O tureckim rynku e-commerce opowiada Sina Afra – założyciel i  Dyrektor Zarządzający Markafoni.

Karty kredytowe

Powtórzmy jeszcze raz cztery główne siły napędowe i zacznijmy omawianie od 1 – ilości kart kredytowych. Cztery różne statystyki pokazują, jak bardzo rozwinięta jest infrastruktura płatności w Turcji. Szczególnie wysoka jest liczba kart kredytowych  i terminali POS w Europie. Turcja znajduje się wśród najlepszych krajów.

e-commerce w turcji

Źródło: ECB, BKM Online Strategy & Economic Analysis Unit – (Turkey),  Finarket.ru – (Russia), IFC Mobile Money Scobing –  Country Report 2011: Brazil,  Reserve Bank of India, http://www.gaoresearch.com/POS/pos.php, http://www.census.gov/compendia/statab/2012/tables/12s1187.pdf 

Infrastruktura logistyczna

Drugą siłą napędową jest doskonała infrastruktura logistyczna Turcji – zwłaszcza liczba i jakość dostarczanych usług.

ifrastruktura logistyczna tureckiego e-commerce

Źródło: http://www.utikad.org.tr/haberler/?id=8473

Internet mobilny

Następną siłą napędową jest poziom wykorzystania Internetu mobilnego, który zmienia wszystko, w co wierzyliśmy do 2012 roku.

wykorzystanie internetu mobilnego w turcji 2013

Źródło: Turkcell; http://www.gencbusiness.com/gbp-haberleri/2046_cepten-internete-girenlerin-say%C4%B1s%C4%B1-artarken.html;Sureyya Ciliv — http://www.dld-conference.com/news/dld-events-related/dld-bosporus-one-night-in-istanbul_aid_3380.html;http://en.teknoblog.com/communication/steve-wozniak-turkcell-3g-is-faster than-4g-networks-in-us.html;http://www.slideshare.net/kleinerperkins/kpcb-internet-trends-2012

Młode społeczeństwo

Ostatnim, ale nie mniej ważnym jest fakt, że Turcja jest wirtualnym „rajem”. Młody wiek społeczeństwa sprawia, że wszelkie media społecznościowe są dobrze przyjmowane. Turcja zajmuje wysokie miejsca w rankingach najpopularniejszych portali społecznościowych.

miejsce turcji wśród pod względem liczby userów na fb i twitterze

miejsce turcji wśród pod względem liczby userów na youtube i pintereście

Źródło: http://semiocast.com/publications/2012_01_31_Brazil_becomes_2nd_country_on_Twitter_superseds_Japan, Socialbakers, http://www.appappeal.com/maps/facebook, Pinterest http://www.appappeal.com/maps/pinterest, http://www.appappeal.com/maps/youtube

Wpis pochodzi ze strony http://www.sinaafra.com/digital-bosphorus-the-state-of-the-turkish-ecommerce-2013

Tłumaczyła: Natalia Koźmińska