W poprzednim wpisie przybliżyłem koncepcję systemu Product Information Management, w szczególności korzyści płynące z jego uniwersalności jako źródła dla wszystkich kanałów publikacji. Jednakże czytelnikom tego bloga zapewne najbliższy jest kanał internetowy. Postawmy więc pytanie: „Czy e-commerce potrzebuje PIM-u?”.

Gdyby chcieć wskazać jeden najważniejszy powód, dla którego posiadacz e-sklepu powinien rozważyć wsparcie swojego systemu zewnętrznym źródłem informacji o produkcie, bez wątpienia wskazałbym na zwiększenie jakości prezentowanych informacji o produkcie.

Obserwując polski rynek odnoszę wrażenie, że przedsiębiorcy kładą na to zbyt mały nacisk. Wciąż ulegają przekonaniu, że jedynym kryterium jest cena wyrobu. Być może jest ono najważniejsze, ale na pewno nie jedyne. Narzędzia informatyczne, w tym system PIM, nie mają bezpośredniego przełożenia na cenę produktu, ale mają za to ogromny wpływ na jakość prezentowanych informacji produktowych.

Co składa się na dosyć ogólne i być może nie do końca mierzalne określenie „jakość informacji produktowej”?

Wymienię kilka z nich:

1. Kompletna charakterystyka produktu, na którą składa się:

  • Znacząca i wymowna nazwa uwzględniająca markę i właściwości produktu,
  • Szczegółowy opis tekstowy – dane techniczne, parametry,
  • Właściwości w postaci symboli graficznych – dla szybkiego przeglądu właściwości,
  • Kompletny materiał zdjęciowy – wersje, zastosowania, schematy, rysunki wymiarów,
  • Dedykowane pliki – instrukcje użytkowania, certyfikaty, schematy montażu,
  • Odsyłacze do powiązanych produktów – akcesoria, zestawy, zamienniki.

2. Aktualność danych

3. Minimalna ilość błędów

4. Kompletność tłumaczeń we wszystkich dostępnych warstwach językowych

5. Unikalność prezentowanych treści

Zrealizowanie jednocześnie wszystkich tych celów jest na pewno trudne do osiągnięcia. Jeśli narzędzia i zasoby, które aktualnie posiada firma nie wystarczają do ich osiągnięcia, oznacza to jedno – platforma e-commerce potrzebuje wsparcia ze strony systemu PIM.

Dla nieprzekonanych wymieńmy jeszcze kilka korzyści, jakie osiągniemy po optymalizacji danych produktowych:

  • szybkie i prawidłowe znalezienie produktu przez klienta,
  • lepsze SEO,
  • profesjonalny i wiarygodny wizerunek sprzedawcy,
  • unikanie zbędnych pytań ze strony klientów,
  • mniejsza liczba zwrotów.

Zainteresowanym polecam szerszą analizę tematu wraz z przykładami w opublikowanym niedawno artykule „e-Commerce i PIM” na stronie producenta SEPIA Alterra PIM.

Masz pytania odnośnie artykułu? Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Napisz do autora! t.grzywacz@robokat.pl.

Obraz będący ikoną postu pochodzi ze strony vitalab.pl, case study dotyczące opisów produktów w vitalab.pl można znaleźć pod http://ideas2action.pl/2013/04/08/case-study-opisy-produktow-dla-vitalab-pl/.