Apple już dawno stało się topowym graczem w e-Commerce. Roczna sprzedaż produktów cyfrowych na platformie Apple to ponad $16 billionów – to 16 razy więcej niż Zappos. Dzięki pełnej kontroli swoich własnych kanałów sprzedaży, firma ta jak żadna inna rozumie wyzwania retailu w XXI wieku.

Teraz Apple przygotowuje się do zmiany całego ekosystemu retail

  • Apple właśnie poszerzyło zasięg platformy reklamy mobilnej iAd na 70 krajów i zapewnia na niej bardzo ciekawe funkcje Cross-device retargeting.
  • Apple Pay stanie się największym systemem płatności mobilnych. Znokautowali rynek zebraniem bazy 1 miliona kart kredytowanych już 3 dni po uruchomieniu swoich płatności mobilnych.
  • Wprowadza w swoich sklepach iBeacons będąc awangardą dla branży retail i zachęcając innych do inwestycji.

Najwięcej zamieszania na rynku może jednak wprowadzić Apple Watch. Urządzenie ma zadebiutować na rynku w kwietniu ale już teraz warto przygotować się na potencjał jaki z sobą przyniesie. Z tego założenia wyszedł między innymi eBay – już w listopadzie szukał inżynierów do pracy nad aplikacją dla Apple Watch.

Dotychczas smartwatche nie znalezły jeszcze swojej killer-app, ale kilka ciekawych aplikacji czeka już na swoich pierwszych użytkowników. Sklep internetowy Flipkart jest jednym z pierwszych, które wykorzystały możliwości urządzeń wearables – dzięki Android Wear, użytkownicy aplikacji Flikart otrzymują powiadomienia i zawartość listy życzeń wprost na swoje smartwatche. Trzeba jednak pamiętać, że obecne na rynku urządzenia są skomplikowane i z założenia mają przejąć rolę smartfonu. Apple podchodzi do tematu zupełnie inaczej.

Podstawowe informacje o Apple Watch

  • dostępne dwa rozmiary – 38 mm, 42 mm.
  • każdy z rozmiarów dostępny w 3 edycjach: Standard (stainless steel chassis), Sports (aluminium chassis), Edition (18 karat gold).
  • 6 pasków do wyboru – a mixture of leather and stainless steel and a variety of colour combinations.

apple watch1Podstawy UX

  • Apple uważa, że zaawansowane gesty na tak małym urządzeniu są niepraktyczne, dostępne będą tylko podstawowe gesty.
  • Urządzenie będzie rozpoznawać siłę nacisku na ekran.
  • The zooming is handled by the ‘digital crown’ on the side, a high tech variant of the standard watch crown.
  • Trzy główne formy interakcji: Apps, Glances, Actionable Notifications.
  • Obsługa Siri – wywoływana naciśnięciem pokrętła (crown)
  • Obsługa Apple Pay.
  • Wbudowany akcelerometr.
  • Wbudowany czujnik pulsu.

apple watch2

Apple udostępniło Watch Kit umożliwiający pisanie aplikacji pod Apple Watch. Informacje uzupełnia zestaw materiałów dla projektantów – tłumaczący jak projektować UX w nowym urządzeniu.

Aktualnie developerzy mogą tworzyć rozszerzenia do standardowych aplikacji (Glances i Actionable Notifications). Tworzenie niezależnych aplikacji na Apple Watch w pierwszym okresie zarezerwowane jestd la wybranych partnerów Apple. Przypuszcza się, że wszyscy developerzy otrzymają taką możliwość w czerwcu po Apple’s Worldwide Developer Conference.

Podstawowe funkcje jakie mogą realizować aplikacje e-Commerce na Apple Watch:

  • Informowanie o promocjach w okolicy.
  • Informowanie o zmianach ceny, dostępności, statusie dostawy.
  • Super-szybkie płacenie poprzez przyłożenie zegarka do urządzenia płatniczego – bez wyjmowania karty i telefonu.
  • Inne rodzaje autoryzacji (bilety lotnicze, pokoje hotelowe).

Przyszłość Retailu z Apple Watch

Podobnie jak w wypadku iPhone czy iPada – nowe urządzenie otwiera całą gamę nowych zastosowań. Byłoby błędem jedynie odtwarzać istniejące już interakcje. Zegarek w ciągłym zasięgu wzroku i z szybkim interfejsem pozwoli na angażowanie użytkownika w mikro-interakcje. To zaś umożliwi zdobywanie zainteresowania konsumenta na nowe sposoby.

Konsumenci mogą oduczyć się wyjmować telefon z kieszeni i walka o uwagę konsumenta przeniesie się kolejny raz na inny ekran – tym razem ekran zagarka. Jak uczy historia, pojawią się zwinne firmy, które wykorzystają zmianę paradygmatu i szybko zdobędą zasięg w nowym „medium”. Im szybciej zaczniecie eksperymenty z Apple Watch, tym większa szansa na znalezienie się w grupie zwycięzców.

P.S. Chcesz porozmawiać o aplikacji Apple Watch dla Twojego biznesu? Zapraszamy do rozmowy z Divante.