Rozmawiamy z kluczowymi dla eHandlu w Polsce osobami, pytamy o ich źródła sukcesu. Pierwszą osobą z którą rozmawiamy jest Marcin Chwalik.

pictureMCHMarcin Chwalik – Założyciel Ceneo.pl – największej porównywarki cen w Polsce. Strony nr. 2 w Polsce w e-commerce jeśli chodzi o zasięg. Po sprzedaży biznesu do Allegro – członek kadry zarządzającej Allegro, odpowiedzialny za fuzje i przejęcia w Grupie. Aktywny członek zespołu M&A MIH / Naspers w międzynarodowych projektach e-commerce w Ameryce Południowej i Azji.

Mój największy sukces to (oraz dlaczego się udało)…

Marcin Chwalik: Ceneo (oczywiście). Jeśli chodzi o czynniki sukcesu to wraz z upływającym czasem podchodzę do tego coraz bardziej filozoficznie konkludując w skrócie „więcej szczęścia niż rozumu”. Naprawdę ciężko nie docenić szeregu większych i mniejszych zbiegów okoliczności, które nam pomogły. Jest na przykład bardzo prawdopodobne, że gdybyśmy nie byli w stanie na początku zatrudnić tych pierwszych 3 osób, które zatrudniliśmy Ceneo by dzisiaj nie było.

Na pewno jestem dumny z tego jaka kulturę organizacyjna udało się zbudować w Ceneo – w szczególności na początku, tego jak ludzie byli zamotywani i zaangażowani.

Dodatkowo bardzo ważna rzecz na której się zawsze skupialiśmy to długoterminowe patrzenie na wartość, którą dostarcza się klientowi – dla sklepów była to wartość transakcji generowanych dzięki serwisowi, dla klientów jakość i liczba kontentu. Takie podejście na pewno sprawiło że krótkoterminowo rozwijanie firmy było dużo droższe ale długoterminowo przełożyło się na pewno na pozycje firmy vis-a-vis konkurencja jak i dzisiejsza perspektywę finansowa firmy.

Moja największa porażka to (oraz dlaczego się nie udało)…

Marcin Chwalik: Z prywatnej perspektywy jako udziałowiec Ceneo – być może „brak wyobraźni, jeśli chodzi o wariant optymistyczny rozwoju biznesu”. Na początku działalności dużo bardziej skupialiśmy się na tym co możne pójść nie tak i jakie są zagrożenia a nie na tym jak duży ten biznes możne być w przyszłości.

Największym zagrożeniem dla mojego e-biznesu jest…

Marcin Chwalik: Obecnie wróciłem z powrotem do świata startupow i działam w domodi.pl i homebook.pl. Na tym etapie rozwoju biznesow zagrożeń jest bardzo dużo, ale satysfakcja z pracy – nieporównywalna.

Jeśli mógłbym coś zmienić w mojej ścieżce biznesu to byłoby to…

Marcin Chwalik: Niewiele…Być może, po sprzedaży Ceneo do Allegro zasiedziałem się leciutko za długo w korporacji. Oczywiście zdążyłem się bardzo dużo nauczyć od najlepszej firmy e-commerce w regionie, jednakże być może warto było wcześniej skonkludować że startupy to jest to co chce w życiu robić.

5 najważniejszych książek w karierze zawodowej….

Marcin Chwalik:

marcin-chwalik-ksiazki

Ostatnio czytane książki warte polecenia…

Marcin Chwalik:

Interesujący blog / serwis, który warto śledzić to…

Marcin Chwalik:

Interesujący eBiznes, którego zapewne nie znamy to…

Marcin Chwalik:

Najważniejszym trendem w e-commerce w 2014 będzie…

Marcin Chwalik: Wertykalizacja

Jedna najważniejsza rada dla czytelników…

Marcin Chwalik: Na pewno dla tych którzy rozwijają własny biznes – mianowicie zauważyłem ostatnio, że w KAZDYM biznesie, który robimy w okresie między 6 a 12 miesięcy od startu pojawia się bardzo mocny pesymizm i zastawianie się „czy aby na pewno to ma sens”. Mniej więcej w tym zasie zawsze zastanawialiśmy czy nie zamknąć biznesu. Mniej więcej też po tym czasie biznesy wychodzą na prosta i pokazują swój potencjał. Rada wiec jest taka, że jeśli przed startem była przeprowadzona uczciwa analiza rynku, potrzeb użytkowników i na poziomie „meta” wszystko gra to nie ma się co martwic tylko robić swoje.