Decydując się na prowadzenie kampanii w AdWords, często myślimy, że jest to bardzo prosta sprawa, z którą uporamy się sami. Niejednokrotnie czas weryfikuje nasze podejście i okazuje się, że jesteśmy zmuszeni do powierzenia działań reklamowych specjalistom z agencji. Tutaj pojawia się pytanie – w jakim zakresie chcemy przekazać kontrolę nad naszymi reklamami osobom trzecim i w jaki sposób rozliczać się za wykonaną pracę? Na pytanie odnośnie ustalania formy rozliczenia na płaszczyźnie agencja-klient odpowiem dalszej części teksu.

Stała stawka prowadzenia kampanii (Flat-fee)

Jak sama nazwa wskazuje, jest to nic innego jak ustalenie stałego poziomu wynagrodzenia dla agencji w momencie podpisania umowy. Takie podejście pozwoli nam łatwo kontrolować comiesięczny poziom kosztów stałych w naszej firmie. Nie jest ono jednak wolne od wad. W przypadku sezonowości czy też zmian (głównie spadków) w przychodach naszej firmy, spowodowanych koniunkturą, wybór stałej stawki rozliczenia będzie miało wpływ na rentowność działań w AdWords.

Wynagrodzenie zależne od generowanych przychodów (Success-Fee)

W tym przypadku wynagrodzenie dla agencji uzależnione jest od wygenerowanego przez AdWords przychodu. Najczęściej poziom honorarium ustala się na podstawie % udziału w przychodach. Może ono przyjmować stałą wartość, np. 5% z wypracowanego profitu bez względu na wartość przychodu lub też charakter przedziałowy np.

  • 5% udziału  – przychód na poziomie 5 000 zł – 10 000 zł
  • 10 % udziału – przychód na poziomie 10 001 zł – 20 000 zł
  • 15% udziału – przychód na poziomie > 20 001 zł

Ten rodzaj umowy niejednemu klientowi pozwala spać spokojnie i nie martwić się o jakość prowadzonych działań po stronie agencji, ponieważ zarówno jednej, jak i drugiej stronie zależy na maksymalizacji zysku.

Należy pamiętać, że ten rodzaj umowy ma zastosowanie jedynie w przypadku kiedy mierzona konwersja przyjmuje wartość monetarną (sprzedaż produktów/usług). Wiążąc się z agencją umową success-fee miejmy na uwadze, że jeżeli optymalizacja kampanii spowoduje wygenerowanie przez AdWords wysokich przychodów, wtedy ustalenie minimalnego %udziału nawet na poziomie 5% może znacznie obciążyć wolumen zysku.

Wynagrodzenie zależne od budżetu kampanii

Jest to pochodna modelu success-fee. W tym przypadku możemy rozliczyć się z agencją na podstawie udziału % w budżecie miesięcznym kampanii. Szczególnie polecany w momencie kiedy wiążemy się umową długookresową, a w naszej branży występuje czynnik sezonowości sprzedaży. Jak to działa? Kiedy wraz z sezonem przychodzi popyt na nasze produkty/usługi, chcemy inwestować więcej w kampanię – następuje zwiększenie budżetu oraz nakładów prac po stronie agencji. W taki sposób i wilk będzie syty i owca cała – agencja mimo wzmożonych nakładów prac będzie odpowiednio za nie wynagradzana, a klient nie straci na rentowności działań promocyjnych mimo wahań sezonowych.

Usługi dodatkowe

Odpłatna konfiguracja konta AdWords

Jest jedną z możliwych do wykorzystania opcji, kiedy wiemy, że jesteśmy w stanie samemu zarządzić kampanią lub oddelegować to zadanie jednemu z zatrudnionych przez nas pracowników, ale nie mamy pomysłu na jej uruchomienie/konfigurację. W tym przypadku działania agencji zostają ograniczone do:

  • Stworzenia i konfiguracja Konta AdWords i Analytics – oraz ich połączenie;
  • Przygotowania listy słów kluczowych do zastosowania w kampaniach;
  • Utworzenie kampanii i grup reklamowych oraz konfiguracja ustawień;
  • Parametryzacji budżetów oraz stawek kosztów kliknięcia;
  • Budowy widoków raportów w AdWords i Analytics oraz przekazanie informacji odnośnie interpretacji kluczowych danych;

Jak sama nazwa wskazuje, opłata jest jednorazowa, a jej wysokość zależy od złożoności planowanej kampanii – im więcej narzędzi do skonfigurowania, tym cena adekwatnie wyższa. 

Consulting

Ta usługa przyjmuje charakter czysto poradnikowy i jest związana z jednorazową opłatą. Klient może zwrócić się do agencji w celu dokładnego przyjrzenia się jego dotychczasowych działań w AdWords. Jest to dobry model w momencie kiedy posiadamy kompetencje w zakresie obsługi konfiguracji AdWords, ale nie jesteśmy pewni czy nasze działania idą w odpowiednim kierunku. Wtedy z pomocą przychodzą specjaliści z agencji, którzy dzięki wypracowanemu know-how w danym zakresie, będą w stanie podpowiedzieć nam jak pokierować swoją kampanią wprost do założonego celu.

To, jaki model rozliczeń na płaszczyźnie agencja – klient przyjąć, zależy tylko i wyłącznie od nas samych i rodzaju prowadzonego biznesu. Żaden z wymienionych modeli nie jest wolny od wad, dlatego warto przeanalizować wiele scenariuszy rozwoju sytuacji zanim ostatecznie zadecydujemy, która z metod będzie dla nas najlepsza.

 Głodny więcej wiedzy od Ideacto? Pobierz naszą Biblię Jakości!

biblia_jakosci (1) Biblia Jakości to zbiór checklist – know-how Ideacto w zarządzaniu projektami internetowymi. Stworzone przez nas checklisty odnoszą się do każdego etapu budowania serwisu internetowego. Pobierz już teraz – same dobre praktyki i 100% naszego doświadczenia!