Ankieta online typu widget – jak tworzyć, aby w pełni wykorzystać drzemiący w niej potencjał?

Tworząc i prowadząc sklepy internetowe przyświeca nam najczęściej jeden cel nadrzędny – zwiększenie konwersji.

Konwersję można zwiększyć na wiele sposobów – oferując lepsze ceny niż konkurencja, posiadając rzadki, pożądany przez użytkowników asortyment, inwestując w strategie marketingowe, zwiększając użyteczność sklepu itd.

W jaki sposób możemy dowiedzieć się czy nasze działania są skuteczne i spotykają się z przychylną reakcją użytkowników? A jeśli są nieskuteczne to skąd czerpać wiedzę dlaczego nie osiągamy oczekiwanych rezultatów?

Sposobów jest wiele – począwszy od tych, w których jedynie obserwujemy zachowania użytkowników: np. testy A/B połączone z obserwacją statystyk Google Analytics, analizy klikalności poszczególnych linków lub map cieplnych, poprzez te w których prosimy użytkowników o wypełnienie ankiet o dogodnej dla nich porze np. w postaci ankiet wyświetlanych na stronach internetowych lub też przesyłanych na skrzynkę mailową, a skończywszy na bardziej bezpośredniej formie pozyskiwania wiedzy np. w postaci wywiadów z użytkownikami lub badań eyetrackingowych.

Badania ankietowe

Badania przeprowadzane za pomocą ankiet dostępnych na stronie internetowej są jednym z bardziej ekonomicznych sposobów na uzyskanie odpowiedzi od użytkowników na interesujące nas pytania: czy strona jest dla nich zrozumiała, czy znajdują na niej to, czego szukają, czy coś im na stronie przeszkadza i czego brakuje. Aby w pełni wykorzystać potencjał jaki daje to narzędzie i uzyskać wiarygodne wyniki, należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach:

  1. Im więcej uzyskamy odpowiedzi na pytania, tym lepiej – wniosków z wypowiedzi udzielonych przez kilku użytkowników nie powinniśmy ekstrapolować na całą społeczność odbiorców naszego serwisu
  2. Aby uzyskać jak najwięcej odpowiedzi na pytania ankieta powinna być dostępna dość długo na stronie – po jednym, dwóch dniach nie uzyskamy skali, o jaką nam chodzi, a zatem musimy uzbroić się w cierpliwość.
  3. Ankieta nie powinna być zbyt długa – szczególnie w przypadku braku gratyfikacji za jej wypełnienie. Udzielenie odpowiedzi na pytania z ankiety nie jest istotne z punktu widzenia użytkownika, a zatem z każdym kolejnym pytaniem jego zaangażowanie może słabnąć.

Przeprowadzając badania ankietowe online zastanawialiśmy się, w jaki jeszcze sposób moglibyśmy wpłynąć na zwrotność wypełnionych ankiet. Postanowiliśmy sprawdzić czy dobór rodzaju pytań i ich kolejność wyświetlania oraz ich lokalizacja na stronach sklepu ma wpływ na ilość i jakość udzielonych odpowiedzi.

Raport dotyczący badań jest dostępny do pobrania poniżej

Pobierz