tomek.cisekKontynuujemy cykl Divante szuka źródeł sukcesu w e-handlu. Dziś rozmawiamy z Tomaszem Cisek.

Tomasz Cisek – Przedsiębiorca i inwestor. Pomysłodawca i współautor książki „E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu” Ukończył wydział filologiczny na Uniwersytecie Łódzkim. Z branżą internetową jest związany od dwunastu lat. Karierę zaczynał jako dyrektor zakupu w sieci reklamowej Ad.net (grupa CR Media). Koordynował otwarcie oraz rozwój biur spółki w krajach nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Był też dyrektorem zarządzającym w Sabela Media Polska, następnie prezesem IMPartner (grupa CR Media). W maju 2002 roku zainicjował I Forum Interactive Advertising Bureau. Występował jako prelegent na spotkaniach IAB Europe w Londynie. Przyczynił się do stworzenia pierwszych badań profilu internautów Prawdziwy Profil, których wyniki zaprezentowano na konferencji ESOMAR w Los Angeles w 2003 roku. W latach 2006–2009 był członkiem zarządu Empik sp. z o.o., odpowiedzialnym za stworzenie strategii i wdrożenie empik.com. W 2010 roku piastował stanowisko dyrektora apteki internetowej DOZ.pl. Często występuje podczas konferencji branżowych. Jest ekspertem i doradcą w zakresie biznesu internetowego i multichannel retailing. Od 2 lat zajmuje się budową startupów działających w obszarze life style i nowych technologii.

Największym zagrożeniem dla mojego e-biznesu jest…

Tomasz Cisek: Dla mnie jako startapowca z korporacyjną przeszłością są 3 największe zagrożenia dla e-biznesów w Polsce.

  • Pierwszy to ciągłe niesamowicie dynamiczne zmiany, które są wynikiem pojawiania się na światowych rynkach nowych projektów i nowych modeli biznesowych. Zmiany to permanentne wyzwanie szczególnie dla startapów, które nim powstaną już musza się zmieniać i dostosowywać do „nowego” otoczenia biznesowego bo jak wiemy rynek nowych technologii nie ma granic więc sukces nowego biznesu powstałego w Dolinie Krzemowej powoduje przyśpieszone bicie serca branży na całym świecie. Moje doświadczenie korporacyjne podpowiada mi też, że zmiany są zagrożeniem dla biznesów o ustabilizowanej pozycji bo wymuszają na nich bycie elastycznymi. To jak wiemy nie wszystkim się udaje.
  • Drugim zagrożeniem są odbiorcy e-usługi. Często śmiałe i nowatorskie pomysły powstają za wcześnie, przez co nie mogą zdobyć odpowiedniej masy krytycznej klientów a co za tym idzie przychody nie są w stanie zrównoważyć kosztów. Projekty takie upadają by w późniejszym okresie powstać jak feniks z popiołu pod innym zarządem i inną nazwą.
  • Trzecim zagrożeniem jest finansowanie a raczej jego brak. W naszym kraju jest wyraźny brak instrumentów finansujących biznesy na wczesnym etapie rozwoju. Mimo, że podobno pieniądze są na rynku do wzięcia to warunkiem ich pozyskania jest generowanie dużych przychodów, które by satysfakcjonowały finansowych. Z jednej strony taka jest ekonomia, ale z drugiej powoduje to sytuację w której taki podmiot jak Facebook czy Snapchat nigdy nie powstanie w Polsce. Co najwyżej będziemy masowo kopiować sprawdzone modele biznesowe z zachodu i wschodu i będziemy dumni z posiadania innowacyjnych kopii made in Poland. O funduszach europejskich nie będę wspominał bo niektóre programy są kulą u nogi startapów a nie wiatrem w żagle.

Jeśli mógłbym coś zmienić w mojej ścieżce biznesu to byłoby to…

Zdecydowanie za długo pracowałem jako najemnik. Teraz nadrabiam zaległości, choć z drugiej strony doświadczenie pozyskane w CR Media, Empiku czy DOZie jest bezcenne.

5 najważniejszych książek w karierze zawodowej….

ksiazki-tomasz-cisek

Ostatnio czytane książki warte polecenia…

Interesujący blog / serwis, który warto śledzić to…

Czytuję: TechCrunch, The Verge, Gamification.co

Interesujący eBiznes, którego zapewne nie znamy to…

FoBeLi.com – For better life. Mam nadzieję, że o nim będzie niedługo głośno

Funtiago – platforma gamifikacyjna dla każdego

Najważniejszym trendem w e-commerce w 2014 będzie…

Gamifikacja jako narzędzie wspierające budowanie brandu i lojalności klientów

Jedna najważniejsza rada dla czytelników…

Żyć i robić to, co daje radość i powoduje, że kładziesz się spać żałując, że doba nie jest dłuższa a wstajesz z uśmiechem i ciekawością co ten nowy dzień przyniesie.