Tekst został napisany przez Daniela Khazeni-Rad, autora bloga Persiansocial.

Iran to jedno z niewielu państw muzułmańskich, gdzie oprócz rozwoju sektora gospodarki związanego z wydobywaniem ropy naftowej i gazu ziemnego, można mówić także o rozwoju innych obszarów handlu. Stąd też w tekście postanowiono przedstawić zarys specyfiki rynku e-commerce, co nie jest rzeczą prostą ze względu na panujące w Iranie prawo, utrudniające dostęp do szczegółowych informacji na wspomniany temat.

Rynek

Wirtualny rynek sprzedaży internetowej w Iranie wciąż się powiększa. Jednakże, jak w przypadku każdego nowego, rozwijającego się rynku, dokładne statystyki dla tej branży są niedostępne. Uzyskanie informacji jest dodatkowo utrudnione przez właścicieli firm, którzy bardzo rzadko skłonni są podawać dane ze sprzedaży online, z powodu istniejących w Iranie sankcji, związanych z obowiązującym w tamtejszych stronach reżimem (w ciągu najbliższych miesięcy przewidywane jest zniesienie sankcji).

Liczba stron e-commerce w Iranie stale i dynamicznie wzrasta, na co wpływ mają coraz liczniej powracający do kraju Irańczycy.

Rynkowi gracze

Rynkowi liderzy e-commerce to firmy specjalizujące się przede wszystkim w elektronice, sprzedaży samochodów oraz firmy meblarskie. Głównymi graczami w tym przypadku są m.in. cztery wymienione poniżej firmy, powszechnie znane przez mieszkańców Iranu, charakteryzujące się stosunkowo dobrą funkcjonalnością.

Digikala.com – To najbardziej znany i najczęściej wybierany w Iranie sprzedawca elektroniki online. Strona ma zwracać uwagę i zachęcać do kupna sprzętu elektronicznego młodych mężczyzn, wywodzących się z teherańskiej klasy średniej. Wielkość sprzedaży, dzięki ciągłemu poszerzaniu sprzedawanego asortymentu, wzrosła w ostatnim czasie trzykrotnie, co pozwoliło firmie na posiadanie własnego kanału telewizyjnego, podczas którego testuje się i ocenia oferowane przez sklep telefony komórkowe i komputery.

Albasco.com – To z kolei strona, która przykuwa większe zainteresowanie ze strony kobiet. Tym co wyróżnia Albasco spośród pozostałych sklepów, również mających w swojej ofercie wyposażenie dla domu, jest fakt, że dostarcza ona swoim klientkom szeroką gamę produktów zagranicznych, które są trudno dostępne w Iranie. W kolejnych miesiącach przewiduje się również poszerzenie asortymentu o produkty spożywcze.

Bama.ir To pierwszy w Iranie sklep internetowy, sprzedający zarówno nowe jak i używane samochody. Zbudowany został na platformie Java, dzięki czemu uzyskano wysoką sprawność działania strony.

Sheypoor.com – irański odpowiednik craigslist.  Niedawno utworzona strona ma w swojej ofercie nowe i używane sprzęty gospodarstwa domowego. Sheypoor.com powstała w celu zastąpienia prowadzonej początkowo w gazecie Iran’ Hamshahri, a obecnie też w Internecie, sekcji ogłoszeń dotyczących sprzedaży wyposażenia domu.

Metody płatności

Jeszcze do niedawna Iran nie dysponował odpowiednimi systemami, które pozwoliłyby na funkcjonowanie płatności online. Obecnie Irańczycy mogą korzystać z lokalnego systemu płatności o nazwie „Shetab”, który umożliwia dokonywanie transakcji za pomocą kart debetowych. Co ciekawe, niemożliwe jest dokonywanie płatności za pomocną powszechnie akceptowalnych kart typu Visa i Mastercard, co jednak nie zawsze podawane jest do wiadomości klientów sklepów internetowych.

Demografia rynku

Grupą wiekową, która najczęściej dokonuje zakupów w sieci, są osoby z przedziału 18-25 lat, choć rośnie także aktywność osób w wieku 25-45 lat. Starsi konsumenci nie przynoszą internetowym sprzedawcom praktycznie żadnych zysków, z tego względu, że nie darzą ich dostatecznym zaufaniem, jak również wciąż wolą tradycyjną formę dokonywania zakupów, wspartą nieodłącznym procesem targowania się.