W ostatnim artykule przyjrzeliśmy się bliżej odświeżonej wyszukiwarce produktów Googla, zwanej obecnie Google Shopping. W tej części skoncentrujemy się na prawidłowym założeniu i skonfigurowaniu konta Google Merchant Center (GMC), które jest niezbędne do prowadzenia działań w tym kanale.

Etap 1. Tworzenie konta Centrum Sprzedawcy w Google Merchant Center

e1

1. Aby zalogować się do GMC konieczne jest posiadanie konta Google, które umożliwi nam korzystanie z Centrum Sprzedawcy. Jeśli jeszcze takowego nie posiadamy możemy utworzyć je bezpośrednio ze strony www.google.com/merchants. Wystarczy, że zaakceptujemy regulamin Googla i podamy takie informacje, jak:

  • Aktualny adres e-mail  za pomocą którego będziemy logować się na konto GMC. Ważne, aby adres ten był taki sam jaki posiadamy do konta Google Webmaster Tools (GWT), gdyż Google na tej podstawie uwierzytelnienia nasze prawo do posiadania podanej przez nas domeny oraz listy produktów;
  • Hasło;
  • Lokalizację;
  • Datę urodzin;

2. W trakcie pierwszego logowania na stronie Merchant Center, Google poprosi nas o wypełnienie krótkiego formularza w którym należy podać:

  • Nazwę oraz opis naszego sklepu, które wyświetlane będą użytkownikom;
  • Pełną –  wraz z http:// lub https:// – nazwę domeny naszego sklepu. Musimy tu pamiętać aby podstrony produktów odpowiadały podanej tu domenie głównej;
  • Dane teleadresowe naszej działalności (adres, miasto, województwo, kod pocztowy, kraj, telefon), które wyświetlane będą użytkownikom;
  • Dane kontaktowe do naszego Biura Obsługi Klienta (adres strony www, e-mail, telefon), które wyświetlane będą użytkownikom;
  • Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej po stronie sklepu za konto MGC i sprawy techniczne związane z naszym sklepem www. Informacje te nie będą wyświetlane użytkownikom;

3. Po poprawnym uzupełnieniu formularza zostaniemy przekierowani do – utworzonego przez nas właśnie – Centrum Sprzedawcy Google Merchant Centre.

Etap 2. Weryfikacja adresu URL w Google Webmaster Tools i Google Merchant Center

e2

1. Zanim będziemy mogli w pełni korzystać z dobrodziejstw Google Shopping musimy w pierwszej kolejności uwierzytelnić nasze prawo do domeny sklepu jaką wpisaliśmy w formularzu. W tym celu należy zalogować się na stronie www.google.com/webmaster/narzedzia, korzystając z tego samego maila na które utworzyliśmy w Etapie 1., Google Merchant Centre.

2. Na koncie GWT klikamy przycisk Dodaj witrynę i wpisujemy adres domeny sklepu. Również i tu musimy pamiętać, aby adres domeny głównej był pełny i zawierał htttp:// lub https://.

3. Po dodaniu witryny otrzymamy wygenerowany dla nas, plik HTML. Plik ten należy przesłać do naszej strony www. Wówczas Google będzie miało pewność, że jesteśmy osobą upoważnioną do korzystania z danej domeny.

4. Po pozytywnej weryfikacji adresu URL w Google Webmaster Tools przechodzimy ponownie do panelu Google Merchant Center. W menu bocznym – na karcie Ustawienia Ogólne – wprowadzamy zweryfikowany w GWT adres domeny.

5. Po zapisaniu zmian wyświetli się nam komunikat, iż domena została zweryfikowana i zatwierdzona przez Google.

Etap 3. Dodanie produktów do Google Merchant Center

e3

1. Kiedy udało nam się pomyślnie ukończyć proces weryfikacji domeny możemy przesłać dane naszych produktów. Przesłanie plików może odbywać się dwoma drogami:

  • Przesłanie bazy produktów w postaci pliku tekstowego – metoda ta jest stosunkowo prosta i szczególnie zalecana osobom posiadającym małe doświadczenie programistyczne.  Zapisany w formacie .txt lub .xml. plik, powinien oparty być o grupę atrybutów, za pomocą których stworzymy unikatowe opisy dla każdego z produktów. Do najważniejszych atrybutów zaliczyć możemy:
    • Podstawowe informacje o produkcie, takie jak: id, nazwa, opis, kategoria, rodzaj, link URL, obraz, stan;
    • Dostępność produktu oraz jego ceny;
    • Unikalny identyfikator produktu, odpowiedzialny za prawidłowe umieszczenie produktu w kategoriach Google Shopping;
    • Szczegółowe informacje na temat asortymentu i jego wariantów dla danej kategorii, na przykład: kolor, grupa wiekowa, płeć, rozmiar, materiał, wielkość;
    • Koszt dostawy i waga produktu;
  • Przesłanie bazy produktów przez API Google – metoda ta przeznaczona jest głownie dla programistów. Za jej pomocą możemy zintegrować i zautomatyzować przesyłanie list produktów pomiędzy GMC, a naszym sklepem.

2. Po wprowadzeniu bazy produktów warto sprawdzić czy zostały one zatwierdzone i czy wyświetlają się poprawnie. W tym celu najszybszym rozwiązaniem jest odwiedzenie zakładki Produkty, gdzie pojawi się lista wprowadzonych przez nas towarów i ich status.

Jak widzimy konfiguracja konta Merchant Center jest stosunkowo prosta i szybka. Warto w tym miejscu zauważyć, że – po przejściu powyższych etapów – w naszym panelu GMC będziemy mogli również na bieżąco śledzić i monitorować skuteczność naszej oferty.

W następnej części przyjrzymy się bliżej produktom Googla z którymi będziemy mogli zintegrować nasz profil na Google Shopping.