Kontynuując polecanie książek opartych o prawdziwe historie (stop teoretykom!), dziś kolejne 5 propozycji.

Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration – historia Pixar. Ed Catmull opisuje najpierw swoje doświadczenia w grafice komputerowej by następnie przejść płynnie do opowieści o tym jak został szefem Pixar. Sporo ciekawych smaczków dla fanów animacji Pixar. Wyzwanie, któremu stawia czoła autor to tworzenia stabilnej i kreatywnej firmy zarazem. Ed opisuje też jak wyglądało połączenie Pixar i Disney Animation – bardzo ciekawe obserwacje ze zderzenia dwóch kultur. Kultura Pixar była preferowaną oczywiście, autor pokazuje w jaki sposób udało im się zmienić korpo-kulturę Disney. Nie jest to najlepsza książka jaką czytałem, trochę dużo pobocznych wątków. Warto jednak przeczytać gdy prowadzi się kreatywną organizację.

Zero to One – tytuł odnosi się do tworzenia czegoś nowego, czegoś co nie istniało. Autor to bardzo znany inwestor, asystujący przy narodzinach i rozwoju wielu firm. Peter Thiel pisze o tym, że rozwijanie i optymalizacja są stosunkowo proste i może je robić każda organizacja Trudne jest stworzenie czegoś od zera. Książka ma zaskakująco filozoficzny wydźwięk. Nie jest to kolejny poradnik typu Startup CEO. To dobra dawka inspiracji. Całość nie jest zbyt obszerna zatem warto się zapoznać.

Dlaczego ZALANDO? Techniki sprzedaży, które zmieniły zachowanie konsumentów – chyba mało znana książka. Odsłania kulisy powstania i rozwoju Zalando. Zaskakująco dużo konkretów. Nie czyta się tego specjalnie dobrze ale każdy kto chce sprzedawać w Europie znajdzie tam dla siebie wiele cennych informacji. Egzemplarz tej książki wysłaliśmy do wszystkich klientów wchodzących na rynek niemiecki.

Digita Wars – książka opisuje walkę pomiędzy Apple, Google i Microsoft. Bardzo znane historie ale tutaj mamy je złożone w całość – co daje dużo lepsze zrozumienie. Bardzo ciekawy dla mnie był fragment dotyczący tworzenia Bing.com oraz modeli biznesowych on-line. Sporo insajderskiej wiedzy – szczególnie o Microsoft. Ciekawa lektura bo wszyscy mocno zależymy od ruchów największych – dobrze rozumieć w jaki sposób podejmowane są tam decyzje.

We Are Anonymous: Inside the Hacker World of LulzSec, Anonymous, and the Global Cyber Insurgency – to nie jest typowa książka biznesowa :) Nie możemy być jednak ślepi na ważne kwestie, które dzieją się on-line. Swego czasu z przyjemnością czytałem Inside WikiLeaks: My Time with Julian Assange at the World’s Most Dangerous Website, napisaną przez współtwórcę serwisu. Spodziewałem się czegoś podobnego. Otrzymałem dużo dogłębniejszą analizę. Historia zaczyna się od żartów na 4chan a kończy na obalaniu rządów, zdradzie i poważnych dyskusjach. Jedną z ciekawszych informacji w książce jest analiza siły ataków DDOS – to nie setki tysięcy aktywistów odpowiadają za paraliżowanie PayPal czy Visy – bronią hacktyvistów są potężne sieci botnet (zainfektowane komputery). To jedna z informacji, które nieco zmieniły moje postrzeganie Anonymous.