Marketing Automation to zwrot, którego popularność w Polsce ciągle wzrasta. Co jednak właściwie oznacza? Szeroki wachlarz możliwości jaką daje automatyzacja marketingu powoduje, że każdy rozumie i wyjaśnia go na swój sposób. Jeśli jesteś początkującym marketerem może być to dla Ciebie nieco mylące. Wyjaśnijmy to dokładniej.

Definicja Marketing Automation

Wg mnie ogólna definicja brzmi następująco: Martketing Automation to technologia, która pozwala firmom automatyzować i mierzyć zadania marketingowe oraz przepływ pracy, tak by móc zwiększać efektywność operacyjną i przyspieszyć wzrost przychodów w przedsiębiorstwie.

Celem takiego systemu jest automatyzacja powtarzalnych zadań marketingowych. Ciężko budowany kontent w firmie poprzez technologię dostarczany jest potencjalnym klientom za pomocą e-maila, Social Media, specjalnie przygotowanych Landing Page’y czy webinariów w najbardziej adekwatnym do tego momencie. Opracowane treści trafiają do użytkowników na odpowiednim etapie ich cyklu zakupowego.

Zastosowanie Marketing Automation w praktyce

Przykład. Załóżmy, że działasz w bardzo specyficznej branży: budujesz sklepy internetowe lub sprzedajesz wysoko wyspecjalizowany sprzęt do ochrony mienia przed złodziejami. Zapewne zgodzisz się, że pierwszym naturalnym odruchem Twoich klientów zanim cokolwiek zakupią będzie przeskanowanie sieci w poszukiwaniu informacji o produktach: na co zwracać uwagę przy wyborze, gdzie może zaoszczędzić, kto jest najlepszy w branży itd. Itp. Są oni w tzw. fazie edukacji przed-zakupowej. Ci klienci w głowach mają wiele pytań, na które szukają odpowiedzi.

Przeanalizujmy dokładniej branżę sklepów internetowych. Początkujący w eCommerce mają zazwyczaj te same pytania, które rodzą kolejne. Ich proces myślowy zazwyczaj wygląda podobnie. Tworząc sklepy po pewnym czasie z góry możesz określić przed jakimi problemami stoją Twoi potencjalni klienci. Odpowiedzi na te zagadnienia wystarczy przygotować i umieścić na blogu. O czym warto pisać? Oto kilka przykładowych rozterek: Jaką platformę sklepu mam wybrać? Co to jest SaaS? Która z platform SaaSowych jest najwłaściwsza dla mojego biznesu? Pytania te i ich kolejność z góry można ustalić. Klienci zamiast szukać ich w Google, mogą je bezpośrednio otrzymać od Ciebie we właściwej kolejności np. poprzez maila.

Prosto mówiąc, Twoim zadaniem jest rozpoznanie potencjalnych klientów w fazie edukacji i przekazanie im odpowiednich informacji, które pozwolą przeprowadzić ich przez cały proces zakupowy aż do sprzedaży pod Twoimi skrzydłami. Co kiedy dokładnie przekazywać oparte jest na wiedzy o klientach zdobytej poprzez zbieranie informacji demograficznych, behawioralnych na stronie Twojej firmy, kontakcie w Social Media czy bardziej tradycyjnym podejściu bezpośrednio od sprzedawców.

Docelowo masz prowadzić komunikację z potencjalnymi klientami poprzez automatyzacje niezależnie od kanału przez jaki się z nimi komunikujesz. Dostarczasz im informacji i wezwań do działania, dzięki którym użytkownicy dojrzewają do zakupów. W późniejszych etapach możesz nadawać odpowiednie wartości poszczególnym działaniom wykonanym przez klientów, dzięki czemu szybko rozpoznasz tych wykazujących gotowość do zakupów.

Marketing Automation pozwala by dział marketingu skupił się na strategii i contencie, zaś dział sprzedaży na obsługiwaniu wartościowych sprzedażowo leadów, a nie na powtarzaniu ciągle tych samych zadań (np. wysyłaniu tych samych maili).

Dlaczego potrzebujesz Marketing Automation?

Na koniec warto byś odpowiedział sobie na pytanie: Czemu potrzebujesz Marketing Automation w firmie? Powodów jest bardzo dużo. Oto kilka z nich:

•    Daje mierzalne marketingowe rezultaty;
•    Redukuje koszty marketingu;
•    Zwiększa przychody i rentowność;
•    Generuje więcej wartościowych leadów;
•    Wspomaga sprzedaż;

Tematyka ta zostanie rozwinięta w kolejnych wpisach.