaprojektowany tak, aby użytkownik mógł przejść przez niego płynnie, nie odciągając swojej uwagi od najwyższego celu – finalizacji transakcji. Trud  włożony w projektowanie procesu zakupowego, zostanie wynagrodzony rosnącą liczbą powracających i usatysfakcjonowanych klientów oraz lepszymi wynikami sprzedażowymi.

Artykuł ukazał się w Mensis.