Sprzedających w e-commerce powinni stale testować swoje strony internetowe. Niektórzy prowadzą badania w różnych przeglądarkach, platformach i urządzeniach mobilnych. Inni używają bardziej zaawansowanych narzędzi. Niektórzy sprzedawcy nie testują w ogóle. Ten artykuł ma udowodnić takim osobom, że warto.

Dlaczego warto testować strony e-commerce?

Czy kiedykolwiek wprowadziłeś niewielką zmianę do sklepu internetowego i stwierdziłeś, że się coś psuje, rozjeżdża się lub treści są źle sformatowane? Możliwe, że to było tak proste, jak dodanie nowego nagłówka do promocji, którą sprawdziłeś w swojej domyślnej przeglądarce i stwierdziłeś, że wszystko jest ok.

Niestety, zmiana może nie wyglądać tak samo w Chrome, jak jest widoczna w Internet Explorer. Jest to szczególnie ważne dla programu Internet Explorer 7, gdzie nagłówek może pojawić się nad innym elementem treści lub w innej części sklepu.

Najgorszym scenariuszem jest zmiana ustawień koszyka, gdy cena wysyłki przestaje być wyświetlana lub, co gorsza, wywołuje się alert zabezpieczeń SSL i kupujący porzuca przez to koszyk. Przykładowo „drobna” modyfikacja ustawień dostawy do określonych miejsc w jednym ze sklepów zaskutkowała uniemożliwieniem złożenia zamówienia w wymienionych regionach. Dopiero znaczne obniżenie liczby klientów spowodowało, że właściciel odkrył przyczynę i naprawił swój błąd.

Wpływ mobile

Dziś sklepy internetowe starają się dostarczyć przyjazne urządzeniom mobilnym strony internetowe. Są zazwyczaj dwa podejścia do tego. Po pierwsze, mogą one budować osobne mobilną stronę internetową z różnych szablonów, CSS i kodem HTML. Bardziej popularnym trendem jest jednak Responsive Web Design czyli tworzenie sprawnych stron internetowych, które automatycznie dostosowują się do wielkości ekranu urządzenia i rozdzielczości. To brzmi dobrze w teorii, do czasu rozpoczęcia testowania. Istnieje wiele wersji systemu operacyjnego Android i równie wiele rodzajów rozmiarów ekranów i urządzeń. Testowanie jest łatwiejsze na urządzeniach Apple, ale nawet one stają się coraz bardziej złożone.

Co testować?

Oto kilka powodów, aby przetestować witrynę e-commerce.

  • Zmiany zawartości poza prostymi tekstami opisowymi: nagłówki, fotografie w suwakach i promocyjne banery.
  • Formatowanie zmian w arkuszu stylów CSS.
  • Dodawanie jakichkolwiek treści do bezpiecznych stron logowania lub podawania danych.
  • Zmiana ustawień, które mogą wpłynąć na Twój koszyk, takie jak płatności, zbierane dane, dostawa, sugerowane produkty czy linki.
  • Dodawanie lub usuwanie linków. Przetestuj regularnie połączenia i miejsca, w które prowadzą. Mogą stać się nieaktywne, jeżeli jakiś element jest usuwany lub promocja wygasa.
  • Promocje. Upewnij się, że są aktualne, a promowane produkty są możliwe do zamówienia.
  • Zmiany w nawigacji strony.
  • Modyfikacje szablonu.
  • Dodane lub zmodyfikowane formularze.
  • Zmiany ustawień dostawy.
  • Dodane kupony promocyjne.
  • Rabaty.
  • Zmiany w logowaniu.
  • Dodawane lub usuwane strony docelowe (landing page).
  • Nowe kampanie reklamowe, które wskazują na konkretne strony docelowe.
  • Aktualizacja bądź zmiana oprogramowania systemu lub aplikacji.
  • Zmiany w przeglądarkach lub systemach operacyjnych (takich jak aktualizacje systemu Windows, Internet Explorer 10, głównych wersji Chrome, Safari i Firefox), których używają klienci.

W skrócie, trzeba sprawdzić wszystko, co może negatywnie wpłynąć na Twoją witrynę.

Istnieje wiele narzędzi, które automatyzują badania do pewnego stopnia. Zazwyczaj wymagają one jednak nakładów finansowych. Jeśli nie możesz sobie na nie pozwolić, przynajmniej testuj swoją witrynę w najpopularniejszych przeglądarkach, z których korzystają odwiedzający Twoją witrynę.

Minimalne testowanie

Jako minimum należy przetestować popularne przeglądarki, które widzisz w analityce, koniecznie na Windows 7 i 8, oraz Apple OS X. Powinny one obejmować co najmniej ostatnie dwie główne wersje tych przeglądarek:

  • Chrome;
  • Firefox.
  • Internet Explorer;
  • Safari;

Wersję mobilną powinno się testować pod względem:

  • Google Android: Jest zbyt wiele urządzeń do polecenia, więc optymalnie należy wybrać mniejszy ekran i większy tablet.
  • Apple IOS: na iPhone 4, iPhone 5, iPad i Mini iPad.
  • Telefony komórkowe Windows i BlackBerry.

Jeśli nie wiesz co wybrać sprawdź w swoim Google Analitycs i testuj te urządzenia, przeglądarki i systemu, z których masz najwięcej odwiedzin. Jeśli jakieś nie osiąga 10 wizyt miesięcznie możesz nie zawracać sobie nim głowy.

Jak testować?

Głębokość testowania będzie się różniła w zależności od rodzaju wprowadzanych zmian. Wszystko, co dotyka ustawień koszyka lub jego zawartości powinno być testowane od początku zakupu do końca. Upewnij się, że podawanie przez klienta danych pozostaje bezpieczne. Nie ma nic gorszego niż ostrzeżenie przed naszym procesem zakupowym w przeglądarce, które otrzymuje klient chcący u nas dokonać zakupu. Sprawdź wszystko samodzielnie na każdym dostępnym urządzeniu. Nie popadaj jednak w skrajności, gdy coś nie wygląda dokładnie tak na jakimś urządzeniu, jak sobie tego życzyłeś. Najważniejsze, by funkcjonalności strony były zachowane.

Na stronie http://www.practicalecommerce.com/articles/4036-What-to-Test-on-an-Ecommerce-Site znajduje się cały tekst w wersji angielskiej.