Kilka lat temu przeczytałem, że Armia Amerykańska potrafi szacować terminy i pracochłonność wdrożenia systemów informatycznych na poziomie przekraczającym 90%. To znaczy, że finalnie spędzony czas i zasoby różnią się tylko do 10% od przewidywanych. Zwróciło to moją uwagę szczególnie dlatego, że w świecie IT taka dokładność szacunków jest trudna do osiągnięcia.

Czas na analizę kluczem do sukcesu wyceniania

Systemy są skomplikowane – bardzo często zainteresowane strony nie chcą lub nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu na analizę. Najgorsze jest jednak to, że niektóre funkcje są tak ogólnie definiowane, że mogą być dowolnie rozumiane przez zamawiających i producentów. Takie sytuacje nieuchronnie prowadzą do konfliktów, wydłużenia czasów realizacji albo spadku rentowności projektu.

Weźmy przykład z Armii USA!

Co robi Armia Amerykańska? Zadaje trafne pytania i uczy się na błędach. Po kolejnej wycenie analizowane są punkty rozbieżności i wyciągane metryki/przybliżenia do kolejnego szacunki. I tak w kółko.

W przypadku e-Commerce jest o tyle prościej, że sklepy posiadają podobne funkcje i nie różnią się od siebie w sposób drastyczny (pomijając interfejs użytkownika).

Co zrobić żeby lepiej szacować?

Zadawać i odpowiadać na trafne pytania!

Swego czasu zebrałem około 200 pytań o funkcjonowanie sklepu internetowego w formie Kwestionariusza, który przerabiamy często z naszymi klientami jako pierwszy punkt etapu analitycznego. Te pytania obejmują te punkty – które wymagają pracy w dostosowaniu standardowych platform (np. Magento) lub funkcji które często są niejasne. Opis punktów związanych z procesami biznesowymi (np. obsługa zamówień) pozwala nam lepiej zrozumieć w jaki sposób system faktycznie będzie wykorzystywany przez operatorów.

Na podstawie zebranych odpowiedzi możemy dokonać wstępnych szacunków a pogłębiając pytania zrozumieć jak dokładnie ma działać nowy system i zaprojektować go oraz opisać przypadki użycia.

Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem nowego sklepu lub wdrażasz sklepy internetowe – ten kwestionariusz może być dla Ciebie przydatny lub może być inspiracją do obmyślenia jeszcze bardziej wyszukanych pytań.

Myślę, że to całkiem prosty i sprytny sposób na zsyntetyzowanie sposobu działania naszego e-Biznesu – od strony technologicznej.

Pobierz: KWESTIONARIUSZ – Analiza techniczna, migracji i integracji