Oprogramowanie e-Commerce B2B zawiera często wiele dedykowanych funkcji jak kredyt kupiecki, rozbudowane wielopoziomowe konta klientów, tworzenie ofert i cenników. Wszystko to sprawia, że aplikacje e-Commerce B2B są uważane za szczególnie trudne do wdrożenia. Tymczasem, badając oczekiwania użytkowników aplikacji B2B okazuje się, że mimo tych wszystkich zaawansowanych funkcji, najbardziej cenią oni sobie prostotę obsługi znaną z rozwiązań B2C.

W badaniu Forrestera z 2014 r – Building The B2B OmniChannel Commerce Platform Of The Future, pytano o najważniejsze dla użytkowników B2B wartości. Prawie połowa (49%) użytkowników preferuje wykonywać zakupy związane z biznesem na tych samych stronach gdzie dokonują zakupów osobistych. 32% klientów zaczyna poszukiwania od strony producentów, natomiast 25% od wyszukiwarek.

Klienci oczekują podejścia omnichannel – czyli spójnej oferty i obsługi we wszystkich kanałach.  Klienci oczekują też dostawy następnego dnia oraz bieżącej informacji o spodziewanym czasie dostawy.

Do funkcji oczekiwanych przez klientów B2B należą również: self-service, lokalizatory sklepów, personalizowane rekomendacje produktowe i opinie o produktach.

Gdy w tym samym badaniu zapytano w jakie technologie e-Commerce B2B zamierzają inwestować firmy uzyskano poniższe informacje:

  • Automated pricing optimization – 62%
  • Personalized recommendations – 56%
  • Use of wearable computing in distribution centers – 49%
  • Sensors in shipments/products – 46%
  • Robots/automation in distribution center/supply chain – 34%
  • Shopping cart abandoment analysis – 32%

Widać wyraźnie, że dwa główne trendy to automatyzacja i polepszanie User Experience.

Już SalesForce.com zapoczątkował trend budowy nowoczesnego, użytecznego oprogramowania biznesowego. Trend będzie z pewnością zyskiwał znaczenie w przyszłości.

P.S. Więcej o B2B przeczytać możesz w B2B e-Commerce Case Study (http://divante.co/portfolio/b2b-tim-sa-magento-implementation-results/).