Luksus jest drogi, także on-line

Jeszcze do niedawna sądzono, że sprzedaż dóbr luksusowych on-line nie jest możliwa. Jeszcze trzy lata temu, tylko jedna trzecia luksusowych marek sprzedawała swoje produkty w Internecie. Jednak obecnie, jak przekonuje Marcia Kaplan w swoim artykule Selling Luxury Goods Online, jest coraz większy potencjał na uruchomienie sprzedaży towarów z górnej półki w Sieci.

Pozostaje pytanie, jak przenieść luksusowy aspekt w cyberprzestrzeń? Autorka tekstu podaje kilka istotnych wskazówek. Najważniejsze wskazówki do budowania ekskluzywności w eCommerce:

  1. Informacja – Klienci, którzy są skłonni zapłacić słono za markowe towary, są bardziej wymagający i dociekliwi. Sklep musi zawierać profesjonalnie podane, pełne informacje o produkcie oraz komplet zdjęć umożliwiający dokładne oględziny.

  2. Komunikacja – FAQs nie zastąpią komunikacji na żywo ze sprzedawcą w butiku. Dlatego opłaca się uruchomić live chat i zapewnić kupującym wirtualne towarzystwo osobistego doradcy.

  3. Atmosfera butiku – Jak stworzyć ją online? Przemyślana graficznie i funkcjonalnie, przykuwająca uwagę strona główna to pierwszy krok do sukcesu. W przypadku odzieży i obuwia, strona powinna oferować możliwość zbliżenia zdjęć by ukazać fakturę. Dodatkowo, warto zamieścić nagrania video podkreślające atuty ubiorów. Dobrym przykładem udanego e-butiku jest Gucci , prezentujący niezwykle wysokiej jakości zdjęcia produktów.

  4. Stwórz niszę – Idź za przykładem stron takich jak Blue Nile,  która zapewnia, że oferowane diamenty pochodzą ze stref wolnych od konfliktów zbrojnych. Inne strony z kolei sprzedają wyłącznie „organiczne”  i ekologiczne towary.

  5. Polityka zwrotów – Powinna być jasno określona. Jeżeli zwroty nie są możliwe, musi to być wyraźnie zakomunikowane. Co więcej, warto zaoferować w zamian inną formę rekompensaty, np. zniżkę przy zakupie następnego towaru lub upominek. Jeżeli zwroty są możliwe, ułatw ich dokonanie klientom zamieszczając gotowy formularz zwrotu, najlepiej w formie pre-paid, gdyż takie są oczekiwania grupy docelowej.

  6. Podbij rynek międzynarodowy – Autorka wspomina o takich krajach jak Rosja i Chiny, w których istnieje duża grupa potencjalnych klientów.

Wysoka cena może przyciągać klientów, sprawiać iż zapamiętają Twój sklep i będą do niego chętnie wracać. Prawda, że to miła perspektywa? :)

Tomasz Karwatka, Divante

Natalia Urbańska, Ideacto