East-West Digital News opublikowało „Internet commerce in Russia: a guide to successful investments” – 400-stronnicowe opracowanie badania rynku e-commerce w Rosji w latach 2012-2013. Podsumowanie tego raportu napisała Nadia Amroon, oryginał znajduje się na rusbase.com.

Rynek e-commerce błyskawicznie staje się jednym z najbardziej obiecujących pod inwestycje i otwarcie biznesu w Rosji. Szybko rosnące dochody i potencjał rynku zwiększyły atrakcyjność tego sektora dla przedsiębiorców. Co prawda sprzedaż online stanowi zaledwie 2% całkowitej wartości handlu, ale wykazuje solidny wzrost na poziomie 25 – 30% rocznie.

Niegasnące zainteresowanie firm zewnętrznych tym sektorem gospodarki, wywołało zapotrzebowanie na szczegółową analizę. Opublikowane studium zawiera dane dotyczące rynku e-commerce, prognozy wzrostu oraz porównanie ze sklepami online z całego świata.

W przeglądzie można również znaleźć „obszary problemowe” e-commerce, takie jak skuteczne metody płatności i optymalizacja dostaw. Przedyskutowano siły napędzające rozwój e-commerce – swoje prognozy i opinie wyrazili eksperci, inwestorzy i menadżerowie największych sklepów internetowych. Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku, z udziałem ponad 120 rosyjskich i międzynarodowych firm z sektora IT.

Wzrost handlu internetowego w Rosji

Rozwój e-commerce zależy między innymi od publicznej dostępności Internetu. Mimo że Rosja ma więcej użytkowników Internetu niż jakikolwiek kraj europejski, jego zasięg to wciąż tylko 57%, nieznacznie mniej niż we Włoszech i Hiszpanii. Liczba ta rośnie w tempie około 10% rocznie. Według Instytutu Socjologii Rosyjskiej Akademii Nauk, jeśli wzrost liczby użytkowników utrzyma się na takim poziomie, w ciągu dziesięciu lat już 75% dorosłych Rosjan będzie miało dostęp do sieci.

Według InSales, tworzącego strony internetowe firmom handlującym online, w Rosji istnieje około 40 000 e-sklepów, czyli o 7 000 więcej niż w 2012 roku. Jeden na pięciu Rosjan kupuje w sieci, co w przybliżeniu daje 30 milionów ludzi.

W 2012 roku całkowita wartość sprzedaży online w Rosji wyniosła prawie 13 miliardów dolarów – 27% więcej niż w 2011 roku. W tym roku oczekuje się, że sprzedaż osiągnie prawie 16 miliardów dolarów, wyłączając transakcje online w Rosji wykonywane zza granicy, które stanowią dodatkowe 3 miliardy dolarów.

Sektory E-Commerce

Jeśli chodzi o segmentację rynku, kategoriami o najwyższym popycie są między innymi elektronika i gadżety, odzież i obuwie, a także części samochodowe.

Sprzęt AGD (w tym elektronika i sprzęt komputerowy) 5,65 miliarda USD
Odzież i obuwie 1,76 miliarda USD
Części samochodowe 1,39 miliarda USD
Dom i meble 862 miliony USD
Produkty dla dzieci 550 milionów USD
Kosmetyki i perfumy 484 miliony USD
Jedzenie 328 milionów USD
Książki, płyty CD i DVD 244 miliony USD
Akcesoria sportowe 156 milionów USD
Dobra luksusowe 144 miliony USD

 

Najbardziej popularnymi w kategorii dóbr i usług wirtualnych są bilety lotnicze i kolejowe, a także bilety na różnego rodzaju wydarzenia.

 

Niels Tonsen, CEO sklepu internetowego z odzieżą i obuwiem, Lamoda.ru:

„Mocno wierzymy w wielki potencjał e-commerce w Rosji. Znaczące inwestycje mają zwiększyć naszą możliwość obsługi całej Rosji i zapewnić światowej klasy serwis. Poprzez skupienie uwagi na jakości obsługi klienta, zmniejszamy w perspektywie koszty marketingu. Poziom usług w Moskwie jest aktualnie wyższy niż w krajach zachodnich. Klienci mają możliwość zamawiania produktów bez ryzyka, płacąc jedynie za to czego naprawdę chcą.”

Wzrost rynku

Data Insight oraz EWDN, które przygotowały wspólnie raport, wnioskują że większość przyszłego wzrostu będzie skupiona w regionach mających znaczne perspektywy do rozwoju usług dostawczych. Wiele sklepów online zgłasza już wyższy poziom aktywności konsumenckiej w miastach z populacją od 300 000 do 1 miliona mieszkańców niż w Moskwie czy Petersburgu.

Preferowana metoda płatności to zwykle płatność gotówką przy odbiorze. Większość sklepów online jest zgodna, twierdząc że ta metoda hamuje rozwój ich firmy. Z drugiej strony, bez niej wiele sprzedaży nie miałoby miejsca, ze względu na brak zaufania Rosjan do transakcji online, a dzięki temu mniej produktów jest zwracanych do sklepów.

 

Pełen 400-stronnicowy raport można przeczytać na stronie EWDN: część 1, część 2.