Książek o tworzeniu serwisów internetowych, e-commerce, biznesie są setki. Problem w tym – które warto przeczytać? Jestem osobą która bardzo lubi polecenia. Śledzę facebookowe polecenia znajomych, rozmawiam z ludźmi i wyłapuję filmy, książki i muzykę które polecają. Pomyślałem sobie, że ja też mógłbym polecić kilka ciekawych rzeczy- pisząc na blogu :-)

Zacznę od książek – które warto przeczytać jeśli chcesz otworzyć firmę związaną z internetem lub nowymi technologiami. Pięć lat temu – gdy startowaliśmy Divante – część z nich była inspiracją i iskrą startową! Co jakiś czas do nich wracam.

1. Wariaci rządzą domem wariatów, Alan Cooper (http://merlin.pl/Wariaci-rzadza-domem-wariatow-Dlaczego-produkty-wysokich-technologii-doprowadzaja-nas-do_A/browse/product/1,262289.html). Alan Cooper jest znany jako „Ojciec Visual Basica”. Wiele lat pracował w Microsofcie – firmie która w latach 90 była mekką i rajem za razem – dla developerów. Dobrze rozumie nowe technologie i proces ich tworzenia. W swojej książce staje w obronie użytkownika – opisuje, dlaczego niektórzy informatycy są tak .. trudni :) i dlaczego oprogramowanie które tworzą jest jeszcze trudniejsze! Świetnie opisuje proces tworzenia oprogramowania, wtrącając z życia wzięte historie rodem z Microsoftu. Bardzo polecam.

2. Zarządzanie projektami. Subiektywne spojrzenie programisty – http://helion.pl/ksiazki/zarzadzanie-projektami-informatycznymi-subiektywne-spojrzenie-programisty-joel-spolsky,zaprin.htm. Świetna książka, jeśli ktoś nie ma czasu i musi z marszu zacząć koordynować projekt IT (co się czasami zdarza). Autor Joel Spolsky pracował długo w Microsofcie i wie swoje. Techniki ogarnięcia projektów IT opisane w tej książce są naprawdę skuteczne – i łatwe do wprowadzenia. Najlepszym narzędziem do zarządzania projektami wg. Joela jest MS Excel. Książka powstała jako zredagowany zbiór wpisów z bloga Joel on Software http://joelonsoftware.com/.

3. Zdążyć przed terminem – Tom DeMarco – http://merlin.pl/Zdazyc-przed-terminem-opowiesc-o-zarzadzaniu-projektami_Tom-DeMarco/browse/product/1,296835.html. Świetna, fabularyzowana książka o zarządzaniu projektami. Pokazuje absurdy związane z planowaniem i zarządzaniem projektami. Pan Tompkins, menedżer projektu, główny bohater opowieści, dzieli ogromną rzeszę programistów, jakich ma do dyspozycji, na osiemnaście zespołów, po trzy do każdego produktu. Poszczególne zespoły, różniące się wielkością i metodami pracy, konkurują ze sobą pod presją niemożliwego do realizacji terminu…

4. ReWork, 37signals – Jason Fried, David Heinemeier Hansson (http://www.amazon.com/Rework-Jason-Fried/dp/0307463745). Książka o tym jak stworzyć firmę i produkt on-line. Autorzy stworzyli Basecampa, framework Ruby-on-rails i mieli spory wpływ na rozwój nurtu web2.0. Główne tezy tej książki: nie ma czegoś takiego jak marketing – każdy pracownik firmy pracuje w dziale marketingu, to co tworzy firma to jej marketing; nie kopiuj, nie naśladuj – raczej znajdź „wroga” czyli produkt którego nienawidzisz i zrób coś zupełnie inaczej (przykład MS Project vs. Basecamp); nie pisz business planów, nie szukaj inwestorów, nie rób w swoim życiu rewolucji – jeśli masz dobry pomysł możesz wystartować już dzisiaj i spróbować swoich sił.

5. Getting Real, jw. – http://gettingreal.37signals.com/ – klasyka o tym jak tworzyć produkt – dostępny w modelu SaaS (chociaż nie tylko). Książka oddaje filozofię i proces tworzenia który w skrócie można określić jako „anty-korpo” :-) O tym jak zaplanować, zaprojektować, stworzyć a potem rozwijać produkt. W czasach tej książki nikt nie mówił jeszcze o metodach „Lean Startup” itp. Książka bardzo inspiruje i pokazuje, że stworzenie czegoś sensownego od zera wcale nie musi być trudne. Książka jest bardzo bliska memu sercu :) Skupiona na pragmatyzmie, efektywności i działaniu zamiast gadania.

Z niedawno przeczytanych:

Stworzona do sprzedaży. Zbuduj firmę która przetrwa bez Ciebie  – http://onepress.pl/ksiazki/stworzona-do-sprzedazy-zbuduj-firme-ktora-przetrwa-bez-ciebie-john-warrillow,zarosp.htm. Jeśli ktoś pracował/pracuje w usługach/agencji to zrozumie doskonale tę książkę. Opowiada o tym jak przekształcić firmę w z działalności opartej na założycielu – w instytucję która przetrwa samodzielnie i która wytwarza powtarzalną jakość. Książkę czyta się w jeden dzień, strasznie wciąga.

Przeskoczyć przepaść – http://onepress.pl/ksiazki/przeskoczyc-przepasc-jak-trafic-z-nowoczesnym-produktem-do-kazdego-klienta-geoffrey-a-moore,przepa.htm. Klasyczna pozycja o tym jak wygląda proces popularyzacji oprogramowania i co zrobić aby trafić do main-streamu. W zasadzie to nie dotyczy tylko oprogramowania ale wszystkich produktów i usług związanych z nowymi technologiami.

Mógłbym jeszcze sporo wymieniać, ale uważam, że te pozycje są najciekawsze. Co o nich sądzicie? Jakie są Wasze typy?