W oparciu o http://www.slideshare.net/divanteltd/e-commerce-in-poland-is-booming Bartosza Majewskiego.

Niezaprzeczalnie Polska jest obecnie jednym z największych graczy na rynku e-commerce w Europie.

Wraz ze Szwajcarią, Austrią i Niemcami współtworzy silną drużynę w Centralnej Europie – drugim co do wielkości obszarze w europejskim. Co jednak wyróżnia Polskę spośród całej reszty to wcale nie ponad 6 miliardów euro obrotu handlu B2C, nawet nie PKB na poziomie 381,2 milionów euro, ale współczynnik wzrostu e-handlu, który wynosi 25% rok do roku. Stosując prostą matematykę daje to prawie 11 miliardów euro w ciągu dwóch lat. Nic więc dziwnego, że Polska porównywana jest rozwojem do bardziej dojrzałych rynków jak Niemcy i Wielka Brytania.

z13752313Q,Prognozy-wzrostu-gospodarczego-na-ten-rok-nie-sa-n

Polacy uwielbiają Internet

Na 38 mln populacji już 19 mln ma dostęp do Internetu, a 70% z nich korzysta z niego każdego dnia.  Jeśli porównać to do roku 2010, kiedy Polska i Słowacja miały najgorsze możliwe łącze internetowe w Europie, 73% domostw a dostępem do sieci 4 lata później robi wrażenie. Trochę lepiej wygląda to w przypadku przedsiębiorstw, bo aż 95%.
Nie ma jednak co przywiązywać się do tych liczb, bo z pewnością już niedługo znowu ulegną zmianie. Według Interstandard 2013 użytkowanie Internetu z Polsce wzrośnie do 2017 roku o 10-20%.

Internet i zakupy bardzo szybko stało się naszą ulubioną kombinacją. W oparciu o B2C E-commerce Report – Central Europe Light Version, w Polsce jest 13 milionów e-kupujących, którzy wydają przeciętnie 465 euro rocznie, a z każdym rokiem kwota ta wzrasta. Z pewnością ma na to także wpływ wzrost zaufania do płatności online przy użyciu kart kredytowych, a tym samym powiększająca się liczba ich posiadaczy.

Co ciekawe sektor, który bardzo szybko się rozwija, a wciąż jest niedoceniany to e-FMCG. W szczególności żywność, której sprzedaż internetowa rośnie 35% rocznie i według eCommerce Poland 2013 za parę lat będzie warta więcej niż 107 milionów euro.

E-przedsiębiorcy w Polsce

Jak do tej pory jest już 12 tysięcy e-sklepów w Polsce i prawie połowa z nich nie ma więcej niż 1.000 produktów w swojej ofercie, choć liczby te rosną bardzo szybko. Około 80% z nich ma mniej niż 50.000 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie i przychód roczny nieprzekraczający 300.000 euro. Być może wpływ na to mają zespoły, przez które są prowadzone, ponieważ wciąż są one dość małe. Przeważnie dowodzi nimi mniej niż 5 osób (80%) z około 50 pracownikami (3,98%).

Pomijając te liczby Polska ma dobre powody by optymistycznie patrzeć w przyszłość. Ponad połowa populacji określa siebie jako regularnych użytkowników Internetu, a nieco więcej niż 30% z nich robi zakupy w sieci. Tyle samo też ma dostęp szerokopasmowy. Całkowita sprzedaż online (3,1%) będzie wzrastać organicznie w ciągu następnych lat, to pewne.

To dopiero początek m-commerce, a rozwija się bardzo szybko

Mniej więcej 20% całego ruchu w e-sklepach jest generowane przez urządzenia mobilne, głównie przez smartfony posiadane przez 1/3 mieszkańców kraju. Jak wykazuje raport przedstawiony przez mGenerator.pl możemy oczekiwać 113% wzrostu na rynku mobilnym, co znaczy, że całkowity obrót m-commerce sięgnie 250 milionów euro do końca tego roku, a do końca przyszłego będzie prawie 3 razy większy (650 mln euro).
1 na 3 e-sklepy ma stronę przystosowaną do urządzeń mobilnych.

323720_art

Całkowita suma transakcji przy użyciu płatności mobilnych to 250 euro dziennie.

CO TRZEBA WIEDZIEĆ O E-COMMERCE W POLSCE

Nasi globalni gracze:

Allegro – zarządza 75 stronami w 17 krajach na 3 kontynentach. Marki: Bankier.pl, Fashion Days, Ceneo, Citeam, PayU, olx.pl

MCI – inwestuje w firmy z sektora nowych technologii w ich początkowym stadium wzrostu I ekspansji w Środkowo-Wschodniej Europie oraz Niemczech, Austrii, Turcji i krajach byłego Związku Radzieckiego. Portfolio: Answear.com, KupiVip.ru, Invia, Intymna.pl, Frisco.pl, ABC Data. SA

In Post – system skrzynek pocztowych używanych do odbioru i nadania przesyłek dostępny blisko miejsca zamieszkania 365/24/7. In Post został dwukrotnym zwycięzcą World Mail Awards.

Files Tube – wyszukiwarka plików multimedialnych, katalogów plików wideo, gier, aplikacji mobilnych i darmowych programów. Jedynie w ciągu pierwszych paru miesięcy wyszukiwarka znalazła się na 6. miejscu w USA pod względem nowych użytkowników. Obecnie odwiedzana korzysta z niej więcej niż 109 mln UU miesięcznie.

GOG.com – jedna z czołowych platform do dystrybucji gier cyfrowych na świecie. Wdraża nowoczesny model biznesowy, skupia się głownie na rynku amerykańskim I Zachodniej Europie. W swoim katalogu zawiera setki klasycznych gier od różnorodnych międzynarodowych wydawców.

pasek

Kilka startupów, które trzeba obserwować:

IVONA Software – opracowuje wielokrotnie nagradzaną technologię txt-to-speech do zastosowania w interfejsach użytkownika na urządzeniach mobilnych, komputerach, systemach komunikacji i usług. Nabyte przez Amazon.

UX Pin – Inteligentne narzędzia do projektowania UX dla projektantów

Sales Manago – narzędzie do automatyzacji marketingu i sprzedaży

Estimote Beacons – transmitowane małe sygnały radiowe. Sygnały te mogą być zbierane przez smartfony konsumentów, w tym momencie zgodne aplikacje wywołują różne działania.

Brand24 – narzędzie do monitoringu ‘social media’ użyteczne dla marek I e-commerce

Quartic On – uznany lider na europejskim rynku e-commerce, oferujący kompleksowych rozwiązań w zakresie inteligentnych systemów rekomendacji.

FOKUS – platforma danych dla analiz danych następnej generacji w czasie rzeczywistym, integracji wszystkich istotnych danych z odpowiednim systemem.

Right Hello – wysokiej wartości narzędzie do poszukiwania i generowania leadów w B2B.

Narzędzia, których używamy:

  • Porównywarki – ceneo.pl, nokaut.pl, okazje.info.pl, skapiec.pl
  • Płatności – PayU, Przelewy24.pl, PayPal, PayByNet, PayLane
  • Zespoły w e-commerce – TradeDoubler, Novem, Afilo, Netsales, Zanox, AdLeader, System3, WebePartners.pl, Afiliant.com, Salesmedia, leadr.pl
  • Platformy eCommerce – Magento, Prestashop, Local SaaS Platforms
  • RTB – Sociomantic Labs, AdPilot, Criteo, IgnitiomPme, Quartic

Liderzy rynku według kategorii:

Platforma transakcyjna – Allegro.pl, olx.pl
DIY/ Ogród – leroymerlin.pl, praktiker.pl
Moda – answear.com, zalando.com
Żywność – tesco.pl, alma24.pl, bdsklep.pl, e-piotripawel.pl, frisco.pl,
Książki I muzyka – empik.pl, merlin.pl
RTV/AGD – euro.com.pl, mediamarkt.pl, mediaexpert.pl, morele.net, neo24.pl
IT/Elektronika – komputronic.pl
Dzieci i zabawki – smyk.pl
Hobby – toys4boys.pl, militaria.pl
Sport – gosport.pl, intersport.pl, decathlon.pl
Zdrowie – doz.pl, domzdrowia.pl
Gry – gog.com, cdp.pl
Fotografia – e-photojoker.pl
Motoryzacja – oponeo.pl
Bielizna – intymna.pl
Podróże – travelplanet.pl, tui.pl
Dom – home&you.com , tchibo.pl

Najwięksi są już u nas: Amazon, Intersport, Decathlon, Leroy Merlin, Tesco, Zalando, Tchibo, Westwing, eBay, Bonprix, Limango, Praktiker.

W tym roku Amazon, jeden z gigantów e-commerce zdecydował o wybudowaniu centrum logistycznego w Polsce.