Dobry Project Manager potrafi efektywnie współpracować z członkami swojego zespołu, ale niewielu stosuje coaching w swojej pracy – czy PMowie nie doceniają tej wysoce skutecznej metody motywowania swoich pracowników?

Smutną prawdą jest fakt, że zdecydowana większość Project Managerów nie rozumie czym jest coaching i nie ma okazji do rozwoju w tym zakresie. Szkolenie coachingowe ma sens wyłącznie przeprowadzane przez doświadczonego i kompetentnego specjalistę, który przekona swoich słuchaczy do tego procesu oraz przekaże im jak wprowadzić wiedzę teoretyczną w życie. Korzyści płynące ze stosowania coachingu jako swojego narzędzia pracy są znaczące:

  • Budowanie zaufania i lojalności.
    PM który poświęca czas swoim pracownikom inwestuje w przyszłość swojego zespołu, który będzie wsparciem w razie problemów czy kryzysu w projekcie.
  • Odpowiednio dawkowane oczekiwania stymulują rozwój.
    Motywowanie do odkrywania i rozwijania swoich umiejętności wiąże się z delikatnym naciskiem na osiąganie celu, tak aby pracownik czuł, że warto w siebie inwestować, ale nie czuł na sobie presji.
  • Odkrywanie nieuświadomionych słabości zespołu.
    Jeśli jednemu z członków zespołu nie udało się znaleźć rozwiązania problemu, Project Manager powinien zastanowić się co jest powodem zaistniałej sytuacji – czy brak kompetencji czy wypalenie zawodowe, każdy problem stanowi zagrożenie dla efektywnej pracy teamu.
  • Pobudzenie samodzielnego myślenia pracownika.
    Umożliwienie swojemu zespołowi na samodzielne znalezienie rozwiązania problemu pozwala na uniknięcie powtórnych pytań w oczekiwaniu na gotowe odpowiedzi od Project Managera.

Początkujący coachowie, w tym Project Managerowie, mogą mieć problem z wyważeniem na ile zastosowanie metod coachingowych jest odpowiednie dla zespołu. Pracownicy mogą poczuć się zmęczeni ciągłymi pytaniami, dlatego nie powinien to być jedyny sposób na motywowanie i wspieranie teamu. Mądrzy managerowie proszą o feedback swój zespół, aby wycyrklować stosunek zadawanych pytań do udzielanych porad. Kolejnym problemem może być brak czasu i praca w stresujących warunkach. Project Managerowi łatwiej jest wtedy oddelegować zadanie z instrukcją wykonania, jednak ogranicza to możliwość rozwoju pracownika. Stosowanie coachingu pod presją czasu jest ciężką do opanowania sztuką.

Dobre zachowania coacha, odznaczają się przede wszystkim umiejętnością słuchania swojego rozmówcy oraz poszanowaniu jego wartości. Wspieranie pracownika w jego przemyślanych działaniach, zadawanie pytań zamiast dawania odpowiedzi, popieranie wykorzystywania swojej intuicji (która jest efektem doświadczeń), poznanie jego osobistych preferencji i co najistotniejsze zbudowanie relacji opartej na zaufaniu. Wszystko powyższe jest esencją coachingu, który wspiera rozwój pracownika i pozwala na wykształcenie obustronnej więzi i lojalności.

Naturalną sytuacją w pracy Project Managera jest oczekiwanie przez zespół określenia jak należy rozwiązać problem. Wielu z nas serwuje gotowe instrukcje postępowania, ale warto pomyśleć o zagadnieniu szerzej i wykorzystać okazję do użycia coachingu całego zespołu. Zamiast wydać polecenie można zadać pytania „Kto może znać rozwiązanie tego problemu? Czy znacie taką osobę?”, „Czy ktoś z was ma pomysł jak rozwiązać ten problem?”, „Co potrzebujemy zrobić żeby osiągnąć założony przez nas cel?”, „Czego potrzebujemy żeby móc zrealizować nasze zadanie?”. Proste pytania zmobilizują całą grupę do wspólnej pracy, a efektem będzie rozwiązanie przemyślane przez kilka osób – które zrealizują je z wysoką motywacją, ponieważ będzie to ich autorski pomysł. Zyskujemy nie tylko optymalną metodę poradzenia sobie z problemem, ale zyskujemy również bardziej zintegrowany i samodzielny zespół, świadomy swoich możliwości.

Warto zadać pytanie dlaczego to Project Manager powinien być jednocześnie coachem swojego zespołu? Odpowiedź jest zaskakująco prosta, ponieważ team składający się ze świadomych, samodzielnych ludzi, którzy ufają swojemu Project Managerowi wykonuje pracę o wyższej jakości niż zespół pracowników po prostu wykonujących zadane im taski. Wyjście naprzeciw oczekiwaniom swoich współpracowników, bycie dla nich wsparciem i pomoc w ich rozwoju jest odpowiedzią na problem budowania stabilnego i wydajnego zespołu.

Potrzebujesz więcej wskazówek, jak zarządzać swoim zespołem? Zapisz się do naszego newslettera poniżej:)