Z przewidywaną sprzedażą sięgającą 39,5 miliarda euro za 2013 rok i średnią roczną stopą wzrostu na poziomie 23% od 2009 roku, rynek e-commerce jest światełkiem na końcu tunelu do wyjścia z kryzysu dla Europy Południowej. Towary i usługi sprzedane online w tym regionie w 2012 roku osiągnęły łączną wartość 33,5 miliarda euro, stanowiąc ponad 10% łącznej sprzedaży online w Europie – ujawnia najnowszy Southern Europe B2C E-commerce Report, stworzony przez Ecommerce Europe, europejską organizację dla sprzedawców internetowych.

Liczby w raportach Ecommerce Europe oparte są na europejskich standardach pomiaru dla e-commerce (EMSEC).

40 milionów kupujących online

Europa Południowa jest podatnym gruntem dla sprzedaży w sieci: ze 128 milionów aktywnych użytkowników Internetu, 40 milionów kupuje produkty online. Sprzedaż online stanowi obecnie około 1,8% całkowitej wartości handlu detalicznego. Region składający się z Hiszpanii, Włoch, Turcji, Grecji, Portugalii, Chorwacji, Cypru i Malty wygenerował obrót sięgający 33,5 miliarda euro w 2012 roku. Szacuje się, że wynik za 2013 rok wzrośnie do 39,5 miliarda euro.

Hiszpania zajmuje pierwsze miejsce na liście z niemal 13 miliardami euro sprzedaży w e-commerce w 2012 roku, turecki rynek e-commerce osiąga najszybszy wzrost

Z całkowitą sprzedażą w e-commerce wynoszącą 12,9 miliarda euro, Hiszpania prowadzi w regionie Europy Południowej, tuż przed Włochami (9,5 miliarda euro) i Turcją (5,4 miliarda euro). Z rokrocznym wzrostem sięgającym 27,9% w 2012 roku, region Europy Południowej przewyższa średni wzrost Europy (+19%) i EU-28 (+18%). Turcja prezentuje ogromny rynkowy potencjał, mogąc poszczycić się 90% stopą wzrostu w 2012 roku i oczekiwanym rocznym wzrostem na poziomie 40% dla 2013 roku, tym samym wysuwając się przed wszystkie południowoeuropejskie kraje.

Kupujący online w Grecji wydali w 2012 roku najwięcej

W Europie Południowej kupujący wydali przeciętnie w 2012 roku 833 euro na osobę. Średnie wydatki w tym regionie są zatem niższe od tych w EU28 (1,347 euro) oraz tych w Europie (1,402 euro). Grecy wydają najwięcej w regionie, ich transakcje wyniosły w 2012 roku 1,347 euro na osobę. Na kolejnych miejscach znajdziemy Portugalię (979 euro), Cypr (885 euro) oraz Hiszpanię (864 euro).

„Jak można zobaczyć w najnowszym Southern Europe B2C E-Commerce Report, ten region pełen jest możliwości dla sprzedawców online: Hiszpania może pochwalić się najwyższym obrotem w e-commerce, jednak kiedy spojrzymy na Grecję, widzimy dość imponujący wartość rocznych wydatków online na osobę w 2012 roku, a stopa wzrostu Turcji w 2013 roku przewyższa średnią europejską o 100%. Właśnie teraz jest odpowiedni czas by wkroczyć na te rynki i zacząć odnosić sukces w branży e-commerce” – powiedział Wijnand Jongen, przewodniczący Zarządu Statystyki Ecommerce Europe.

W ciągu kilku najbliższych tygodni Ecommerce Europe opublikuje dwa kolejne Raporty Regionalne, dotyczące Centralnej i Wschodniej Europy.